vraagske

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Erik T

vraagske

Berichtdoor Erik T » Za Nov 15, 2008 21:58

hallo, ik heb al veel gelezen over het houden van kameleons en lees overal dat de vrouw bij de man in het terrarium wordt geplaatst om te paren, is hier een reden voor of kan het ook andersom. mij lijkt het momenteel logisher dat de man in het territorium van de vrouw word gezet omdat die dan meer op haar gemak is en vlugger zal toestaan, of toch niet?

grtz,e
F.pardalis - F.lateralis
U.henkelii - U.guentheri
T.keyserlingii - T.microlepis
S.sthenodactylus - D.tesselatus
G.hainanensis - C.elegans
http://www.chameleons-vl.be

EST

Berichtdoor EST » Za Nov 15, 2008 23:07

mmm volgens mij is dat iets te letterlijk genomen en kan andersom ook gewoon en maakt het niet veel uit, ik lees namelijk vaker over mannen bij vrouwen zetten :? als dit wel uitmaakt kan 1 van de kwekers van het forum hier vast uitleg over geven, ik kweek namelijk zelf ook niet dus zou het niet weten :P
"My mind is lost in a world that wasn't made for me."

Chamaeleo calyptratus 2.0.0 †

Trioceros quadricornis quadricornis 1.0.0 †

Rieppeleon brevicaudatus 1.2.0 †

Aloys Simons
Lid
Lid

Berichtdoor Aloys Simons » Ma Nov 17, 2008 00:57

Nouja de meningen zijn hierover verdeeld. Het kan allebei en heeft beiden voor en nadelen. Persoonlijk wissel ik het weleens af. Persoonlijk heb ik het meeste succes op een andere manier. Ik heb in de nok van me zolder een tak hangen (stuk eik) hierboven heb ik spotjes gemonteerd en ik zet eerst de vrouw hierin en daarna mijn man erbij. Deze tak is groot genoeg dat het vrouwtje genoeg vlucht mogelijkheden heeft zodat ze een enigszins natuurlijk paargedrag kunnen hebben. Ik heb er mannen bij gehad die als ik ze alleen in die tak zette gelijk begonnen met kopknikken :?

gr Aloys
What we do in life, echoes to eternity
One life, live it!
Just my 2 cents ;)

Jeroen van Oene

Berichtdoor Jeroen van Oene » Ma Nov 17, 2008 01:35

Ik gaf zelf om die reden de voorkeur om de man bij de vrouw te plaatsen. Maar wat nou de beste methode is (?). Dan toont de man weer een dominant karakter en in sommige gevallen het vrouwtje. Het ideale plaatje kunnen wij denk ik toch niet helemaal schetsen, wij pikken immers een moment uit en dan maar afwachten of ze er beide voor open staan :')

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Ma Nov 17, 2008 05:39

Ik heb wel gehoord dat bij calyppen de man wel eens te territoriaal, en daardoor aggressief, kan zijn als je ineens een vrouw in zijn terra zet.

Ik vraag me af hoe het in de natuur gaat bij de verschillende soorten.
Bij melleri heb ik het idee dat de mannen in de natuur op zoek gaan naar de vrouwen en de vrouwen in hun eigen territorium blijven.
Dit omdat in gevangenschap solitaire mannen vaak erg rusteloos zijn in het parings seizoen.
1.1 Ch. (T.) melleri, 1.2 Ch. (T.) jacksonii xantholophus
www.gibbonsrock.com

Terug naar “Kweek”