zwangere calyptratus

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
bartus

zwangere calyptratus

Berichtdoor bartus » Vr Dec 31, 2010 14:47

Dit lijkt een nieuw onderwerp maar ik vervolg hier het verhaal over de de ''dekkingsbereidheid'' van mijn Calypvrouw.http://www.de-kvn.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=8054&start=15 Hopelijk is het nu meer ''on topic''.Ze is twee maal gedekt en dreigde daarna naar de man. Momenteel is ze erg dik aan het worden, ze niet veel: twee dubia's ter grootte van 2* een volwassen pissenbed per dag is het wel zo een beetje. Ook ''ligt'' ze meer op de tak dan ze staat , met haar buik naast het takje. Ik geef haar twee maal per week opgeloste calcium die ik met een injectiepspuit voer. Ze is best wel dorstig elke keer.
Ik hoop dat ik het zo goed doe en dat ze sterk genoeg aan het eierenleggen gaat beginnen!

Ik heb een oude koelkast als incubator die het prima doet voor phelsumaeieren. De temperatuur schommelt nogal doordat de verwarming bestaat uit een koelkastlampje. Is het verstandig om deze koelkast als incubator voor mijn calypeieren te gebruiken?
Tr.montium 1.1

stevie

Re: zwangere calyptratus

Berichtdoor stevie » Vr Dec 31, 2010 15:54

nee toch niet ik zou u toch wel een broedstoof aanschaffen of zelf iets betrouwbaar maken

EST

Berichtdoor EST » Vr Dec 31, 2010 19:59

Ik zou inderdaad iets anders gebruiken. Ik heb zelf een heel simpel ding, maar werkt goed. Een glazen bak met onderin water, waarin een thermostaat van aquarium gaat die je in kan stellen op een temperatuur. Het water wordt verwarmt en zodoende de omgevingstemperatuur. Als het water te warm wordt slaat hij af en wordt het te koud gaat hij weer aan. De temperatuur zit bij mij tussen 25,5 en 26,5 graden. Ik meet het wel elke dag met een laser temperatuur meter en pas zo nodig de temperatuur aan.

Zo'n ding is het :

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=11822

De bak loopt wel schuin af aan de bovenkant zodat de vochtdruppels gewoon terug lopen in het water onderin.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

bartus

Berichtdoor bartus » Za Jan 01, 2011 12:49

Eerst nog even de beste wensen en veel terrariumplezier gewenst :) .
Zo'n aquarium-broedstoof heb ik in het verleden ook gehad maar die was veel te vochtig: mijn phelsuma- en anoliseieren (ik praat wel over 18 jaar geleden) gingen hierin beschimmelen :'( . Ik denk dat anoliseieren en kameleoneieren wat dat betreft overeenkomsten vertonen :? . Niet om eigenwijs te doen maar dan is misschien een professionele broedstoof beter.Ik denk er ook aan om die aan te schaffen.

Ik weet niet of er mensen op het forum zijn die ervaringen hebben met een oude koelkast als broedstoof. Ik kan trouwens hier onderin in de ''groentela'' ook nog een aquariumverwarming leggen om de teperatuur en luchtvochtigheid wat op te krikken.
Maar liever experimenteer ik niet voor dit eerste (komende) legsel.
Esther, heb jij eieren uitgebroed in je ''aquarium"'?
Laatst gewijzigd door bartus op Za Jan 01, 2011 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Tr.montium 1.1

Maurice

Berichtdoor Maurice » Za Jan 01, 2011 15:15

Ik heb ook ooit gebruik gemaakt van zo'n natte stoof, ging allemaal prima tot de aquarium thermostaat klapte en ik mijn lateralis en calyptratus legsel gekookt had. Zo'n ding komt er bij mij nooit meer in.....

Er werd mij overigens toen in de aquarium speciaal zaak verteld dat die aquaria verwarmingselementen met thermostaat niet geschikt zijn / gemaakt zijn om horizontaal te gebruiken....

stevie

Berichtdoor stevie » Za Jan 01, 2011 16:15

mannekkes ik heb hier nog een herp nursery 2 broedstoof te koop 70 euro en het is van u ;) ;)

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Jan 01, 2011 17:29

Koop gewoon een Bruja stoof, goed ding voor relatief weinig geld. Ze zijn betrouwbaar en stabiel gebleken.
Liever een paar tientjes meer uitgeven nu en daarmee grote kans op goede uitkomst,
dan nu iets te kopen dat onbetrouwbaar is en de kans te lopen dat het legsel (grotendeels) verloren gaat.

Maurice

Berichtdoor Maurice » Za Jan 01, 2011 18:23

Ik gebruik nu ook de bruja stoof inderdaad, super ding!

stevie

Berichtdoor stevie » Za Jan 01, 2011 18:27

is dat het nieuwe ronde model ???

Maurice

Berichtdoor Maurice » Za Jan 01, 2011 18:41

Nee, ik heb een vierkante met kijkgat. Ik vind dit apparaat erg makkelijk in gebruik

Maurice

Berichtdoor Maurice » Za Jan 01, 2011 18:44

Deze;
Afbeelding

(Plaatje gepikt van de bruja site)

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Za Jan 01, 2011 18:48

Ze zijn min of meer langwerpig van vorm. Met digitale thermostaat, welke de stoof goed stabiel in temperatuur houd.
Ik werk al jaren mee, prima stoof voor dit geld. Ik heb ze via Hans Stolk gekocht.
Er zijn twee maten (dacht ik)..De kleinere heet dacht ik 2000... (foto Maurice) Ik werk met de grotere, de 3000.. zie hier onder
Afbeelding

Maurice

Berichtdoor Maurice » Za Jan 01, 2011 19:31

Ik heb hem ook via Hans gekocht inderdaad, sja Guido, we hoeven niet allemaal zoveel eieren uit te broeden dat we zo'n arsenaal aan broedstoven moeten hebben *) *) *)

De mijne heet overigens 400.

Alle info staat op de site van Bruja en als ik me niet vergis heeft Hans ze nog in de verkoop

http://www.bruja.de/catalog/index.php

EST

Berichtdoor EST » Za Jan 01, 2011 21:34

Ik wil ook een Bruja, maar heb er nu even niet de centjes voor.

Wat betreft de stoof die ik nu heb; Degene waarvan ik hem heb gekocht heeft hier ook calyptratus eieren mee uitgebroed precies op deze manier en allemaal uitgekomen. Ik hou het goed in de gaten hoor, weeg de bakjes en meet de temperaturen goed. Natuurlijk heb je met een professionele broedstoof meer zekerheid, maar denk dat als ik het goed in het oog houd het wel goed gaat komen. Als het nu om andere eieren ging van lastiger of duurdere soorten dan had ik wel een andere gekocht hoor.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

bartus

Berichtdoor bartus » Za Jan 01, 2011 21:38

Bedankt voor die link. Die koelkast die ik nu heb neemt flink wat ruimte in maar herbergt ook flink wat ruimte. Ik heb ook nogal wat insecteneieren die erin moeten. Ik hoop dat zo'n broedstoof voldoende ruimte tot zijn beschikking heeft.
Krijg je die stoof trouwens compleet of moet je zelf nog zaken aansluiten enz. op de site is mij dat niet helemaal duidelijk.
Tr.montium 1.1

Terug naar “Kweek”