ha ha ha

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Arwin

ha ha ha

Berichtdoor Arwin » Do Nov 12, 2009 19:34

damn dis eigenlijk wel triest als je het leest maarja is kameleon geboorte nieuws:

bron: http://petnews.nl/artikel/584
Babynieuws! Diergaarde Blijdorp heeft er vier schattige kleintjes bij!

De Rotterdamse dierentuin heeft reden om de beschuit met muisjes tevoorschijn te halen. De geboorte van de vier kleine Jemen-kameleons is namelijk heel bijzonder; de laatste keer dat de ooievaar langskwam bij de kameleons is alweer tien jaar geleden! Dat komt doordat het heel moeilijk is om de dieren te verzorgen. De balans tussen temperatuur, UV-licht, watervoorziening en vitaminen en mineralen moet perfect zijn. Alleen dan blijven de beesten gezond en kunnen ze zich ook voortplanten.

De Jemen-kameleon is een van de grotere kameleonsoorten. Mannetjes worden ongeveer 40 centimeter en vrouwtjes 30 centimeter lang. De kleintjes zijn nu echter nog maar 3 centimeter! Ze kunnen al wel razendsnel van kleur veranderen en steken hun tong al uit om zelf insecten te vangen. Als je de kleintjes bezoekt, zul je zien dat ze hun ogen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Dat ziet er erg grappig uit! Zo kunnen de diertjes zowel insecten links als rechts in de gaten houden. Nu eten ze nog fruitvliegjes en kleine krekeltjes; later worden dat grotere insecten.

Je kunt de vier kleintjes bewonderen in de speciale broedruimte voor reptielen in de Rivièrahal. Kijk voor meer informatie op www.diergaardeblijdorp.nl.

bron 2:http://www.diergaardeblijdorp.nl/?docid=4252

Jemen kameleons geboren in Blijdorp
24-09-2009

In Diergaarde Blijdorp zijn vier piepkleine Jemen kameleons geboren. Ze zijn voor het publiek te zien in de speciale reptielen broedruimte in de Rivièrahal van de Rotterdamse dierntuin. De Jemenkameleon behoort tot de grotere kameleonsoorten. De mannetjes kunnen 40 cm groot worden exclusief staart, de vrouwtjes bereiken een lengte van zo'n 30 centimeter. De vier pasgeboren kameleons zijn met hun drie centimeter echte miniatuuruitgaven van hun ouders.

Hoe klein ook, ook zij bezitten de bijzondere eigenschap om snel van kleur te kunnen veranderen en ze kunnen kun tong razendsnel uitschuiven om insecten te vangen. Bijzonder is ook dat hun bolle ogen onafhankelijk van elkaar alle richtingen op kunnen draaien, wat er vaak heel grappig uitziet. Zo kunnen de dieren zowel insecten van links en van rechts in de gaten houden! De kleintjes eten nu fruitvliegjes en kleine krekeltjes.

Jarenlang was het erg moeilijk om kameleons in dierentuinen in leven te houden. In de afgelopen jaren zijn er echter steeds meer mensen zich serieus bezig gaan houden met de behoefte van deze dieren en is men er in geslaagd om ze te kweken. In 1999 had Blijdorp voor het eerst en laatst succes met deze diersoort. Het feit dat ze niet meer uit het wild worden gehaald maar in gevangenschap zijn geboren was voor Blijdorp een belangrijk argument om ze weer op te nemen in de collectie.

De verzorging van de dieren is vrij intensief. Zo moet er bijvoorbeeld een goede balans zijn tussen temperatuur, UV-licht, watervoorziening, en toevoeging van vitaminen en mineralen.

Arwin
kameleons:
1.1 calypratus
luipaard gekko's:
1.1
rest:
1.1 sharp pei

Lucas van Woerden

Re: ha ha ha

Berichtdoor Lucas van Woerden » Do Nov 12, 2009 19:50

Heb het elders ook gelezen. Fantastisch nieuws natuurlijk! _O-

Alleen zet ik soms mij vraagtekens bij werkwijzes van dierentuinen. Heb de kleintjes half oktober zien zitten en ze zitten daar in erg kleine hokjes met enkel een paar takjes en een reflectorspotje. Als je dan kijkt naar de grootte en de leeftijd verbaast mij het resultaat (helaas) niet.
Ze hebben de know-how meer dan voldoende in huis, maar kennelijk wordt dat niet doorgegeven aan de verzorgers of pr-mensen...
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Kelvin Mulder

Berichtdoor Kelvin Mulder » Do Nov 12, 2009 20:16

Dit is wel triest ind. nu lijkt het net of er nauwelijks iets bekend is over kameleons in het algemeen (wereldwijd)

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Do Nov 12, 2009 20:28

Dit moet je meer zien als middel om toeschouwers te trekken..
De mensen van Blijdorp weten ook wel dat deze dieren met suc6 worden gehouden en gekweekt.
Omdat wij zo goed op de hoogte zijn, zie je nu zelf ook eens goed hoe reclame in z'n werk gaat..

EST

Berichtdoor EST » Vr Nov 13, 2009 15:35

mijn god, mensen maar denken dat dierentuinen alles weten over bijzondere tropische dieren, 4 dieren geboren, tegenover makkelijk 40 bij particulieren. Te triest voor woorden.

Als je je steeds meer bezig houdt met verschillende dieren kom je er wel achter hoe triest het eraan toe is bij de meeste dierentuinen...Net als dierenwinkels zijn ze vaak puur commercieel en hebben balle verstand van de dieren zelf.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Vr Nov 13, 2009 17:53

@Guido: Dat kan best zo zijn, maar ik denk niet dat dat met het digitale tijdperk nog een verstandige strategie is. Daarmee val je tegenwoordig zo door de mand en dat doet je naam niet goed lijkt mij.

@Esther: Dit valt heel erg mee hoor. Ik ken de curators van Artis en Blijdorp en die hebben er zeer veel verstand van en achter de schermen wordt er nog een boel meer gedaan in het belang van de dieren. Neemt natuurlijk niet weg dat het wonderbaarlijk blijft dat dit soort dingen nog kunnen gebeuren.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Nov 13, 2009 18:58

Ik zeg ook niet dat ze hier goed aan doen hè... :{w
Het is in mijn ogen zelfs een niet al te slimme zet.

Axel en Eltje

Berichtdoor Axel en Eltje » Zo Nov 15, 2009 23:01

Dat is echt verschrikkelijk :shock:
Het lukt mij zelfs om succes vol een aantal kleintjes te krijgen :')
Ik hoop dan maar dat ze weten hoe ze met de dieren om moeten gaan, ben benieuwd hoe paps en mams er dan uitzien :roll:
1.1.0 Chameleo Calyptratus + een hoopje baby's
0.1.0 Furcifer Pardalis
0.0.3 Trachemys scripta troosti
1.0.0 Congo Grijze Roodstaart
1.1.0 Hond
2.2.0 Borstelmuis

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Nov 16, 2009 21:04

Er is voor zover ik weet in blijdorp alleen nog een mams. Die zag er een aantal maanden geleden niet echt geweldig uit. Ze had vrij dikke gewrichten en zat met haar oogjes dicht op een takje. Bij het dierenarts gedeelte hing ook een rontgen foto van een kameleon en dat zou zeker dit dier geweest kunnen zijn aangezien op de foto duidelijk bot/kristal vorming rond het verdikte gewricht te zien was.

Arwin

Berichtdoor Arwin » Di Nov 17, 2009 21:15

zou bijna een jong doneren als ik ze weer is heb *O*

Arwin
kameleons:
1.1 calypratus
luipaard gekko's:
1.1
rest:
1.1 sharp pei

Ricardo Velthuizen

Berichtdoor Ricardo Velthuizen » Wo Nov 18, 2009 23:47

tjonge jonge jonge leuk nieuws maar indd triest. thats all i want to say.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.0.0 Trioceros Quadricornis Gracilior.
1.1.0 King Charles Cavalier (Bikkel/ Zoe).
0.1.0 Ragdoll x Euro Korthaar (Lana)

Terug naar “Kweek”