zwangere dwergkameleon

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
pieter_va

zwangere dwergkameleon

Berichtdoor pieter_va » Wo Mei 05, 2010 19:35

als mijn diertje haar eitjes gelecht heeft moet ik die dan zoeken en in een broeikas leggen of zorcht zij daar zelf voor ?? mijn terrarium is redelijk druk en mijn zand is gewoon potgrond zonder er wit reinzand in te mengen is dat een probleem voor het leggen van de eitjes ??
als iemand me kan helpen ??
grtj pieter

EST

Re: zwangere dwergkameleon

Berichtdoor EST » Wo Mei 05, 2010 21:20

Nou ze legt ze zeker niet zelf in de broeikas _O- _O-

Nee grapje, het is de bedoeling dat je ze zoekt, voorzichtig het terrarium leeghalen en in de grond en/of bloempotten zoeken. Een bakje met vermiculiet aanmaken, verhouding 1:1 (dus bijvoorbeeld 75 gram vermiculiet met 75 gram water= 150 gram)

Daar schrijf je op: de datum van leggen en hoeveelheid in grammen met het gewicht van de eieren erbij, zo weet je wanneer je water toe moet voegen. Dan zet je het bakje in de broedstoof of op kamertemperatuur en af en toe kijken dus of ze niet te droog liggen. Dus als je later kijkt en het gewicht is gedaald dan voeg je met een pipet water bij tot het origineel gewicht dat je op het bakje hebt geschreven.

Overdag houd je een temperatuur aan van 21 graden en 's nachts 18 graden. Na ongeveer 70 dagen zouden ze uit moeten komen.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Maurice

Berichtdoor Maurice » Do Mei 06, 2010 23:54

Of je laat ze in het terrarium liggen....

Mocht je ze er toch uithalen kun je ze ook gewoon in een bakje met perlite/vermiculite houden in de woonkamer (waar het niet te warm wordt), een broedstoof is dan niet nodig.

Elco van Dellen

Berichtdoor Elco van Dellen » Di Mei 11, 2010 18:21

Mijn beste resultaten met dwergjes zijn geboekt door de eieren gewoon in het terrarium te laten liggen.
Je merkt ook dat meerdere vrouwtjes hetzelfde (beste) plekje willen hebben.
Zeker met meerdere vrouwlijke dieren weet je niet altijd waar en wanneer of dat er uberhaupt eieren zijn gelegt..
De jongen (die onverwachts kunnen uitkomen) zijn erg klein waardoor je ze makkelijk over het hoofd kunt zien.
Dat betekent dat je op een gegeven moment elke dag moet zoeken door je terrarium naar jonge dieren.
(Houdt je wel erg bezig met de hobby ;) )

Een broedstoof is ook een goede optie, je bent er op tijd bij om de dieren gelijk in het voer te zetten.
(aangezien ik deze in een kleiner terrarium op laat groeien i.v.m het vinden van voedsel.)
Toch is mijn uitkomstpercentage lager als ik de eieren in de broedstoof laat uitkomen.
Tr. fuelleborni
Tr. pfefferi
Tr. quadricornis
Tr. montium (blauw & groen)
Tr. jacksonii xantholopus
Tr. j. jacksonii willegensis
Tr. deremensis
Tr. cristatus
F. lateralis
Ri. brevicaudatus

L. williamsi

pieter_va

Berichtdoor pieter_va » Zo Mei 16, 2010 18:37

Elco van Dellen schreef:Mijn beste resultaten met dwergjes zijn geboekt door de eieren gewoon in het terrarium te laten liggen.
Je merkt ook dat meerdere vrouwtjes hetzelfde (beste) plekje willen hebben.
Zeker met meerdere vrouwlijke dieren weet je niet altijd waar en wanneer of dat er uberhaupt eieren zijn gelegt..
De jongen (die onverwachts kunnen uitkomen) zijn erg klein waardoor je ze makkelijk over het hoofd kunt zien.
Dat betekent dat je op een gegeven moment elke dag moet zoeken door je terrarium naar jonge dieren.
(Houdt je wel erg bezig met de hobby ;) )

Een broedstoof is ook een goede optie, je bent er op tijd bij om de dieren gelijk in het voer te zetten.
(aangezien ik deze in een kleiner terrarium op laat groeien i.v.m het vinden van voedsel.)
Toch is mijn uitkomstpercentage lager als ik de eieren in de broedstoof laat uitkomen.

ik heb er inderdaad voor gekozen om ze te laten liggen eb heb mijn vrouwtje nu weggehaalt uit die bak en terug bij het mannetje gestoken . ik sproei elke dag eens in het terrarium zodat het er vochtig blijft nog andere tips ??
groetjes

Maurice

Berichtdoor Maurice » Zo Mei 16, 2010 18:49

Ik heb nog wel een tip, zorg dat de pissebedden en duizendpoten uit de bak zijn waarin de eitjes zitten, die worden nog weleens door deze dieren opgepeuzeld heb ik gemerkt.

Succes! ^O^

Elco van Dellen

Berichtdoor Elco van Dellen » Ma Mei 17, 2010 19:50

Hier sluit ik mij bij aan.
Ik vind wel is een half opgepeuzeld eitje..
Beter te voorkomen natuurlijk;)
Tr. fuelleborni
Tr. pfefferi
Tr. quadricornis
Tr. montium (blauw & groen)
Tr. jacksonii xantholopus
Tr. j. jacksonii willegensis
Tr. deremensis
Tr. cristatus
F. lateralis
Ri. brevicaudatus

L. williamsi

pieter_va

Berichtdoor pieter_va » Di Mei 18, 2010 18:40

Maurice schreef:Ik heb nog wel een tip, zorg dat de pissebedden en duizendpoten uit de bak zijn waarin de eitjes zitten, die worden nog weleens door deze dieren opgepeuzeld heb ik gemerkt.

Succes! ^O^

ahn maar hoe kan ik daar dan voor zorgen want als he vrouwtje eitjes lecht in mijn terrarium waar
ze nu zit moet ik dat mijn planten eruit halen en mijn zand eens verversen of hor ga ik best tewerk ??
grtj pieter

Terug naar “Kweek”