Eitjes

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Philip

Eitjes

Berichtdoor Philip » Wo Apr 08, 2009 19:07

Daar ben ik weer,

Een poos geleden is op mijn werk ( intratuin zoetermeer ) het grote vrouwtje overleden. ( zie; in laten slapen).
Dat topic loopt bij gezondheid. Er zijn de afgelopen tijd echter wel wat rare dingen gebeurt!

We hadden eerst drie mannen ( Dachten we), de grootste man is verkocht! Die at ook prima, was heel mooi op kleur en was hard aan het werk om zijn helm bomvol te krijgen!

De andere 2 mannen daar is het helaas niet helemaal mee gegaan als geplanned. De een bleek namelijk geen man te zijn. Ik ben 2 weken afwezig geweest en toen ik terug kwam bleek dus dat ze bezig waren geweest.

De dieren hebben een flinke groei achterstand heb ik het gevoel. Ze zullen beiden misschien niet eens de 35cm halen incl. staart. Als je nagaat dat ik al 10 maanden bij de intratuin werk waarvan 6 op de aquarium/terrarium afdeling zullen de dieren al een redelijke leeftijd hebben. Ik schatte ze ongeveer 3 maanden toen ik ze voor het eerst zag.
Dat wil dus zeggen dat ze minimaal 9/10 maanden oud zijn.

Ze zitten inmiddels wel apart. Maar het vrouwtje is dus bevrucht. De nacht van 3 op 4 april heeft ze d'r eieren gelegd. Ze begon een week voor de leg te graven, ook zag je de eieren al zitten. Afgelopen vrijdag is de bodemlaag omhoog gegaan en heeft ze een heel gangenstelsel weten te bouwen. Zaterdagnacht, 3 op 4 april heeft ze dus 27 eieren gelegd.

Ze liggen nu bij een vriend van me in de broedstoof. Ze zijn mooi wit, heel stevig en ze zien er erg goed uit! Gaan deze eieren nog uitkomen? Zoja, heeft het effect op de jongen dat moeder en vader nog relatief jong/klein waren. Ik doel dan niet alleen op de sterkte van de jongen maar ook of ze net als de ouders klein zullen blijven. Misschien ligt dat wel genetisch en was het bij de ouders geforceerd, iemand een idee?

De eieren liggen nu in een broedstoof op 25 graden half in het vermiculiet. Moeders maakt het prima! Begon de zaterdag na de leg gelijk te drinken en ze heeft ook goed gegeten. De eieren zijn dus al bijna een week oud en zien er nog steeds prima uit. Gaat het nog wat worden dat legsel?

De eieren zijn ( Thank god!) Niet de verantwoordelijkheid van de intratuin maar van mij en een vriend. Ik heb me goed in zitten lezen over het grootbrengen van jonge calyptratussen en ik durf het aan. Het gaat sowieso nog een aantal maanden duren voor de jongen uitkomen dus er is nog tijd zat om een terrarium klaar te maken voor ze. Deze hoeft niet groot te zijn heb ik gelezen. 50x30x50 voor 8 a 10 jonge dieren schijnt voldoende te zijn, klopt dat een beetje met jullie ervaringen?

Om de boel een beetje samen te vatten:
- Zullen de eieren uitkomen?
- Hebben de fysieke statussen van de ouders nog invloed op de jongen?

Ik zal proberen voor wat foto's te zorgen van de eieren!

De discussie dat reptielen bij de intratuin niet onder optimale omstandigheden leven ben ik me van bewust. Ik probeer er zo veel mogelijk aan te doen maar als 17 jarige scholier heb ik maar weinig te zeggen. Het is een wonder dat ik een potgrond/zand mix in de bak heb kunnen krijgen voor de leg. Die laag is inmiddels alweer vervangen voor bark |:( . Ik ben het eens met diegene die hier een punt van maken! Maar toch een vriendelijk verzoek om deze discussie buiten het topic te houden. Ik werk enkel op vrijdagavond en op zaterdag dus 4.5 dag per week kunnen mijn collega's hun gangetje gaan, niet altijd op de juiste manier ben ik met jullie eens, ik probeer ze daar ook van bewust te maken.

Maargoed, ik maak er weer een veel te lang verhaal van en heb eigenlijk enkel wat vraagjes over mijn eieren.

Gr, Philip

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Wo Apr 08, 2009 20:04

Zolang de eieren nog mooi op spanning zijn en niet gelig worden heb je kans dat er leven in de eitjes zit en zou ik ze gewoon laten liggen.
Of de jongen sterk zullen zijn zal niet afhankelijk zijn van het feit of de ouders al dan niet groot zijn, maar ik denk persoonlijk eerder van het feit dat de ouders waarschijnlijk broer en zus zijn.

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Wo Apr 08, 2009 20:17

Bij een calyptratus is het juist zo makkelijk om onderscheid te maken tussen mannetjes en vrouwtjes, dat er gedacht werd dat er 2 mannetjes waren is zeker geen goed teken over de kennis die er in huis is...

Weet je zeker dat alle eitjes afgelegd zijn? 27 is vrij weinig voor een calyptratus, maar voor een eerste legsel bij een klein vrouwtje kan het wel, maar houd het wel even in de gaten.

Of de eieren uitkomen is afhankelijk van of ze bevrucht zijn, en hoe het incuberen verloopt. Niemand kan in de toekomst kijken, en behalve de temperatuur is ook de vochtigheid van het vermiculiet belangrijk. Te droog is niet goed, te vochtig ook niet, en hierin kan snel iets misgaan. Dat blijft dus afwachten, maar zolang ze niet invallen zeker niet wegdoen.

Dat de ouders zo klein zijn heeft waarschijnlijk (helaas) weinig te maken met de genen, maar meer met verkeerde zorg. Te kleine behuizing, eenzijdig dieet, verkeerde / geen uv, te weinig calcium, vitaminen, stress van het samen zitten en de vele pottenkijkers in een winkel zijn zeker geen ideale omstandigheden voor opgroeiende kameleons. Grote kans dat met de juiste zorg de eventuele kleintjes t.z.t. een stuk groter worden dan de ouders.

Neemt niet weg dat de gezondheid van de moeder wellicht invloed kan hebben op de gezondheid van de eieren, maar in hoeverre is lastig aan te geven.
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava
1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

Philip

Berichtdoor Philip » Wo Apr 08, 2009 20:39

@Jolanda

Man en vrouw zaten met een andere man ( met z'n drieën dus) in een bak van 60 x 40 x 70. Een van de mannetjes was erg dominant, zijn helm stond ook het hoogst. De andere 2 zijn steeds kleiner gebleven dan de grote man.

De reden dat ik niet wist dat het een vrouw was omdat bij man 2 ( die dus niet verkocht is en er nog zit) de kam eerst aanzienlijk kleiner was dan die van het andere mannetje. Ik meen ooit eens naar de sporen gekeken te hebben en dacht toch echt dat het 3 mannen waren. Eindstand: Ik dacht overal sporen gezien te hebben en man en vrouw hadden een even grote kam tot het moment dat het grote mannetje weg ging. Toen was het eigenlijk al te laat.

Alle eieren zijn gelegd, het vrouwtje was niet meer aan het graven en at weer. Verder had ze een ontzettend lege buik. Het dieet bestaat enkel uit krekel maat 6 of 8 ( steppen/huis/veld, dat wisselt af) en Sprinkhaan 7. Oftewel de nimfen van de Migretoria. Dit in combinatie met vitamine druppels en een calcium preparaat.

De UV lamp is sowieso verkeerd, er hangt namelijk een Reptisun 5.0 boven. En exo terra lampen staan er niet om bekend erg goed te zijn wat betreft de UV reeks.

Verder is eigenlijk het hele lijstje die je opnoemde van toepassing geweest. Zeker de vrouw schiet erg snel in de stress, ik probeer dat dan ook te vermijden.

Mama heeft vandaag ook weer goed gegeten ( ik moest vanmiddag een nieuwe halsband voor de hond halen dus ik moest er toch langs). Ze drinkt goed! Ook uit een pipet en haar helm staat weer bijna strak. Ook begint haar kleur steeds meer terug te komen.

Ik weet dat een nest van de Calyptratus tussen de 40 en 70 eieren kan bevatten ( Ik heb zelfs gelezen over legsels van 90 eieren). Ik vond het zelf ook erg weinig maar madame was echt leger dan leeg. Ik heb zelf het idee dat het komt omdat ze niet erg groot is. De eieren zijn tenslotte best flink.

Alvast bedankt voor het meedenken :) !
Ik heb nog een lange weg te gaan voordat de eitjes uit zouden kunnen komen. ( Mits ze het zolang volhouden). Ik hoop dat het goed gaat.

Gr, Philip

rickvanderbijl

Berichtdoor rickvanderbijl » Wo Apr 08, 2009 21:26

ben blij dat jij er nog wel kijk op heb.. elke planten/dieren winkel waar ik kom staat het er allemaal nooit zo best bij..

Tom Carlier

Berichtdoor Tom Carlier » Wo Apr 08, 2009 22:37

De moeder zal wel niet de beste verzorging gehad hebben, tekort aan goede UV en dus D3, geen calcium kunnen opnemen....
en vanwaar komen de dieren oorspronkelijk? Is er kans dat de dieren broer en zus zijn?

Zoja, zou ik het risico niet lopen op een hoop misvormde dieren door calcium of vitamine of andere tekorten en inteelt,
en de eitjes niet uitbroeden, steek ze in de vriezer en gooi ze weg zou ik zeggen.
Dat is wat menselijker dan een hoop jonge misvormde calypjes in de vriezer te moeten steken.

Maar dat is maar mijn mening, en het kan wat cru lijken, maar ik zou het risico niet willen lopen, al zou het maar een klein risico zijn, om dan jonge dieren te moeten doden.

EST

Berichtdoor EST » Wo Apr 08, 2009 22:48

Ik heb eigenlijk niet zoveel toe te voegen behalve dan dat je op deze leeftijd (vanaf 5/6 maanden al!) duidelijk het mannetjes en vrouwtjes patroon kan zien. Of ze klein zijn of niet voor hun leeftijd, het patroon is vanaf die leeftijd wel al zichtbaar. De mannetje krijgen dan gele strepen over de zijkant en de vrouwtje blijven egaal groen met soms wat oranje stukjes erin.

In ieder geval hoop ik natuurlijk dat er gezonde kameleonnetje uit de eieren komen en dat deze beter verzorgd worden dan hun ouders.
Maar aan jou te horen komt dat wel goed ;)
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Philip

Berichtdoor Philip » Wo Apr 08, 2009 23:40

Hmm

Het is stom dat ik niet op tijd door had dat het om een man en een vrouw ging. Ik ben vandaag exact 6 maanden lid van dit forum en voor ik me aanmeldde wist ik echt NIKS over kameleons. ( In terraria! Ik was wel bekend met wilde dieren, bijv. de europese kameleon. ) Ik ben dus van voor af aan begonnen met inlezen over de kameleon. In 6 maanden ben ik een hoop te weten gekomen maar ik weet nog lang niet alles! Daarbij komt dat ik maar 11 uur per week op de afdeling ben.. Ik neem in mijn ogen de grootste verantwoordelijkheid over de reptielen. Dat terwijl sommige collega's 40 uur per week werken. Ik zorg trouwens niet alleen voor kameleons. Ik verzorg onder andere Baardjes, een wateragaam, rotshagedissen, anolissen. Mijn favorieten zijn toch wel de yemens. Maar om ze uren te gaan zitten bestuderen is gewoon geen optie, ze zijn niet alleen.

Nog een vraagje;
Tom, tot hoeveel generaties mag je binnen een familie door kweken?
Ik heb een aquarium en weet dat als ik mijn cichliden 3 generaties hun gang laat gaan, ik vanaf dat moment flink wat uitval/misvormde vissen krijg. In hoeverre geldt dit voor calyptratussen? Of is dit uberhaupt af te raden?

Voorlopig gaat er nog niks de vriezer in, maar ik snap je punt! De kans dat deze 2 kameleons broer en zus zijn is namelijk erg groot. Ik zal het voor de zekerheid even navragen.

@Esther, Ik ga mijn best doen :)

Gr, Philip

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Wo Apr 08, 2009 23:50

Hoewel het niet aan te raden is om met broer en zus te kweken kan dit voor een keer echt niet zoveel kwaad en zal het risico op genetische afwijkingen vrij klein zijn. De eitjes kun je dus gerust laten liggen... alleen zou ik dit zeker de volgende generaties niet doen, dus mocht je zelf een van de jonkies willen houden om mee te kweken, zoek er dan vers bloed bij.

Meldt het zo nodig ook bij de verkoop van de dieren, en eventueel kun je er voor kiezen om de dieren niet per koppel te verkopen.
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava

1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

Tom Carlier

Berichtdoor Tom Carlier » Do Apr 09, 2009 13:52

Philip schreef:Nog een vraagje;
Tom, tot hoeveel generaties mag je binnen een familie door kweken?
Ik heb een aquarium en weet dat als ik mijn cichliden 3 generaties hun gang laat gaan, ik vanaf dat moment flink wat uitval/misvormde vissen krijg. In hoeverre geldt dit voor calyptratussen? Of is dit uberhaupt af te raden?

Voorlopig gaat er nog niks de vriezer in, maar ik snap je punt! De kans dat deze 2 kameleons broer en zus zijn is namelijk erg groot. Ik zal het voor de zekerheid even navragen.

Gr, Philip

Ik heb er geen idee van, ik heb nog nooit gekweekt, laat staan met inteelt doorkweken,
ik zou het gewoon nooit zelf doen,
je weet al niet of hun ouders verwant waren,
je weet niet of zij verwant waren,

dus ik zeg alleen maar, ik zou zelf nooit opzettelijk nakweken met inteelt,
en ik zou met dat nest niet het risico willen lopen op 2de generatie inteelt,
ik zou het doodzonde vinden om dieren met afwijkingen te moeten afmaken,

maar das een mening, geen ervaring.

Je doet er van wat je wilt,
en ik hoop voor jou dat er gezonde dieren mogen uitkomen die beter terecht zullen komen dan hun ouders ;)

Tom Verbraeken

Berichtdoor Tom Verbraeken » Do Apr 09, 2009 17:11

Sommige hier kennen mijn mening over inteelt.(waar ik dus niet in geloof bij kameleons)
Ik ga er niet veel over zeggen, maar zou graag jullie uitleg horen over het volgende:
Verklaar is even de Chamaeleo Trioceros jacksonii populatie in Hawai. >:O

Groetjes,
Tom
Laatst gewijzigd door Tom Verbraeken op Di Dec 21, 2010 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Do Apr 09, 2009 17:54

Waarom denk je dat dit niet voorkomt bij kameleons, Tom?
Inteelt komt namelijk voor bij elk organisme. Inteelt hoeft echter niet altijd nadelig uit te pakken. Maar de kans is groter als het om een kleine populatie gaat. Het DNA heeft namelijk variatie nodig om beschadigingen te kunnen herstellen bij samenvoeging bij voortplanting. Als dit maar weinig mogelijk is is de kans groter dat er fouten achterblijven. Dit zegt verder niets over het uiten van deze beschadigingen. De gevallen waarin dit plaatsvindt worden in de natuur verwijderd of geaccepteerd (natuurlijke selectie), dat is onderdeel van de evolutie. Maar in gevangenschap hebben we niet zo'n goed filtersysteem en heeft merendeel van de hobbyisten niet voldoende kennis om dit te kunnen monitoren. Het is dus goed mogelijk dat het goed gaat of bepaalde mutaties plaatsvinden welke (nog) geen uitwerkingen hebben (zoals op Hawaii), maar dat neemt niet weg dat er een kans is dat op een gegeven moment een mutatie zich wel gaat uiten die nadelige gevolgen kan hebben.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Tom Carlier

Berichtdoor Tom Carlier » Do Apr 09, 2009 18:45

Ik vond zonet hier een dicussie over inteelt:

Link

rickvanderbijl

Berichtdoor rickvanderbijl » Do Apr 09, 2009 19:14

over inteeld..

ik heb ooit eens een doku gezien over mensen de ruimte in en dan?..

als je met een groep mensen de ruimte in zou gaan... om een andere planeet te gaan zoeken.. en stel nou dat dat dus echt kan..

dan heb je 50 stellen nodig om een heel nieuw leven te beginnen..
dus totaal 50 mannen en 50 vrouwen.. nu hebben ze niet gezegt of het ook alle kleuren mensen moeten zijn of niet... maar goed.. toch raar is dat..

Philip

Berichtdoor Philip » Do Apr 09, 2009 21:53

Thanks voor de link Tom!
Een leuk stuk om te lezen.

Ik ga heel koppig toch proberen mijn legsel uit te broeden. Ik lees dat het soms tot wel 5 generaties goed gaad. Ik weet niet hoe het met de ouders van deze dieren zit, ik zou al op de 2e of 3e generatie kunnen zitten van deze bloedlijn maar dat is een gok die we dan maar moeten wagen.

De eitjes zijn nog steeds mooi wit en stevig. Nog 6 maanden te gaan!

Gr, Philip

Terug naar “Kweek”