KI

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Milou

Re: KI

Berichtdoor Milou » Wo Jan 19, 2011 23:37

Cooool dat je weer meedenkt,Ricardo.

Je 2de zin ben ik het mee eens.
Maar zaad van net overleden kameleons zie ik niet zitten.
Zaad van mannetjes in hun bloei van hun leven is nodig.
Je moet de regering daar overtuigen dat zaadtappen natuurlijk wel invloed heeft op de natuur maar geen grote gevolgen heeft.
Ze overtuigen en dat als ze meewerken ze wildvang tegen gaan.
Diverse gezonde bloedlijnen opzetten, en de generatie's erna of het zaad daarvan zal langzaam in de hobby terechtkomen.
Dan moet je wel een register bijhouden.Dus een fokprogramma.

Groeten Robin

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Jan 20, 2011 00:12

idee/gedachtengan is leuk, in de praktijk is het probleem meestal dat er een vrouwen tekort is bij de meeste soorten, de vrouwen kiepen wat sneller om dan de mannen... eicellen afnemen en IVF wordt weer wat lastiger ;-)
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Milou

Berichtdoor Milou » Do Jan 20, 2011 00:19

Mooi, Mario, daar had ik nog niet bij stilgestaan!
Maar van is de verhouding dan in een gemiddeld nest?
En wat zijn de verschillen in leeftijd in praktijk?

Groeten Robin.

Vind het relax dat je ook meedenkt, want ik heb begrepen dat je veel ervaring hebt op kameleon gebied.
Waar moeten we nog meer bij stilstaan.Praktisch over kameleonen, en de kweek?

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Jan 20, 2011 01:33

Gemiddeld is het gewoon 50/50 wat geboren wordt, TSD (geslachtsbepaling door broed temperatuur) komt naar mijn weten niet voor bij kameleons. Opkweek man/vrouw maakt ook niet veel uit.

Leeftijdsverschillen in de praktijk, een vrouw kan even oud worden dan een man, maar als je ermee gaat kweken, worden de vrouwen beduidend minder oud. Een vrouw kan in theorie aardig wat legsels leggen, ik weet er wel van 12 legsels, maar dat zijn toppers. Er zijn er heel veel zeker bij de wat moeilijkere soorten, die na 1 legsel voor of erna al omvallen.

Met levendbarenden, zijn er echt maar weinigen die kunnen zeggen dat ze 5 worpen van 1 vrouw hebben gehad... denk zelfs dat de 3 maal al toppers zijn... Bied iemand meer?
Heel belangrijk is de vrouwen heel veel te laten drinken voor/na het werpen/leggen.
Vaak eindig je dus met enkel nog de mannen over. (evt. wel met nakweek succes)
Bij moeilijkere soorten heeft men dus het liefste meer vrouwen dan mannen, maar wordt maar 50/50 geboren.

Natuurlijk komt niet altijd alles uit, en is de opkweek ook niet altijd 100%.
Als je gemiddeld over langere periode bij de eierleggende, tellende van ieder gelegd ei (dus ook onbevrucht) telt wat er op 3mnd leeftijd komt denk ik dat 50% al een hele mooie waarde is voor veel soorten.

Bedenk altijd dat iedere soort anders is, factoren in de kweek die per soort anders zijn:
-Mannen paren slecht
-Trage cyclus (1 maal per jaar)
-Weinig eitjes
-Vrouwen makkelijk legnood
-Lange incubatie tijd
-Moeilijke uitskomst eieren (death at term)
-Opweek jonkies, de ene soort zijn gulzig harde groeiers, de ander weer schuw met eten langzame groeiers.

1 maal per jaar 8 jonkies van een merumontanus is wat anders dan een calyp met 3 maal 60 eieren...

Helaas schept dit verwarring over moeilijke en beginners soorten. (bedoeld men kweek, of houden van?)

Vroeger was de vereniging zo goed als enkel met mensen die interesse in de kweek hadden, tegenwoordig is het merendeel degene met 1 "kammie" (ik erger me aan het woord, klinkt als troeteldier), maar dat terzijde.

Beginners of moeilijk stamt denk ik merendeel ook nog uit die vroegere tijd.

De Parsonii is bijvoorbeeld 1 van de makkelijkste om te houden, om te kweken moeilijk...

Misschien zou het eens nuttig zijn om tijdens een bijeenkomst, met iedereen bij elkaar een matrix te maken, als groeps sessie.
Op de X-as alle factoren (onderdelen van het kweken en houden) en op de Y-as de soorten en ze dan een score te geven. en die te vermenigvuldigen, voor een soort van ranking. Geeft denk ik zelf wel een mooie tabel als overzicht. Herriner ik me die trouwens al niet uit een vroeger boekje?

En dat dan met pilsje erbij samen uitwerken :+
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Milou

Berichtdoor Milou » Do Jan 20, 2011 01:44

Kijk ,mooi, veeeel info!!!!!!!!!!!!
Ik ga daar morgen op reageren, goed?
Ik ga pitten.
Moet morgen fris zijn want mijn valkje gaat weer voor de eerste keer los.En ik heb geen zin in een rondje Goirle, Poppel Diessen en Hilvarenbeek!!

Groeten Robin

EST

Berichtdoor EST » Do Jan 20, 2011 05:01

Goede post Mario, zit zeker wat in! Moeten we eens over gaan discussiëren inderdaad, ook kijkend naar wat de mogelijkheden zijn in de toekomst. Er zijn vast mensen die we een keer uit kunnen nodigen voor een lezing waarmee we het één en ander duidelijk kunnen krijgen.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

henkkemner

Berichtdoor henkkemner » Do Jan 20, 2011 11:00

hoi
ja eindelijk iets goeds, op het forum hier wordt alles behalve pardalis en calypratus afgedaan als moeilijk en geen beginnerssoort , mijn menig is dat elke kameleon goed te houden is mits je naar hub natuurlijke omstandigheden kijkt, en deze zo goed mogenlijk probeert te benaderen, over kweken is dit weer een heel ander verhaal. paring stimuleren is vaak uitproberen en dan het uitbroeden waar mario al veel succes mee heeft gehad, maar ook door proberen goed opvolgen en veel geuld
gr henk
C.calyptratus
Tr.pfefferi
Tr.melleri
Tr.ellioti
Tr.quadricornes
Tr. cristatus
Tr.montium
Tr.hoehnelli
Tr.jacksonii merumontanus
Tr.jacksonii xantholophus
Tr.deremensis
F.lateralis
F.verru. semicristatus
K.multituberculata

henkkemner

Berichtdoor henkkemner » Do Jan 20, 2011 11:02

henkkemner schreef:hoi
ja eindelijk iets goeds, op het forum hier wordt alles behalve pardalis en calypratus afgedaan als moeilijk en geen beginnerssoort , mijn mening is dat elke kameleon goed te houden is mits je naar hun natuurlijke omstandigheden kijkt, en deze zo goed mogenlijk probeert te benaderen, over kweken is dit weer een heel ander verhaal. paring stimuleren is vaak uitproberen en dan het uitbroeden waar mario al veel succes mee heeft gehad, maar ook door proberen goed opvolgen en veel geduld
gr henk
C.calyptratus
Tr.pfefferi
Tr.melleri
Tr.ellioti
Tr.quadricornes
Tr. cristatus
Tr.montium
Tr.hoehnelli
Tr.jacksonii merumontanus
Tr.jacksonii xantholophus
Tr.deremensis
F.lateralis
F.verru. semicristatus
K.multituberculata

Milou

Berichtdoor Milou » Do Jan 20, 2011 20:50

Mario Vermunt schreef:
Leeftijdsverschillen in de praktijk, een vrouw kan even oud worden dan een man, maar als je ermee gaat kweken, worden de vrouwen beduidend minder oud. Een vrouw kan in theorie aardig wat legsels leggen, ik weet er wel van 12 legsels, maar dat zijn toppers. Er zijn er heel veel zeker bij de wat moeilijkere soorten, die na 1 legsel voor of erna al omvallen.

Met levendbarenden, zijn er echt maar weinigen die kunnen zeggen dat ze 5 worpen van 1 vrouw hebben gehad... denk zelfs dat de 3 maal al toppers zijn.
:+

Mario, hoe is dit in de natuur?
Is daar iets over bekent?

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Jan 20, 2011 23:55

Van de ene soort wat meer over bekend dan de andere, al weet ik dat zo ook niet van allemaal.

Van de Minors die ik heb bijvoorbeeld is het bekend dat met name in de winter veel minder dieren gevonden en dan vooral jonge dieren en mannen gevonden worden.
Nu kruipen die ook in de grond dus kan de telling ook beinvloeden, maar aannemelijk is dat de meeste vrouwen daar wel in hun 2e jaar veel op zijn.

Van de bergsoorten heb ik helemaal weinig idee hoeveel worpen die in de natuur doen.
Xantholophussen weet ik dat ze met 5 a 6mnd al paren, die soort groeit ook veel langer door, tussen 3 en 4 jaar zie je de vrouwen gewoon nog fors groeien. Hoeveel worpen ze in de natuur doen weet ik niet, stuk of 8 maximaal als ik zou gokken, is een soort die in principe wel oud kan worden.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Jan 21, 2011 00:24

Mario
Zou het kunnen dat ze in het wild zich minder vaak voortplanten dan tijdens de kweek in gevangenschap?

En wat is de reden, bij Minors, waarom de vrouwtjes wegkruipen in de modder en de mannen en de jongen niet?
Is die rustperiode noodzakelijk om bij te komen en/of te herstellen van de voortplanting?
Wordt die rustperiode dan ook nagebootst?

Ik vraag me af waarom ze even oud kunnen worden, maar als je er mee kweekt niet?
Ook al snap ik dat de eiproductie veel energie kost.

Groeten Robin

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Za Jan 22, 2011 14:20

geen idee meer of minder in het wild...

Ze kruipen niet in de modder maar in de grond. En niet specifiek de vrouwtjes, doen de mannen ook, er worden dan minder vrouwen gezien, of ze dood zijn, of vaker de grond in kruipen weet ik niet.

De rustperiode is niet noodzakelijk om dat zo koud te doen, om ermee te kweken krijg je de mannen wel beter aan het paren.
Een koelere periode voorafgaand maakt ook de vrouwen meer bereidwillig.
Kans op ontstekingen/pseudomonas etc verlaag je ook door de koelere periode. Dan krijgt het lichaam meer rust.
Een must is het niet altijd, wel aan te raden dat je variatie aanbrengt. (is vast ook weer soort afhankelijk)

Als je ermee kweekt lijden de vrouwen gewoon meer dan als je er niet mee kweekt.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Milou

Berichtdoor Milou » Zo Jan 23, 2011 21:30

Mario Vermunt schreef:Als je ermee kweekt lijden de vrouwen gewoon meer dan als je er niet mee kweekt.

Ik neem aan dat er na die rustperiode in het wild een overschot is van prooidieren.Een "vette periode" met veel variatie.
Boots je dat dan na?
Vind je het niet raar dat de vrouwen er vroeger dood aan gaan als je er mee kweekt.
Ik snap best dat eieren produceren energie kost.Maar als dit in de natuur ook zo zou zijn, dan zou de populatie toch instorten.

Groetjes Robin

Suzanne Heil

Berichtdoor Suzanne Heil » Ma Jan 24, 2011 01:57

Vraagje.. leggen jongere vrouwen kam meer eieren of minder?? verandert dat ook met de leeftijd.. en op welke leeftijd leggen ze geen eieren meer??? Als ik kijk bij mijn kippen met eieren leggen.. hoe ouder, hoe minder... en op het laatst niks meer... Wat ik zie bij kippen dat hun veren veranderen elk jaar met eieren leggen.. ik heb verschillende leeftijden.. bedoel ik het lijkt of ze grijzer worden, zeg maar.. maar bij een kip die niet meer legt, blijft de veren eigenlijk hetzelfde.. kun je dit ook zien aan vrouwen kameleon's en hoe weten ze dat ze jong overlijden??? veel vragen geloof ik.. ok.. hahaha :roll:
Groetjes Suus

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Wo Jan 26, 2011 01:16

@ Robin: als ze een paar legsels doen zal er ook al wel voldoende nageslacht zijn, er hoeven maar 2 opvolgers te zijn, dus van instorten zal geen sprake zijn.

@Suzanne: Als je vrouwtjes laat paren die nog maar net geslachtsrijp zijn leggen ze doorgaans minder eieren, hoe groter de moeder deste meer eieren gemiddeld. Al zal de uitzondering vast wel de regel bevestigen.

Leeftijd van stoppen met leggen is niet te beantwoorden zonder de soort te noemen, en dan nog is het lastig.
Het houd ineens op ze leggen dan enkel nog erwtjes, of gewoon niks meer/ willen niet meer paren, maar dat ze zover komen is uitermate zeldzaam. Een pardalis kan wel 12 legsels halen ofzo als max zover ik weet.

Jong overlijden... het is niet altijd te voorspelen, als een vrouw niet in topconditie is, gaat het snel vaker fout.
Ik ben van mening dat bepaalde soorten er gevoeliger voor zijn dan andere... (met name de soorten met kleinere vrouwtjes)
De verzorging rond dat moment en erna is ook belangrijk, als ze niet genoeg kunnen drinken bijvoorbeeld.
Dan zijn er nog gevallen waarbij de eieren verkleven, dat kan ook zomaar gebeuren. (gebeurd niet heel vaak) of dat er enkele eitjes achterblijven, die dan inkapselen en een ontsteking gaan geven. Dan bestaat er ook nog legnood... allemaal factoren die de mannen natuurlijk niet kennen.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Terug naar “Kweek”