Verwant / onverwant

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
stevie

Verwant / onverwant

Berichtdoor stevie » Do Feb 03, 2011 18:38

Ricardo Velthuizen schreef:Maar dan neem ik aan dat je binnenkort twee terra's hebt en niet gaat kweken toch? of heb ik het fout

Ricardo met alle respect maar je weet toch dat jouw calyp ook verwante ouders heeft ergens in de lijn :Y :Y :Y , zoals al besproken is kan je met verwante dieren wel kweken zonder risico zolang je maar de sterkste dieren uitkiest om verder mee te kweken

Guido Rulof
Lid
Lid

Re: jacksonni..

Berichtdoor Guido Rulof » Do Feb 03, 2011 21:03

Stevie ik vindt echt dat je met deze stelling te kort door de bocht gaat.
Kweken met verwante dieren kan niet zoals jij aangeeft, zolang je maar de sterkste dieren er uit haalt. Dat zou aangeven dat je onbeperkt je gang kunt gaan en dat is absoluut niet waar.
Er zullen steeds minder sterke dieren worden geboren, kies je dan de minst zwakke?
En wat doe je dan met de rest van de zwakke dieren?
Ik denk dat je verwant kweken niet zou moeten willen.

Het verhaal van de Calyptratus is wel even wat anders als met regelrechte familieleden te kweken,
Als dieren in een ver verleden ergens verwantschap hebben is dat toch wat anders dan bewust broer en zus bij elkaar zetten.
Bij de meeste soorten zijn er voldoende mogelijkheden om met onverwante dieren te kweken.
Dus gewoonweg.. NIET DOEN.

stevie

Berichtdoor stevie » Do Feb 03, 2011 21:18

guido , weet jij in hoeverre onze calyptratussen verwant zijn ? je zou verschieten hoe naauw ze verwant zijn . er is DNA onderzoek gedaan en vader en zoon kameleon vertonen geen !!! gelijke DNA strengen . dus als je de sterkste dieren selecteerd kan het dus GEEN!! kwaad , bij vissen ook koudbloedig gebeurd het constant en daar zijn geen gevolgen van . en guido nee ik ga u geen !! bewijzen voorleggen en ga u ook niet! uitleggen van waar ik die betrouwbare info heb . kan jij bewijzen an mij dat het zoals bij zoogdieren wel kwaad kan ? peins het niet
vriendelijke groeten

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Do Feb 03, 2011 22:12

Ik ben het hierin met guido eens insect kan zich nooit goed manifesteren als je een keer een achternichtje/neefje per ongeluk eropzet zal het mischien niet zo erg wezen maar directe incest zou ik never nooit doen en daarom zou ik ook met wv of zeker een andere bloedlijn kweken dan degene die ik in huis heb lukt mij dit niet dan zal ik dus nooit kweken.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Feb 03, 2011 22:47

Ben het hier volledig met Guido eens. Steve, jij haalt vissen aan als voorbeeld? Doorkweken F1 naar F2 en ga zo maar door, dan merk je heeeel snel genetische tekortkomingen. Vergroeiingen, misvormingen en ander gruwelijks. Maar omdat er ook sommige dieren bij zitten, die er ogenschijnlijk 'gezond' uitzien is toch geen reden om dit te doen?
Dergelijke symptomen van achteruitgang in de vitaliteit van een ras worden samengevat met de term 'inteeltdepressie'. De term zegt het al: inteeltdepressie is het gevolg van het feit dat de individuen binnen een populatie te sterk aan elkaar verwant zijn. Er is onvoldoende genetische variatie, waardoor de populatie steeds kwetsbaarder wordt.

Zoals jij het nu stelt zou de hele leer der genetica met overerving van defecten niet opgaan. Kan ook totaal het verhaal niet plaatsen van (bloed)onverwantschap van vader en zoon na DNA test :? Bij voortplanting wordt altijd genetische informatie doorgegeven op nakomelingen. Namelijk de helft van de helix (DNA) van het mannelijke dier en de helft van de helix van het vrouwelijke dier, wat daarbij door een zeer ingewikkeld proces, een eigen DNA helix vormt.

Nog vreemder dat jij bij zulke sterke beweringen degene bent die zegt dat jij niet met bewijzen komt ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

stevie

Berichtdoor stevie » Do Feb 03, 2011 23:14

dit gaat escaleren dus dit was mijn gedacht erover, zoek het zelf maar op , ik ga me hier verder niet over uitspreken grts ;) .
denk maar eens na hoelang er geen calyps meer ingevoerd worden en tegelijk over hoeveel nakweek er wel word aangeboden dus is het niet hypocriet te denken dat het allemaal "neven en nichten " zijn ,kom op nu he

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Feb 03, 2011 23:22

Escaleren?! Er onstaat discussie over een interessant onderwerp...je krijgt tegengas, onderbouwd met argumenten en dan wil je je er ineens niet meer over uitspreken? Beetje jammer... :{
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Feb 04, 2011 00:01

stevie schreef:kan je met verwante dieren wel kweken zonder risico zolang je maar de sterkste dieren uitkiest om verder mee te kweken

DIT IS ECHT NIET TE GELOVEN!!!!!!!!!!!!!! :shock: :shock: :shock:

Wat een onzin kan jij uitkramen zeg!
Dit is nu precies waar ik zo mottig van word, zenne. ;)
Dit is nu onverantwoord dieren kweken.Heb je dan niks geleerd van de geschiedenis met de Yemen?
Dat van de Yemen is waar!Maar dat is toch geen vrijwaring om dat bij een andere soort dan ook maar te doen!

Dat je dit durft te stellen op dit forum.Dit forum zou toonaangevend moeten zijn.Zodat mensen die zich aan het inlezen zijn om info over kameleons in te winnen de goede info krijgen.En geen onwaarheden en andere prietpraat.Zodat de dieren goed verzorgd kunnen worden.Zodat er op een goede manier met kameleons gekweekt kan worden.
Heb jij dit Isaura geadviseerd???Dat zou zeer ambetant zijn.

Dames en heren , zie hier een typisch voorbeeld van hoe het dus niet moet!!!!!

Hartelijk bedankt voor het genetisch kapot maken van weer een diersoort, Stevie!

Groeten Robin
Laatst gewijzigd door Milou op Vr Feb 04, 2011 00:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Feb 04, 2011 00:26

stevie schreef:guido , weet jij in hoeverre onze calyptratussen verwant zijn ? je zou verschieten hoe naauw ze verwant zijn . er is DNA onderzoek gedaan en vader en zoon kameleon vertonen geen !!! gelijke DNA strengen .

Natuurlijk is de DNA niet identiek dat komt omdat de helft van moeders kant is.Precies zoals Wendy heeft beschreven.

Ik hoop dat Isaura geen inteelt nakomelingen heeft gekocht!

En ik hoop dat ze luisterd naar de goede raad van Guido, Ricardo en Wendy.

Groeten Robin " de mottigaard" _O-

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Vr Feb 04, 2011 01:30

Ik ga er toch even tussenin zitten....

Het kan goed gaan, het kan fout gaan... per definitie fout gaan zeer zeker niet... aanbevelenswaardig ook niet.

Vraag: In hoeveel procent van de gevallen gaat het bij mensen of dieren fout, broer op zus?

Feitjes:
-Zowat alle soorten kameleons van meerdere generaties in gevangenschap zijn verwant.
-Veel natuurlijke populaties moeten ook al wel verwant zijn, ze leven vaak op "die ene berg", "dat plateau", "dat eiland"
-Het gaat pas fout als er een slecht gen tussen zit. (vaak recessief denk ik)
-Zit er een fout gen in, heb je er natuurlijk ook ineens heel veel nakomelingen mee (25%, 50% of 100%) afhankelijk van...

Praktijk:
Als iemand jonkies heeft, en men vraagt om een "koppeltje" wordt dat ook zo verkocht...misschien erbij vermeld dat het niet hoort, maar "koppeltje" klinkt nog altijd anders dan man en vrouw ;-). Eigen verantwoording... van wie? (koper en verkoper)
En dan denk ik eerlijk gezegd dat er ook hier op de site bij onder aanbod er maar weinig zijn die aan iemand niet een "koppeltje" verkocht hebben. En gehaaid dat ermee door gekweekt is/wordt...
Wie met nakweek heeft nog nooit een koppeltje verkocht? (ik val zelf ook af)
(ben benieuwd naar de lijst)

Ieder graag voor zijn eigen soort(en) even nadenken hoeveel onverwante bloedlijnen er zijn bij andere mensen van de soort die hij heeft ^)
Komt nu de calyptratus toch niet ineens aan met de meeste bloedlijnen he _O-
Hoeveel Sambava bloedlijnen zijn er?
Hoeveel Nosey Be bloedlijnen zijn er?
Hoeveel Ankify bloedlijnen zijn er?
Hoeveel Quadricornis bloedlijnen zijn er?
Hoeveel Montium bloedlijnen zijn er?
Hoeveel "van jou soort" zijn er?

Onverwant blijft natuurlijk wel iets om altijd naar te streven.

Leuke discussie *O*
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Feb 04, 2011 01:48

Zoals jij ook aangeeft, het gebeurd en er is niet altijd duidelijkheid over de bloedlijn.
Onverwant blijft natuurlijk wel iets om altijd naar te streven.

Hier gaat het om...

EST

Berichtdoor EST » Vr Feb 04, 2011 03:47

Klopt inderdaad Mario. Als iemand een koppeltje koopt, als diegene nog meer van hetzelfde soort heeft van andere geslachten om zo 'nieuw' bloed in de kweekgroep te brengen, is het wat anders. Dat gebeurd veel minder dan dat er mensen zijn die net beginnen met kameleons en als eerste een koppel aanschaffen, vooral omdat ze dan geadviseerd worden kameleons samen te houden :roll: :roll: Dit gebeurd heel veel.

Voor echt serieuze kwekers is het dan bijvoorbeeld belangrijk om het bloed uit andere landen te gaan halen. Een leek in kameleons zal niet zo snel in Duitsland, België, Frankrijk of Italië z'n kameleon kopen, dat doen alleen serieuze kwekers. Dus kun je bij serieuze kwekers vaak redelijk achterhalen waar de lijnen vandaan komen en zelf kijken of die verwant kunnen zijn aan elkaar of niet.

Op zich in een eerste lijn is het niet zo erg als er met dezelfde lijn gekweekt wordt, vaak worden na meer lijnen de slechte genen doorgegeven waardoor er meer kans komt op uiting van mankementen. Weet zeker dat het in de natuur ook voorkomt dat er bijvoorbeeld pardalissen zijn in Madagascar die met elkaar op een klein gebied leven die onderling paren, die zullen uiteindelijk ook allemaal verwant zijn. Enig verschil is dat door natuurlijke selectie de dieren met slechte of zwakke genen eruit gefilterd worden en dat is bij kweken met verwante dieren in gevangenschap niet het geval. Daarom is voorkomen beter dan genezen!
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Feb 04, 2011 07:25

Of het nu wel of niet kan, ik vind het raar dat je het doet als je de keuze hebt uit onverwante dieren.
Kijk, als je geen keus hebt dan kan je niet anders wil je nog nakomelingen krijgen. Maar bewust kweken met verwante dieren terwijl er het ook anders kan vind ik gewoon idoot.

Groetjes Milou

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Vr Feb 04, 2011 09:36

Nog een leuke genetische gedachte... er zijn reptielen die met maar ook zonder paring zichzelf kunnen voortplanten... hoe zit dat daar precies met de genetische variteit? Die moet wel laag dan zijn toch?
Als zo een soort dan broer op zus doet en een ander keertje doet de zus het uit zichzelf... is daar verschil te zien na een aantal generaties? (ook weer daar natuurlijke selectie, de sterkste gaan door zonder foutje)
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Feb 04, 2011 12:13

Dat is een een interessante benadering Mario.
Even heel simpel en kort door de bocht gedacht...Denk ik dat de natuur deze dieren zo geschapen heeft en deze manier van voortplanting mogelijk heeft gemaakt. Ik denk dan ook dat het in dit soort gevallen anders is geregeld met het doorgeven genetisch materiaal. Misschien zijn we appels en peren aan het vergelijken zo?

Terug naar “Kweek”