op zoek naar calyptratus man voor vrouwtje om te paren

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Wo Dec 03, 2008 18:35

Ja, sorry, dat ik een beetje ongenuanceerd overkwam. :@ Ik ken Mieke niet en ik denk dat haar woordkeuze wat verkeerd op mij overkwam. Waarvoor mijn verontschuldigingen.

Lucas van Woerden schreef:Ik ben zelf onlangs een calyptratus vrouw verloren, waarbij door het ontbreken van een (succesvolle) dekking enkele (onontwikkelde) eieren necrotisch zijn geworden en een buikvliesontsteking heeft veroorzaakt.

Ik ben eens een Jacksonii vrouwtje verloren aan dezelfde symptomen, met een verschil: bij haar waren het embryos. Ik denk dat er soms gewoon wat misgaat in de ontwikkeling, onafhankelijk van of er een paring heeft plaatsgevonden.
Ik baseerde mijn eerdere stelling op gegevens van mensen op een ander forum die door kleine aanpassingen in temperatuur en voedselaanbod het aantal en de grootte van calyptratus legsels kunnen verkleinen. En die vrouwtjes leven zo'n 5 a 6 jaar.

Maar goed, stoor je verder niet aan mij :)
1.1 Ch. (T.) melleri, 1.2 Ch. (T.) jacksonii xantholophus
www.gibbonsrock.com

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Do Dec 04, 2008 21:33

Dat zou inderdaad goed kunnen, Suzanne. Kijk maar eens naar calyptratus in het wild, die leggen ook maar rond de 20 eieren per legsel.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Terug naar “Kweek”