Nakweek 2010 (Jemen)

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Guido Rulof
Lid
Lid

Re: Nakweek 2010 (Jemen)

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Apr 21, 2010 09:28

Zou het kunnen dat je de krekels een erg zoute voeding geeft en ze wat weinig water geeft?
Gebruik je misschien iets van kattenvoer?
Welke gutload geef je de krekels?
Voer je de kleintjes toevallig Buffalowormpjes?

Deze zaken kunnen zorgen voor een moeilijke/droge stoelgang, waardoor een prolabs kan ontstaan.

Gr Guido.

erwin ebbers

Berichtdoor erwin ebbers » Wo Apr 21, 2010 13:16

Guido Rulof schreef:Zou het kunnen dat je de krekels een erg zoute voeding geeft en ze wat weinig water geeft?
Gebruik je misschien iets van kattenvoer?
Welke gutload geef je de krekels?
Voer je de kleintjes toevallig Buffalowormpjes?

Deze zaken kunnen zorgen voor een moeilijke/droge stoelgang, waardoor een prolabs kan ontstaan.

Het vreemde is dat bovenstaande niets te maken heeft met het probleem.
Een vijftal jonkies zijn met deze afwijking (beginnende prolabs) geboren.
Waarschijnlijk door te kleine eitjes. Ook zijn ze al na 20 weken uitgekomen (bij 25-27oC), volgens mij is dat vrij snel.

Verder sproei ik de jonkies 3 maal per dag. De krekeltjes worden gevoerd met visvoer, brood, appel en wortel.
Buffalowompjes voer ik niet meer (hebben ze geen interesse is!).

Gr. Erwin.
Agama impalearis, 2.8.30
Pantrophis guttata, 2.1.0
Chamaeleo calyptratus, 1.1.0
Brachypelma Smithi, 0.1.2
Extatosoma tiaratum

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Apr 21, 2010 15:32

Het zou wel met elkaar te maken kunnen hebben, maar dan niet in dit geval.
Wat mij is ontgaan is dat de diertjes het al tijdens de geboorte hadden. Wat dan de oorzaak zou kunnen zijn is mij onduidelijk. Te kleine eitjes? Ik zie niet hoe dat deze afwijking kan veroorzaken? Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zou kunnen.
Ben reuze benieuwd wat de oorzaak is.
Hou ons op de hoogte.
Gr Guido.

Tom Verbraeken

Berichtdoor Tom Verbraeken » Wo Apr 21, 2010 17:26

[b:35syagpf]Voor alle duidelijkheid, dit is mijn visie op dit probleem en ik zeg niet dat dit het probleem is.[/b:35syagpf]

Te kleine eitjes dat zou straf zijn omdat de eitjes meegroeien met de jongen.
Wat hier wel het geval kan zijn is dat de jongen, door de korte incubatietijd, niet volledig ontwikkeld zijn.
En nou hoor ik iedereen al zeggen/denken, ja maar ze zien er toch goed uit...
Ja dit kan op het eerste zicht zo zijn en dit zal de toekomst moeten uitwijzen.
Volgens mij zijn die enkelingen een voorbeeld van onderontwikkelde jongen waarbij de huid van de cloaca niet volledig is volgroeid. (Als dit al van de geboorte zo was.)

Bijkomend zou ik je gutload toch meer gevarieerd maken.
Denk is aan bloemen en bladeren van de paardebloem, want de bloem bevat tal van aminozuren en de bladeren bevatten kaliumzouten, ijzer, calcium, mangaan, natrium, silicium, vitamine A, vitamine B1, vitamine B2, vitamine C en vitamine E, taraxine en flavonoÔden.
Dus een echte gutloadbom die in mijn inziens teveel vergeten wordt in de reptielenwereld!
Dit geld trouwens voor vele natuurlijke producten zoals stuifmeelpolen, rode klaver, allerhande fruit zoals aardbeien, ...
Bijkomend zijn de meeste natuurlijke producten ook gratis te vinden als je zoals mij op den boerenbuiten woont en waar dat er niet gespoten wordt met chemicaliÃŽn.

Mvg,
Tom Verbraeken
Laatst gewijzigd door Tom Verbraeken op Di Dec 21, 2010 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.

EST

Berichtdoor EST » Wo Apr 21, 2010 19:09

^O^

Glocoa, je bedoeld denk ik cloaca?
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Tom Verbraeken

Berichtdoor Tom Verbraeken » Wo Apr 21, 2010 19:33

Dank je Esther, dat was een typefout.
Soms type ik sneller dan ik ben. :')

Mvg,
Tom Verbraeken
Laatst gewijzigd door Tom Verbraeken op Di Dec 21, 2010 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Apr 21, 2010 20:56

Van de te kleine eitjes betwijfel ik ook..zoals ik al aangaf.
De theorie van Tom, dat ze te vroeg zijn geboren, klinkt aannemelijk.
Ik heb wel eens wat eitjes open gemaakt, eitjes die verschillend in ontwikkeling waren en ook uit verschillende legsels. Bij die eitjes heb ik deze afwijking echter nooit aangetroffen. Ik kan ook niet zeggen dat er bij die dieren iets geks aan de cloaca is opgevallen.. In ieder geval niet iets dat uit stak. Het waren slechts een paar eitjes dus zegt het natuurlijk maar weinig.

Tom, is het ergens beschreven dat de cloaca pas op het laatst tot volgroeiing komt of bedoel je meer dat het een aangeboren afwijking zou kunnen zijn?

Tom Verbraeken

Berichtdoor Tom Verbraeken » Wo Apr 21, 2010 22:44

In volgend artikel sommen ze de verschillende embryo fases op:
ANDREWS RM, DONOGHUE S. 2004. Effects of Temperature and Moisture on Embryonic Diapause of the Veiled Chameleon (Chamaeleo calyptratus). Journal of Experimental Zoology. 30: 629-35.
En als ik dan kijk dan is dit tussen het 5 en 4 de laatste stadia.
Tijdens de drie andere stadia's is het de ingewikkelde materie van de pigmentatie die in verschillende lagen groeit in die stages.
Dus is dit ooit beschreven... tja niet rechtstreeks maar hierop heb ik mijn visie gebaseerd, vandaar ook dat ik mijn post ben begonnen met: Voor alle duidelijkheid, dit is [u:1iwc0vpz][b:1iwc0vpz]mijn visie [/b:1iwc0vpz][/u:1iwc0vpz]op dit probleem en ik zeg niet dat dit het probleem is.

Mvg,
Tom Verbraeken
Laatst gewijzigd door Tom Verbraeken op Di Dec 21, 2010 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Apr 21, 2010 23:19

De ontwikkeling van een embryo heb ik ooit ook eens geprobeerd te volgen, maar ben niet zo heel ver gekomen. Het kost best aardig wat tijd om de Engelse teksten goed en aandachtig door te lezen. Het artikel dat jij noemt heb ik nooit gelezen. Mocht ik de tijd vinden lijkt het mij interessant om ze ook eens te bestuderen.
Of de Cloaca pas later ontwikkeld heb ik nooit iets over gevonden of gehoord, maar het is op zijn minst een interessante visie die niet geheel ondenkbaar is.
Al neig ik dan wat meer naar een aandoening dat ergens in de ontwikkeling van de embyo is ontstaan en niet zozeer als gevolg van de vroege uitkomst. Maar dat is slechts een gevoel dat ik er bij heb en dus geen wetenschap.

Tom Verbraeken

Berichtdoor Tom Verbraeken » Do Apr 22, 2010 00:12

Ik denk dat beide een optie zijn en wij kunnen enkel ons visie geven.
Laat voor een deel de natuur zijn gangen gaan zou ik zeggen...en met een paar van die kleintjes zou ik dan weer naar de DA/Facultiteit gaan. Dan kan je de wetenschap combineren met eigen ervaring, wat op zich weer leerrijk is.
Volg alles goed op, documenteer, neem foto's, vraag alles op bij je DA/Facultiteit... want daar kan mss een mooi artikel uit verder vloeien voor het KVN Clubblad.
Het is maar een idee... ^O^

Mvg,
Tom
Laatst gewijzigd door Tom Verbraeken op Di Dec 21, 2010 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven Oosterhoff

Berichtdoor Steven Oosterhoff » Do Apr 22, 2010 12:52

erwin ebbers schreef:Zelf wil ik alleen de sterke dieren overhouden en ga dus verder niet ingrijpen.Gr. Erwin.

Dit zou een ieder op zijn eigen manier kunnen interpreteren. Niet ingrijpen met als gevolg een dier onnodig lang te laten lijden lijkt me niet de bedoeling, toch ? Ik ga er dan ook vanuit dat deze interpretatie fout is...
Laatst gewijzigd door Steven Oosterhoff op Do Apr 22, 2010 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.calummaparsonii.com
http://www.calummaparsonii.com/forum (200 members--> biggest parson forum in the world!)

Tom Verbraeken

Berichtdoor Tom Verbraeken » Do Apr 22, 2010 13:17

Laat ons hopen van niet... en als je er toch geen extra moeite in wilt steken dan stel ik voor om ze af te staan aan mensen die dit willen opvolgen. Zodat we iets kunnen leren hiervan mss.

Mvg,
Tom
Laatst gewijzigd door Tom Verbraeken op Di Dec 21, 2010 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

EST

Berichtdoor EST » Do Apr 22, 2010 13:23

Dat hoop ik ook niet, want dierenleed daar kan ik woest om worden, desnoods kom ik ze zelf ophalen :%
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

erwin ebbers

Berichtdoor erwin ebbers » Do Apr 22, 2010 14:24

Wat betreft de ontwikkeling van embryo's weet ik b.v. dat bij zoogdieren (in een voorstadia) de darmen te groot worden voor het lichaampje en gaan uitwijken naar/in de navelstreng. Mischien dat bij reptielen de darmpjes uitwijken richting de cloaca!

Tom Verbraeken schreef:Laat ons hopen van niet... en als je er toch geen extra moeite in wilt steken dan stel ik voor om ze af te staan aan mensen die dit willen opvolgen. Zodat we iets kunnen leren hiervan mss.

Esther Stoel schreef:Dat hoop ik ook niet, want dierenleed daar kan ik woest om worden, desnoods kom ik ze zelf ophalen

Ik schrik een beetje van deze beschuldigingen.
Voorlopig lijden de (vijftal) diertjes er niet onder. Ze eten en drinken net als de anderen. Jullie weten hoe groot de pasgeboren diertjes zijn....zelf denk ik dat ingrijpen niet mogelijk is. Ingrijpen is nu misschien wel te stressvol en beulerij. Je weet namelijk niet wat de uitkomsten zullen zijn.
Dierenleed is als ik de diertjes zelf wat zou hebben aangedaan.
Ik probeer ze zo goed als mogelijk te verzorgen en hoop alsnog dat ze het zullen redden.

Groetjes,
Erwin
Agama impalearis, 2.8.30
Pantrophis guttata, 2.1.0
Chamaeleo calyptratus, 1.1.0
Brachypelma Smithi, 0.1.2
Extatosoma tiaratum

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Do Apr 22, 2010 14:55

Als ze er niet zichtbaar onder lijden en ze kunnen gewoon ontlasting kwijt, dan kun je het wl even aankijken inderdaad.
Houd het wel in de gaten.
Misschien is het interessant om, mocht het fout gaan, sectie te laten doen bij de diertjes om het nog eens te onderzoeken wat het was.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Terug naar “Kweek”