Kweek Pardalis

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Dylon

Kweek Pardalis

Berichtdoor Dylon » Wo Feb 18, 2009 21:22

Hallo allemaal,

nu ik sinds gisteren weet dat ik een vrouwtje heb ipv een mannetjes pardalis, wil ik overwegen om zelf na te kweken.

Is dit volgens jullie verstandig? Ik ben pas 16 dus ik weet niet of ik hier voldoende ervaring voor heb.. En hoe verloopt het in de meeste gevallen met een nieuw thuis te vinden voor de jongen? Ik heb er op dit gebied eigenlijk vrij weinig verstand van dus hoop dat jullie me kunnen helpen. O+

Dylon

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Feb 18, 2009 21:29

Tja, wat is verstandig. Voor de vrouw is het waarschijnlijk wel beter.
Maar je moet je afvragen of je het financieel en qua ruimte aan kunt.
Het kost aardig wat om de jongen op te kweken en je hebt een aantal terraria nodig.
Het is al een uitdaging de eieren goed uitgebroed te krijgen trouwens. En zoals ik al aangaf elders duurt het erg lang, dus mocht het lukken kun je alvast even sparen :).
Maar er is redelijk makkelijk mee te kweken, mits je je goed voorbereidt op de leg en het uitbroeden en opkweken.
En de jongen raak je redelijk goed kwijt met 1 legsel.
Er staat op het forum erg veel info over het maken van een leg-gelegenheid, het uitbroeden van de eieren en de opkweek. En mocht je vragen hebben kun je dat natuurlijk altijd op het forum kwijt. Wellicht is het ook verduidelijkender (weet niet of dat wel een woord is..) om persoonlijk contact op te nemen met kwekers. Dan kun je snel een volledig verhaal verkrijgen.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Dylon

Berichtdoor Dylon » Wo Feb 18, 2009 21:51

ja klopt ik had al het een en ander gelezen op het forum! :D bedankt voor deze reactie, ik ga er zo en zo voorlopig even goed over nadenken.
1.0.0 furcifer pardalis Nosy Mitsio - Perry
1.2.0 dyscophus guineti - Bert, Samantha, Shaniqua

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Feb 18, 2009 22:09

Niet te lang he, want je dame is al 1 jaar, dus die mag waarschijnlijk wel van bil inmiddels.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Dylon

Berichtdoor Dylon » Wo Feb 18, 2009 22:27

haha nee, ik ga er goed over nadenken, maar maak me keus wel snel :@

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Do Feb 19, 2009 22:14

Of het verstandig is of niet heeft gelukkig niet veel met je leeftijd te maken, wel met een goede voorbereiding, goed blijven observeren, en zoals Lucas aangeeft de kosten e.d. die je maakt. Uiteindelijk zul je er niet veel op verdienen en zul je eerst een heleboel extra kosten moeten maken.

Je kunt eventueel overwegen om een deel van de eieren niet uit te laten broeden. Je hoeft natuurlijk ook niet persé een mannetje aan te schaffen voor een dekking, wie weet kun je een mooi mannetje bij een andere kweker vinden en de twee eens samenzetten. Het wil nog wel eens voorkomen dat een vrouwtje met geen mogelijkheid gedekt wil worden, of een mannetje er hoe dan ook geen zin aan heeft, en dan zou je eigenlijk voor niks een mannetje gekocht hebben.
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava
1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

Dylon

Berichtdoor Dylon » Do Feb 19, 2009 23:18

Ja je maakt idd veel kosten zoals ik nu hoor van mensen
Toch staat mijn besluit nu vast en ik zal op zoek gaan naar een broedstoof en een man (Guido helpt me daar gelukkig bij) O+
In ieder geval bedankt voor deze tips vooraf, als er nog vragen bij komen stel ik ze natuurlijk op het forum :P

Dylon

Terug naar “Kweek”