op zoek naar calyptratus man voor vrouwtje om te paren

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
mieke bruning

op zoek naar calyptratus man voor vrouwtje om te paren

Berichtdoor mieke bruning » Za Nov 29, 2008 17:56

ik ben op zoek naar een Calyptratus man voor mijn vrouwtje om mee te paren. Zij wil duidelijk paren: reageert met goede kleuren op haar broer.
Broer en zus zijn eigen kweek.
Wie heeft er een man beschikbaar? Dan kom ik op bezoek met Ivy.
Liefst in de omgeving van Haarlem. En zeg maar wat het moet kosten: geld of een deel van de eieren. De vorige keer dat ze wel wilde heb ik ten einde raad broer en zus maar hun gang laten gaan. De 50 bevruchte eieren heb ik weggegooid. Nu wil ik het anders.
Wie kan helpen??

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Za Nov 29, 2008 18:32

Hoi Mieke, welkom op dit forum, ik hoop dat het je lukt om op deze manier een dekman te vinden.

Als een vrouwtje zin heeft, hoef je er trouwens niet persé een mannetje bovenop te zetten hoor. In de meeste gevallen zal ze niet snel zomaar eieren aan gaan maken als je ze uit elkaar houdt. Gebeurt dit toch, dan geeft het afleggen vaak minder problemen dan bevruchte eieren.

Vrouwtjes hebben daarnaast de mogelijkheid om sperma op te slaan, je loopt nu kans dat er in een nieuw legsel ook eieren van haar broer aanwezig. Binnen een legsel kunnen meerdere vaders voorkomen.

In elk geval succes met zoeken, en laat even weten of het is gelukt.
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava
1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

EST

Berichtdoor EST » Za Nov 29, 2008 18:33

Ik heb wel een Calyptratus man. Van bijna anderhalf jaar oud. Ik woon in de buurt van Utrecht.

Afbeelding

Stuur maar PB als je interesse hebt. Graag voor 14 december i.v.m mijn verhuizing.
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Za Nov 29, 2008 20:30

Hoi Mieke,

leuk dat je je hebt aangemeld op ons forum!
Ik hoop dat je zo wel een man kunt vinden.
Is het nog gelukt met het lidmaatschap?
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

mieke bruning

Berichtdoor mieke bruning » Ma Dec 01, 2008 13:10

Esther schreef:Ik heb wel een Calyptratus man. Van bijna anderhalf jaar oud. Ik woon in de buurt van Utrecht.

Afbeelding

Stuur maar PB als je interesse hebt. Graag voor 14 december i.v.m mijn verhuizing.

Ik weet niet goed hoe ik moet reageren dus ik doe het maar zo, hopelijk komt het aan.
Als ik geen reacties krijg dichter in de buurt, wil ik graag op je aanbod ingaan. Welke dag van de week zou je schikken? Vrijdag kan ik niet.

EST

Berichtdoor EST » Ma Dec 01, 2008 14:02

uhm dan word at denk ik op donderdagavond :?
Ben wel het hele weekend beschikbaar, ik ga de hele week naar school en werk dus... Maar ik donderdag na een uur of 7 wel.
Als je onderaan mijn bericht op PM klikt kan je me een mail sturen :)

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Ma Dec 01, 2008 14:47

Hallo Mieke,
Als de man van Esther kleiner is als jouw eigen man, is de kans groot dat jouw vrouwtje de eitjes weer gaat bevruchten met het zaad van de grotere man. Omdat de natuur voor de sterkste genen zal kiezen.

Over zaad vermenging kan niet met zekerheid worden gesproken. Het is niet duidelijk of dit gebeurd. Er zijn zeer ervaren houder die stellig zeggen dat vermenging niet aan de orde is. Al helemaal niet wanneer het om een donatie bij een eerdere vruchtbare periode gaat en de dame een nieuwe donatie krijgt bij de volgende vruchtbare periode.

Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat wanneer een vrouwtje meerdere donaties binnen één vruchtbare periode ontvangt het aannemelijk klinkt dat een vermenging plaats vindt? Maar of dat ook zo is?
DNA onderzoek zou dit uit kunnen wijzen.
Wel een leuk thema, welke door een paar enthousiasten nu is opgepakt om uit te zoeken.

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Ma Dec 01, 2008 15:42

Ik weet niet of die kans zo groot is eigenlijk. Opslag van zaadcellen is immers niet zo vanzelfsprekend. En of er in gevangenschap zo selectief gewerkt wordt is ook maar de vraag natuurlijk.
Het is al een tijdje geleden dat de vorige legsel is geweest, dus als ze nu nog niets heeft aangemaakt kun je het vrij gerust met een andere man proberen.
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Ma Dec 01, 2008 16:25

Je hebt wel gelijk, het woord " groot" zou weg kunnen. :roll:

EST

Berichtdoor EST » Di Dec 02, 2008 12:07

nou dat zoub je zelf kunnen experimenteren Guido :P want het verschil tussen Ta'izz en een normale groen calyp zie je zo dus weet je zo of er vermenging plaats vind :P ik weet alleen niet of je nog andere vrouw hebt dan Winnie maar...:)

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Di Dec 02, 2008 13:42

Experimenteren is niet meer nodig, dit is al onderzocht, en vermenging kan inderdaad plaats vinden, zelfs over meerdere legsels. Een vrouwtje "kiest" ook niet het sterkste zaad, maar dit is iets wat het zaad zelf uitvecht door een sperma-oorlog te starten met concurrend zaad.

De vraag is dus wel in hoeverre je daadwerkelijk binnen een legsel meerdere vaders krijgt, omdat het sterkste zaad het zwakkere al weg zal jagen. Maar onmogelijk is het dus zeker niet.

Omdat er twijfel ontstond over mijn eerdere post en de stelligheid waarmee ik dit beweerde, heb ik dit nagevraagd bij onze dierenarts. Hij heeft dit bevestigd.

Dat een vrouwtje de mogelijkheid heeft om sperma op te slaan zegt trouwens meer over de sterkte van het zaad (wat al die tijd moet blijven leven) dan over haar. Dood zaad zal ook niet bewaard worden, maar wordt door het lichaam opgeruimd.

Mochten er andere ideeën zijn, dan sta ik daar uiteraard voor open, uiteraard onderbouwd met goede argumenten en indien mogelijk voorzien van onderzoeksresultaten en/of literatuur.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Di Dec 02, 2008 17:12

Jolanda schreef;
Binnen een legsel kunnen meerdere vaders voorkomen.

Dit is was jouw bewering.

In jouw laatste post geeft je aan dat het oude zaad zeer waarschijnlijk zal worden weggejaagd. En zou je het ook kunnen denken dat meerder vaders op één legsel dus niet waarschijnlijk is.
Omdat er twijfel ontstond over mijn eerdere post en de stelligheid waarmee ik dit beweerde, heb ik dit nagevraagd bij onze dierenarts. Hij heeft dit bevestigd.

Waarom snap ik dit niet?
Voor mijn gevoel spreek het elkaar enigszins tegen.

Dat zaad zich vermengt en dan de strijd aan gaat met ander zaad, waarbij het betere zaad zal winnen, is niet echt iets nieuws. Ik vindt dat wel leuk om te weten maar verder kan ik er weinig mee. De vraag of binnen één legsel meerder vaders zouden kunnen voorkomen, vindt ik wél zeer interessant. Ook omdat we daar dan weer iets mee kunnen.

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Di Dec 02, 2008 18:13

Ik heb helaas (nog) geen onderzoeken o.i.d. kunnen vinden, maar dit is een algemene regel in de dierenwereld (ook bij mensen :P ). Daarnaast ga ik er van uit dat de dierenarts bij wie ik het gecontroleerd heb ook goed weet waar hij het over heeft en geen onzin uitkraamt. Als iemand dus denkt dat het anders is ben ik ook wel benieuwd waar die informatie vandaan komt, juist omdat ik er zelf zo naar op zoek ben.

Ik zeg nergens dat het oude zaad wordt weggejaagd, ik zeg dat het sterkste zaad het zwakste zal verjagen. Echter zal dit in de meeste gevallen wel het oudere zaad zijn, genetisch kan dit wel sterker zijn, maar meestal geeft de leeftijd toch een verlies van kwaliteit. Een jong ventje zal het makkelijker winnen van een bejaard kereltje dan andersom.

Maar... in tijden van oorlog kun je nog zo je best doen de vijand te verslaan, er blijven altijd wel een paar sterke onder de zwakkeren achter. 't Is ook niet Ajax-PSV ofzo, dat er 1 team de winnaar is, maar beide teams kunnen scoren, dus wie weet wordt het wel 15-5, waarbij elke speler natuurlijk maar 1 x kan scoren. Dus dit keer geen hattrick voor Huntelaar...

Ik begrijp ook niet waarin het elkaar tegen zou spreken. Het een sluit het ander immers niet uit. Eieren worden ook niet per legsel, maar per ei bevrucht. Het vrouwtje heeft ook maar 1 ruimte waarin ze het zaad zal bewaren, ongeacht van wie het is, en zal dit dus ook niet ordenen per papa. Lucas, wat zeggen jouw boeken hierover?

Suzanne

Re: op zoek naar calyptratus man voor vrouwtje om te paren

Berichtdoor Suzanne » Di Dec 02, 2008 20:34

mieke bruning schreef: De vorige keer dat ze wel wilde heb ik ten einde raad broer en zus maar hun gang laten gaan.

Vanwaar ten einde raad? Komt dit door de oude mythe dat vrouwtjes kameleons moeten paren want anders sterven door einood? Zo ja, dan kan ik je vertellen dat dat grote onzin is. Er is absoluut geen noodzaak om je vrouwtje te laten dekken. Ze zal waarschijnlijk een legsel eieren aanmaken en die gewoon zonder problemen leggen of ze nou bevrucht zijn of niet.
Het kan voor het vrouwtje zelfs beter zijn om niet gedekt te worden aangezien dat de kans vergroot dat ze ook geen eieren aanmaakt en er zijn aanwijzigingen dat vrouwtjes die minder vaak leggen, langer leven.

De enige goede reden om je vrouwtje te laten dekken is omdat jij jonge kameleonnetjes wil grootbrengen. En dan nog moet je er eerst zeker van zijn dat je de nodige ruimte, financien en ervaring hebt om dit goed te doen.

Sorry als ik een beetje cru overkom, maar ik word altijd een beetje nerveus als mensen aan komen zetten met "help, m'n kameleon moet gedekt!".

- Suzanne
1.1 Ch. (T.) melleri, 1.2 Ch. (T.) jacksonii xantholophus
www.gibbonsrock.com

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Dec 03, 2008 00:12

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is inderdaad geen must om ze te laten dekken, maar niet laten dekken kan ook negatief uitwerken.
Eieren worden altijd ontwikkeld in hun levensloop, het stage hangt alleen af van een eventuele drift of dekking.
Ik ben zelf onlangs een calyptratus vrouw verloren, waarbij door het ontbreken van een (succesvolle) dekking enkele (onontwikkelde) eieren necrotisch zijn geworden en een buikvliesontsteking heeft veroorzaakt.
Het is dus geen noodzaak, maar om het zo te stellen is het inderdaad wat cru :').
Verder ken ik Mieke al lange tijd (mijn allereerste kameleon kwam van haar zoon) en ze houdt al jaren die dieren en kweekt heel af en toe puur voor de lol met ze, dus ze weet wel wat ze doet wat dat betreft ;).
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti

Terug naar “Kweek”