Eitjes??

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Simon

Eitjes??

Berichtdoor Simon » Zo Sep 13, 2009 12:24

Sinds april heb ik een Kameleon Calyptratus. Alles gaat prima. Ze at goed dronk goed enz. De laatste week at ze wat minder en liep meer op de bodem van het terrarium (graven) en was vaak tegen de ruiten aan het krabben.
Vanochtend wilde ik het terrarium gaan sproeien en eten gaan aanbieden, toen ik tot mijn verbazing zag dat er bijna 20 eitjes onder een boomstam lagen.
Even mijn vraag, ik heb mijn kameleon nu rond de 4 maanden. In die 4 maanden is ze nooit in aanraking met een ander soortgenootje geweest. Degene waar ik haar ven heb gekocht zei wel dat ze een tijdje in een terrarium met een mannetje had gezeten. Dat is echter nu minimaal 4 maanden terug!!
Is het mogelijk dat een kameleon ook onbevruchte eitjes legt (zegmaar zoals een kip)? Of kan het dat ze zo lang heeft gewacht met het leggen. Ik hoop dat er iemand is die me iets meer kan vertellen want ik stond wel een beetje raar te kijken.
Met vriendelijke groet,
Simon Groen,
Dordrecht.

Lucas van Woerden

Re: Eitjes??

Berichtdoor Lucas van Woerden » Zo Sep 13, 2009 13:14

Hoe oud is ze?
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Simon

Berichtdoor Simon » Zo Sep 13, 2009 20:48

Ongeveer een jaar.

EST

Berichtdoor EST » Ma Sep 14, 2009 14:08

Sommige kameleons maken inderdaad zelf eitjes aan. Als ze niet in aanraking is geweest met een man dan is de kans groot dat de eitjes onbevrucht zijn. Als er een kans bestaat dat ze bij een vorig eigenaar eerder wel gedekt is kunnen er echter maanden na een paring nog wel bevruchte eieren tussen zitten.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Ma Sep 14, 2009 14:23

Als ze niet in aanraking is geweest met een man dan is de kans groot dat de eitjes onbevrucht zijn.

In zo'n geval is er geen enkele kans op bevruchte eitjes :P

Heeft ze ooit eerder eitjes aangemaakt?
Een vrouwtje kan idd het zaad langere tijd opslaan en het na gelieve gebruiken, 4 maanden is dan wel heel lang.
Het zaad neemt met de tijd natuurlijk in kwaliteit af en zo ook de kans op bevruchting en kwaliteit van de eitjes/jonkies.
Ik denk eerder aan een aanmaak van onbevruchte eitjes, maar je weet maar nooit.

EST

Berichtdoor EST » Ma Sep 14, 2009 16:30

Uhm, bedoelde met een man bij hem, bedoelde dat er wel een kans kan zijn als ze eerder bij de vorige eigenaar/ kweker in aanraking is geweest met de man. Snap ook wel als ze helemaal niet met een man in aanraking is geweest de eitjes onmogelijk bevrucht kunnen zijn hahaha.

Vooralsnog denk ik dat de eitjes niet bevrucht zijn want dan zou de vrouw hooguit een half jaar geweest moeten zijn om bij de vorige eigenaar gedekt te kunnen zijn en das eigenlijk te vroeg...

Zet het soms een beetje raar neer waardoor het anders overkomt dan ik het bedoel :P
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Simon

Berichtdoor Simon » Ma Sep 14, 2009 18:09

Allen dank voor de reacties.
Misschien nog even een domme vraag, maar is het te zien of het gaat om bevruchte eitjes of niet. Dit voordat ik ze 10 maanden in een broedstoof ga leggen.
Groet,
Simon.

Arjan Wulder

Berichtdoor Arjan Wulder » Ma Sep 14, 2009 20:03

Als de eitjes onbevrucht zijn zullen ze snel gaan verkleuren en invallen. Als de eitjes bevrucht zijn gaan de eitjes ook groeien over de gehele incubatie periode.
1.1 Phelsuma laticauda laticauda
1.1 Phelsuma grandis

1.0.0 Atelerix albiventris

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Ma Sep 14, 2009 20:19

Bevruchte eitjes zijn stevig, staan bol en zijn geheel wit. Onbevruchte eitjes zijn vaak valer of bruiner en zijn vaak slapper of enigzind ingevallen.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Terug naar “Kweek”