wat vragen over eerste nakweek

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Chris Baars

wat vragen over eerste nakweek

Berichtdoor Chris Baars » Wo Jan 07, 2009 20:39

Vorige week zijn mijn eerste pardalisjes geboren, ik heb ze bij twee in een terraruim gezet en ben nu aan het uitvinden hoe ik ze het best kan verzorgen.
De volgende vragen heb ik niet op het forum of in het beginnersboekje kunnen vinden dus hierbij:

Ik heb de eerste dagen geen enkele interesse gezien in eten, is dat normaal?, drinken deden ze wel.

Ik geef ze fruitvliegen en kleine krekels maar voor de krekels(zijn geen stofkrekels maar ze zijn ook niet groot) lopen ze weg, wanneer beginnen ze krekels te eten? ik zie trouwens niet veel interesse in voedsel.

Ik heb al wat kleintjes apart gezet omdat ze van elkaar gestrest raakten(dreiggedrag en een boven en een onder in de bak)
Houden jullie ze zo jong bij elkaar of apart?

Verdere tips zijn welkom, ik houd jullie in ieder geval op de hoogte

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Jan 07, 2009 22:11

Hoi Chris.
Het is heel normaal dat ze de eerste 1 a 2 dagen zeer weinig eten. Na een dag of twee zal dat heus anders worden, maar denk niet dat er dan hele bakjes vol worden gegeten.
Jonkies kunnen gewoon bij elkaar zitten dat is geen probleem, dat wordt ook overal zo gedaan. Mijn terra's voor de kleintjes zijn 35b x 45d x50h. Verlichting buiten de terra. Hierin doe ik rond de 8 diertjes, welke naar een paar weken uitgedund worden naar een dier of 5.
Fruitvliegjes en kleine krekeltjes is prima, bepoeder ze wel. Zorg dat er altijd wel een paar krekeltjes rondlopen in de terra (geen hele kolonie).
Terra moet goed belucht, warmtespot en UV is natuurlijk vanzelfsprekend.

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Do Jan 08, 2009 00:03

Gefeliciteerd!

Krulvliegen kun je ook goed voeren, voordeel van krekeltjes is wel dat ze meer voedingswaarde hebben.
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava
1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

Kristof De Moor

Berichtdoor Kristof De Moor » Do Jan 08, 2009 00:54

De eerste 2 dagen eten jongen zo goed als nooit omdat ze dan nog voeding binnen hebben van het ei. Wel moeten ze zeer goed drinken.

Wanneer ze uitkomen steken ze eerst hun kopje uit en blijfen zo nog een tijdje liggen alvorens helemaal uit het ei te kruipen en in die tussentijd nemen ze dus voeding uit het ei voor de eerste dagen van hun bestaan.

Alvast proficiat en succes met de opfok! :)

Chris Baars

Berichtdoor Chris Baars » Vr Jan 09, 2009 12:55

De jongen die uitgekomen zijn heb ik zien eten dus het zal we goedkomen.
Ik vind het alleen vreemd dat van een legsel van 26 eitjes er nu(na 1 week) nog slechts 4 zijn uitgekomen, de rest zien er naar mijn idee goed uit, ze zijn nog niet ingevallen wel wel een beetje gemarmerd(lichte en donkere strepen)

Ik heb de eieren in een broedstoof op 24 graden met een luchtvochtigheid van 90%.

Vast bedankt voor jullie hulp en aanwijzingen.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Vr Jan 09, 2009 13:27

Eitjes liggen prima, gewoon met rust laten.
Er zijn nesten die echt in 1 dag uit komen, andere doen er een aantal weken over.
Hoe lang hebben de eitjes nu gelegen?

Mark ten Heggeler

Berichtdoor Mark ten Heggeler » Za Jan 17, 2009 02:20

zoals guido zegt met wat geduld komen ze er wel uit..

kan in 1 dag maar ook nn tijd vertrek van 3 weken of zelf langer, licht eraan hoe je de eitjes in bakje heb gelecht..

Mvr mark

Chris Baars

Berichtdoor Chris Baars » Wo Apr 22, 2009 22:24

even een update:
inmiddels heb ik zo een 60 stuks jonge pardalisjes rondlopen,de opkweek verloopt tot nu toe probleemloos , hierbij een paar opmerking die mij als beginner zijn opgevallen:

De uitkomst is heel onregelmatig, na enkele dagen geen enkel jong ineens b.v. 6 jongen op 1 dag,op een gegeven moment had ik van 3 legsels op dezefde dag jongen.

Geen van mijn legsels komt helemaal uit, de uitkomst loopt uiteen van 30 tot 70%.

Pas uitgekomen jongen vertonen een typies gedrag, ze houden zich geruime tijd dood als je ze uit de broedstoof overzet, heel leuk om te zien.

De eerste week groeien ze bijna niet maar dan beginnen ze te eten als reigers en groeien snel.

Ik bespeur een voorliefde voor fruitfliegjes als ze klein zijn, nu heb ik hier op het forum gelezen dat fruitfliegjes geen voedzaam voedsel zou zijn maar bij mij groeien ze er goed op, ik wil hier wel bij vermelden dat ik mijn vliegjes vooraf laat eten van een papje wat ik ook aan mijn phelsumas geef en wat veel vitaminen en mineralen bevat.

Na twee weken begin ik ook krekeltjes te voeren en die gaan er ook goed in maar pas na dat de vliegjes op zijn.

Ik ben met mijn jonge beesjes best in mijn sas , ik had nooit gedacht dat ik het kweken met kameleons zo leuk zou vinden, kortom ik ben verloren. *;

EST

Berichtdoor EST » Wo Apr 22, 2009 23:41

Hartstikke leuk om te horen, ik ben benieuwd naar foto's van de kleine hummeltjes :)
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Kristof De Moor

Berichtdoor Kristof De Moor » Do Apr 23, 2009 00:53

Proficiat met je uitkomst en de jongen!

Het is zeer normaal dat de uitkomst onregelmatig is hoor, soms veel in de zelfde dag en soms dag per dag enkele.

Die kleine ukkies is het mooiste aan de hobby vind ik.

Veel succes nog met de opfok en ben reuze benieuwd naar de foto's ervan.

Grtz.

Chris Baars

Re: wat vragen over eerste nakweek

Berichtdoor Chris Baars » Za Mei 09, 2009 18:16

Ik moet mijn vorige bericht een beetje bijstellen, ik heb te vroeg conclusies getrokken. :roll:

Er komen n.l. nog steeds jongen uit van de eerste 3 legsels.
Zelf het 1e legsel van 30 maart 2008 levert nog jongen op, het uitkomst percentage ligt nu in totaal rond de 80% en ik verwacht dat er nog wel wat meer jongen gaan uitkomen.
Wel heb ik inmiddels een 3 tal dode jongen, alle drie in de eerste week doodgevonden, het waren alle drie vrij klein geboren diertjes dus ik denk dat dit vrij normaal is.

De eerste 20 jongen zijn al naar een bevriende kweker die ze verder opfokt en zegt dat het prima met ze gaat.
Ik houd jullie op de hoogte als er wat bijzonders gebeurd.
chris baars

Aloys Simons
Lid
Lid

Berichtdoor Aloys Simons » Di Mei 12, 2009 01:49

Goed om te horen dat het goed gaat met de jongen!

Wat voor je uitkomst percentage geld is heel normaal. Je eerste legsels maak je over het algemeen nog wel een beginnersfoutje met het uitbroeden (ik heb er zat gemaakt o|O ) dus dan is het heel normaal dat je uitkomst percentage wat lager ligt. Ik heb gemerkt dat dit percentage ook sterk afhangt van welke vrouw en de conditie waar deze in zit. Ik heb vrouwen gehad waar ik tegen de 100% zat met het uitkomen en ik heb vrouwen gehad waar helaas nooit iets van uit is gekomen en noem alles ertussenin maar.

Mijn mening over de opkweek van je jongen is dat ze best met zo weinig mogelijk bij elkaar gehouden worden, maar zoals bij jou nu het geval is als er 3 legsels tegelijk uitkomen moet je ze soms wel met meerdere bij elkaar zetten. Het is dan belangrijk dat je de dieren die gestrest zijn (door bv dominante broertjes en zusjes) wel apart zet of in ieder geval in een andere bak. Ook moet je de snelst groeiende en zoals in elk nest voorkomt de achterblijvers ook bij elkaar zetten. Je hebt dan in 1 bak de jongen die ongeveer even groot zijn. Zet vooral niet pasgeboren jongen bij dieren die al meer als een week oud zijn.

Verders veel suc6 en plezier met je opkweek van je jongen.

Gr Aloys
What we do in life, echoes to eternity
One life, live it!
Just my 2 cents ;)

Chris Baars

Berichtdoor Chris Baars » Za Mei 23, 2009 09:07

Er komen nog steeds jongen uit en het uitkomstpercentage loopt naar de 95%.
De opkweek loopt goed, alleen hier in Italie(waar ik woon) hebben we op dit moment met een hittegolf te maken, ik heb hier ergens gelezen dat de jonge dieren niet zo goed tegen warmte kunnen maar tot op heden heb ik nog geen uitval.
Ik heb nog 3 legsels van vorig jaar, ik hoop dat die een paar weekjes wachten met uitkomen.

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Zo Mei 24, 2009 12:41

Haarlemmerliede in Italië? _O-
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava

1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

Chris Baars

Berichtdoor Chris Baars » Ma Mei 25, 2009 08:48

Jolanda Wulder schreef:Haarlemmerliede in Italië? _O-

Zoals er ook Harlem is in Amerika is er Haarlemmerliede in Italie :Y
Zonder dollen, ik woon officiel in Haarlemmerliede maar in werkelijkheid ben ik daar maar een paar weken per jaar en de rest woon ik bij mijn familie in Italie, mijn beesten zitten daar ook. *)

Terug naar “Kweek”