hoe te weten of n vrouwtje werkelijk bevrucht is

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Erik van Velthooven

hoe te weten of n vrouwtje werkelijk bevrucht is

Berichtdoor Erik van Velthooven » Do Apr 22, 2010 15:20

ik ben op t moment voorbereidingen aan t treffen om over n maand te kijken of mn pardalissen te dekken zijn, nu heb ik bijna alles gelezen op t forum{denk ik}, en misschien is t n domme vraag maar hoe weet je nou zeker of t vrouwtje bevrucht is of niet en hoelang laten jullie tvrouwtje bij de man zitten, als ze de daad gedaan hebben??? :?

Lucas van Woerden

Re: hoe te weten of n vrouwtje werkelijk bevrucht is

Berichtdoor Lucas van Woerden » Do Apr 22, 2010 16:22

Als een vrouwtje drachtig is, zal ze bij aanblik van de man meestal donker kleuren (tot zwart, met roze erdoorheen), soort van stresskleuren. Je ziet ook vaak dat ze enorm proberen te imponeren om de man weg te jagen, dus (vaak) met de bek open waarschuwen. Ze zal de man aanvallen als ie te dichtbij komt en/of vluchten van hem.
Dit is het gemiddelde beeld. Uitzonderingen zijn er uiteraard ook, in kleuring en gedrag. Ik heb hier bijvoorbeeld een vrouw die het eigenlijk allemaal niet zo boeit. Ze kleurt een beetje grijzig en loopt een beetje weg bij de man, maar that's it.
Voor het combineren moet je de dieren in de gaten blijven houden. Zolang het goed gaat kunnen ze bij elkaar gehouden worden (voor de paring natuurlijk, niet voor het onderhoud).
Ik zet ze altijd bij elkaar tot de volledige paring voorbij is en dan scheid ik ze weer. Dit is soms een uurtje (voor de vlugge mannen), tot een dag (voor de slomere).Maar er zijn ook mensen die ze dagen bij elkaar laten, voor eventuele extra paringen. Dit kan dus alleen als het vrouwtje het toelaat. Sommige dames hebben het na de eerste keer al gezien en sommige vinden het wel lekker (om het netjes te zeggen).
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Erik van Velthooven

Berichtdoor Erik van Velthooven » Do Apr 22, 2010 21:39

en als de man t vrouwtje ziet fel kleurt en zn bek zo wijd opent dat haar kop er in past is dat n goed teken want ik schrok er wel even van

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Do Apr 22, 2010 23:19

Erik van Velthooven schreef:en als de man t vrouwtje ziet fel kleurt en zn bek zo wijd opent dat haar kop er in past is dat n goed teken want ik schrok er wel even van

Die snap ik even niet :? .
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

kevin

Berichtdoor kevin » Vr Apr 23, 2010 07:01

Erik van Velthooven schreef:en als de man t vrouwtje ziet fel kleurt en zn bek zo wijd opent dat haar kop er in past is dat n goed teken want ik schrok er wel even van

Volgens mij bedoelt Erik, dat als het mannetje zijn bek zover opendoet als hij het vrouwtje ziet, dat het vrouwtjes hoofd erin past.
1.1.0 Pogona Henrylawsoni ( dwergbaardagamen )
1.0.0 Physignathus Cocincinus ( groene wateragaam )
0.1.0 Furcifer Pardalis ( panterkameleon )
0.1.0 Pogona Vitticeps ( Baardagaam )
1.0.0 Labrador Retriever
1.0.0 Chamaeleon calyptratus

RIP

1.0.0 Crotaphytus bicinctores ( halsbandleguaan )

Erik van Velthooven

Berichtdoor Erik van Velthooven » Vr Apr 23, 2010 08:55

Dus het is beter dat je ze voor de zekerheid een hele dag bij elkaar houd??

EST

Berichtdoor EST » Vr Apr 23, 2010 11:03

Normaal gezien als 1 van de 2 z'n bek opendoet, betekent dat dat die geen zin heeft om te paren. Dit is dreig gedrag. Als de man zin heeft zal hij normaal zijn kop beginnen schudden en achter de vrouw aangaan. Doet de vrouw niets, dan mag hij paren, begint de vrouw ook haar bek te spreiden, dan heeft ze geen zin. Als 1 van de 2 geen zin heeft, gewoon later nog eens proberen. Mochten ze wel willen paren, goed observeren en een paar uur bij elkaar laten zitten onder toezicht.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Apr 23, 2010 12:35

Erik van Velthooven schreef:Dus het is beter dat je ze voor de zekerheid een hele dag bij elkaar houd??

Ik heb de ervaring dat de dieren direct al aangeven of ze elkaar zien zitten. Geen van beiden moet een dreigend gedrag vertonen, dus geen bekken open etc. Gaan ze wel dreigen, dan absoluut niet bij elkaar zetten.
Willen ze wel, dan zal de man knikbewegingen gaan maken met zijn hoofd, de vrouw gedraagt zich vaak wat schuchter.
Bij mij gingen de mannen dan vrij direct op de vrouw af om haar te beklimmen. Dit alles gebeurde meestel binnen een half uur. Na de paring liet ik ze vaak nog een poosje samen zitten omdat ze dan vaak nogmaals tot paring over gingen. Als ze eenmaal genegenheid voor elkaar toonden, liep ik er meestal direct bij weg en gaf ze wat privacy. Zo nu en dan keek ik op afstand of alles goed ging.
Na een paar uurtjes haal ik ze weer uit elkaar.

Erik van Velthooven

Berichtdoor Erik van Velthooven » Vr Apr 23, 2010 13:44

DANK JULLIE WEL, DIT ANTWOORD ZOCHT IK, KON T NERGENS LEZEN VANDAAR, DAN HEB IK NOG EEN VRAAGJE ALS DE TIJD DAAR IS DAT T VROUWTJE GAAT GRAVEN HALEN JULLIE DAN WAT PLANTEN UIT DE BAK ZODAT JE DE EITJES MAKKELIJKER TERUG VIND OF LATEN JULLIE ALLES ZOALS HET IS, DE BAK VAN MN VROUWTJE IS N ECHTE JUNGLE MET VEEL PLANTEN IN POTTEN DUS ALS ZE ACHTER IN DE BAK GAAT LEGGEN VALT T ONS DENK IK NIET SNEL OP

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Apr 23, 2010 15:57

Het gaat je wel opvallen hoor.
Ze gaat wss eerst wat test graven waaraan jij dus weet dat ze snel zal leggen. Je houd haar vanaf dan wat beter in de gaten en kijkt waar ze zoal graaft. Alleen het gat waar ze haar eitjes legt, zal ze dicht maken en keurig achterlaten... Ik wacht dan tot de volgende dag, haal de dame uit haar bak zodat ze niet ziet wat ik doe. Maak dan de vermiculiet aan en graaf de eitjes op en doe die met wat zand in een tijdelijk bakje. Het vrouwtje zet ik dan terug. Hierna leg ik de eitjes in de vermiculiet en plaats alles in de stoof. Ook dit doe ik buiten het zicht van de kammiedame..Waarom?? gevoelskwestie.

Erik van Velthooven

Berichtdoor Erik van Velthooven » Vr Apr 23, 2010 16:31

ok dan dank je guido, en prettig weekend ^O^

Erik van Velthooven

Berichtdoor Erik van Velthooven » Zo Mei 02, 2010 12:27

ik heb gister n broedstoof gekocht waar je onderin water moet doen met n verwarmingselement nu is mijn vraag, dat water verdampt toch hoeveel water moet ik dan steeds bijvullen, zetten jullie n streepje op t glas of hoe anders??

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Zo Mei 02, 2010 12:35

Het verwarmingselement moet ten alle tijden onder water staan (anders heb je kans op barsten en kortsluiting/elektrocutie).
Het is inderdaad een goed idee om een streepje te zetten bij het niveau van gewenste diepte en bij de minimale diepte. Zo kun je goed in de gaten houden wanneer en hoeveel er moet worden bijgevuld. Op het oog kan het ook, maar door het glas kan dat een wat vertekend beeld geven.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

Erik van Velthooven

Berichtdoor Erik van Velthooven » Do Mei 13, 2010 22:39

vandaag tvrouwtje bij t mannetje gezet om te kijken of ze wilde paren, alles leek goed te gaan tot dat t vrouwtje heel dicht bij t mannetje kwam. hij beet r zowat in dr zij, ik heb ze meteen weer uit elkaar gehaald, en hoe nu verder, moet ik t morgen weer proberen of toch langer wachten. ik schrok wel van de reactie van de man, hij kleurde eerst heel mooi en ging naar de vrouw toe, toen ging zij nog meer naar hem toe en toen was t hap.??? groetjes eric

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Mei 14, 2010 12:03

Het kleuren kan ook stess zijn, knikte hij ook naar de vrouw...?
Waarschijnlijk ziet hij haar alleen maar als een indringer, is dan niet klaar voor paring.
Ik zou het over een weekje nog eens proberen. Wat direct zonlicht wil ook wel eens het een en ander op gang brengen. Dus als het weer wat beter weer is, zet de dieren dan ook eens buiten.
Gr Guido.

Terug naar “Kweek”