een aantal tips (over de eileg)

Hier kunt u terecht met uw vragen over kweken met kameleons.

Deze plaats is niet bedoeld om uw vraag en aanbod te plaatsen.
Maykel Broekman

een aantal tips (over de eileg)

Berichtdoor Maykel Broekman » Di Jan 29, 2008 23:59

er is op dit forum al veel gesproken over eileg van de dieren, als reactie hierop, als reactie hierop, zou ik graag een aantal punten willen noemen waar men op moet letten.

voor de eileg moet een geschikte bodem aanwezig zijn,ik gebruik hiervoor een mix van tweederde kokosaarde en eenderde metselzand en mix dit goed .(rond de 15-20 cm),zorg ervoor dat er tunnels in gegraven kunnen worden,zonder dat deze instorten, dit kun je testen door er zelf een tunneltje in te maken,het kan zijn dat alleen de bovenlaag vochtig genoeg is,terwijl de bodem droog is, graaf de proeftunnel dus tot op de bodem. als je de bodem in het terrarium doet, druk deze dan met de hand goed aan.

zorg dat de omgevings temperatuur goed is en zorg er voor dat het vrouwtje zich goed kan opwarmen,het kan zijn dat het in de winter te koel is, waardoor het vrouwtje haar eitjes niet zal leggen, ook de bodemtemperatuur is belangrijk,als een vrouwtje onder de grond zit,en het is te koud, dan kan het vrouwtje onderkoeld raken,of het te koud vinden om daat haar eitjes te leggen.
gevolg: het diertje heeft energie verspeelt.
zorg er zoiezo voor dat de nachttemperatuur niet onder de 15 graden komt,dit kan tot een shocktoestand leiden.

in de natuur (die wij zo goed mogelijk proberen na te bootsen) komt de warmte van boven, gebruik dus geen warmte-matten of kabels.
als je toch kabels of matten gebruikt,kan het zijn dat het vrouwtje besluit om de eitjes op de mat te leggen,waardoor ze zo warm worden,dat de kiem afsterft,of de eitjes verdrogen.
beter is het om,wanneer de bodem kouder is dan 20 graden, deze te bestralen met een warmte lamp.

tijdens de zwangerschap is extra kalk welkom,dit kun je toedienen dmv een bruistablet in het (warme) sproeiwater te doen, of door het te geven met een pipet.
ik bedoel dus niet dat je het vrouwtje moet oppakken om haar geforsseerd drinken te geven, maar door met het pipet langzaam een paar druppels te laten vallen vlak bij haar gezicht, als ze wilt drinken zal ze dat doen,maar denk niet :ik stop het er wel ff in!!!!

ga ook geen extra vitaminen geven,deze doen vaak meer slecht dan goed,beter is het om ervoor te zorgen dat je voedseldieren goed en gevarrieerd te voeren.
een kameleon gaat namelijk eerder dood aan een overdosis vitamine, dan aan een tekort.

let goed op wanneer de zwangerschap op het einde gaat lopen,voer in deze dagen nog maar matig, en niet te groot,als ze weigert te eten,is dit heel normaal,zorg er dan voor dat er geen voedseldieren meer in het terrarium lopen,deze zouden het vrouwtje kunnen storen tijdens de eileg.
GA NOOOOIT OVER TOT DWANGVOEREN!!!!
haar darmen zullen in de laatste dagen erg verdrukt worden door de eitjes,waardoor voedsel geen doorgang kan vinden,met de kans dat ze het uit zal braken(iets wat een kameleon erg veel energie kost)

dan komt de dag dat ze gaat graven, meestal maakt ze een aantal proefgaten,waarnaa ze een geschikte plek zal vinden om haar eitjes te leggen,dit leggen gebeurt onder invloed van een hormoon dat een aantal dagen in een hoge concentratie aanwezig is,zorg in deze periode ervoor dat het dier niet gestoord wordt(stress),geef haar ook geen vitamine,deze kunnen ervoor zorgen dat het hormoon wordt afgebroken, waardoor zie niet meer het bewustzijn heeft,dat ze zwanger is,(geef haar juist wel calcium door het sproeiwater) ze zal het graven dan staken,en zal overlijden aan legnood.(indien de eitjes er niet uitgehaald worden)
nou hoef je niet meteen te schrikken als ze zich tussen het graven door,even gaat opwarmen onder de lamp,maar het eileggen moet wel,vanaf het moment dat ze begint te graven,binnen een dag of vijf "gepiept zijn"
het kan ook zomaar zo zijn dat een vrouwtje meerdere dagen onder de grond blijft,stoor haar niet,en wordt pas ongerust als ze bijna een week onder de grond zit(bij mij is een vrouw ooit 5 dagen onder de grond geweest)
laat ook de verlichting normaal branden,veranderingen zouden haar van slag kunnen brengen,het lich aanlaten is ook niet slim,het diertje zou dan geen goede nachtrust hebben,waardoor het overdag minder fit is.

laat haar ook gewoon haar tunnel dichtmaken,zonder haar te storen,pak haar dus niet op om ff lekker te wassen,dit veroorzaakt onnodige stress.
als ze haar tunnel heeft dicht gegraven,kun je haar wat water te drinken geven,waarna je weer wat kunt gaan voeren,niet meteen denken, dat je haar maar eens even lekker te eten moet gaan geven, maar bouw dit ook weer langzaam en gevarrieerd op,je moet namelijk wel beseffen dat het verteringssysteem enkele dagen stil heeft gelegen,en weer moet wennen aan eten, als je teveel voert loop je de kans dat het diertje verstop raakt, en er na zo'n week of tien dagen na de leg zich opeens een prolaps voordoet.

laat de eitjes minimaal 1 nacht in de bodem liggen, zodat deze goed op kunnen drogen.hierdoor voorkom je dat er al snel een aantal eitjes kunnen verschimmelen.

handig is het om het vrouwtje te wegen na de eileg en dit iedere 2 weken te doen, zo kun je haar gewicht goed in de gaten houden.

let op de lichamelijke conditie van het vrouwtje, voordat je haar opnieuw laat paren,( meestal zo'n 2 weken na de eileg) ook als je haar niet laat paren, zal ze waarschijnlijk wel weer een nieuw legsel aan gaan maken.

hoop dat er wat mensen iets van opgestoken hebben.......................

mvg
maykel

Hans Stolk

Berichtdoor Hans Stolk » Wo Jan 30, 2008 00:30

toppie :W

Suzanne

Re: een aantal tips (over de eileg)

Berichtdoor Suzanne » Wo Jan 30, 2008 01:41

Ik heb hier wel een aantal vragen en opmerkingen bij. Niet als kritiek, maar vooral ter verduidelijking.

Maykel Broekman schreef:er is op dit forum al veel gesproken over eileg van de dieren, als reactie hierop, als reactie hierop, zou ik graag een aantal punten willen noemen waar men op moet letten.

Is dit puur gebaseerd op jouw ervaringen of (ook) op dingen die je gelezen of van anderen gehoord hebt.
Welke soort(en) kameleon(s)?

Maykel Broekman schreef:zorg er zoiezo voor dat de nachttemperatuur niet onder de 15 graden komt,dit kan tot een shocktoestand leiden.

Heb je hier zelf ervaring meegehad? Is er onderzoek gedaan naar temperatuursgevoeligheid voor zwangere vrouwtjes? Geldt dit voor de gehele zwangerschap of alleen tijdens het leggen?
En hangt de temperatuur er niet helemaal vanaf over welk soort kameleon we het hebben en wat de gemiddelde (nacht)temperatuur in het land van herkomst is?

Maykel Broekman schreef:beter is het om,wanneer de bodem kouder is dan 20 graden, deze te bestralen met een warmte lamp.

Bedoel je overdag en 's nachts?

Maykel Broekman schreef:tijdens de zwangerschap is extra kalk welkom,dit kun je toedienen dmv een bruistablet in het (warme) sproeiwater te doen, of door het te geven met een pipet.
ik bedoel dus niet dat je het vrouwtje moet oppakken om haar geforsseerd drinken te geven, maar door met het pipet langzaam een paar druppels te laten vallen vlak bij haar gezicht, als ze wilt drinken zal ze dat doen,maar denk niet :ik stop het er wel ff in!!!!

Waarom de voorkeur voor kalk in het water inplaats van op de voedseldieren?

Maykel Broekman schreef:een kameleon gaat namelijk eerder dood aan een overdosis vitamine, dan aan een tekort.

Te veel or te kort is allebei even erg.
Ik ben het er wel mee eens dat het overbodig (en mogelijk schadelijk) is om tijdens de zwangerschap meer vitamines te geven.

Maykel Broekman schreef:let goed op wanneer de zwangerschap op het einde gaat lopen,voer in deze dagen nog maar matig, en niet te groot,als ze weigert te eten,is dit heel normaal,zorg er dan voor dat er geen voedseldieren meer in het terrarium lopen,deze zouden het vrouwtje kunnen storen tijdens de eileg.
haar darmen zullen in de laatste dagen erg verdrukt worden door de eitjes,waardoor voedsel geen doorgang kan vinden,met de kans dat ze het uit zal braken(iets wat een kameleon erg veel energie kost)

Hier ben ik het helemaal mee eens. Laat haar eten als ze wil, maar zorg dat het haar absoluut niet verstoord.

Maykel Broekman schreef:dan komt de dag dat ze gaat graven, meestal maakt ze een aantal proefgaten,waarnaa ze een geschikte plek zal vinden om haar eitjes te leggen,dit leggen gebeurt onder invloed van een hormoon dat een aantal dagen in een hoge concentratie aanwezig is,zorg in deze periode ervoor dat het dier niet gestoord wordt(stress),geef haar ook geen vitamine,deze kunnen ervoor zorgen dat het hormoon wordt afgebroken, waardoor zie niet meer het bewustzijn heeft,dat ze zwanger is,(geef haar juist wel calcium door het sproeiwater) ze zal het graven dan staken,en zal overlijden aan legnood.(indien de eitjes er niet uitgehaald worden).

Dit is nieuws voor mij (niet sarcastisch bedoelt). Heb je hier een artikel ofzo over gelezen. Zou hier graag meer over horen.

Maykel Broekman schreef:laat de eitjes minimaal 1 nacht in de bodem liggen, zodat deze goed op kunnen drogen.hierdoor voorkom je dat er al snel een aantal eitjes kunnen verschimmelen.

Nogmaals, heb je dit zelf meegemaakt? In mijn ervaring (beperkt als het is) raken alleen de onbevruchte of afgestorven eieren beschimmeld. Ik denk zelfs gelezen te hebben dat de levende embryos de productie van een schimmel afstotend laagje op de eieren in gang zetten.

En ook, hoort de vochtigheid in the incubatie bakjes niet vergelijkbaak te zijn aan die in grond? Zo ja, waarom zouden de eieren in de grond meer drogen dan in de broedstoof?

Maykel Broekman schreef:let op de lichamelijke conditie van het vrouwtje, voordat je haar opnieuw laat paren,( meestal zo'n 2 weken na de eileg) ook als je haar niet laat paren, zal ze waarschijnlijk wel weer een nieuw legsel aan gaan maken.

Nogmaals de vraag op welke soort kameleon baseer je dit?

- Suzanne
1.1 Ch. (T.) melleri, 1.2 Ch. (T.) jacksonii xantholophus
www.gibbonsrock.com

Aloys Simons
Lid
Lid

Berichtdoor Aloys Simons » Wo Jan 30, 2008 02:48

Nouja wat kan ik aan de post van Maykel toevoegen, deze omstandigheden kan je sowieso aanhouden van pardalis en calyptratus (andere soorten zijn toch niet geschikt voor beginners)

Suzanne schreef:Welke soort(en) kameleon(s)?
Zoals ik boven al aangaf Calyptratus en pardalis

Maykel Broekman schreef:zorg er zoiezo voor dat de nachttemperatuur niet onder de 15 graden komt,dit kan tot een shocktoestand leiden.

Heb je hier zelf ervaring meegehad? Is er onderzoek gedaan naar temperatuursgevoeligheid voor zwangere vrouwtjes? Geldt dit voor de gehele zwangerschap of alleen tijdens het leggen?
En hangt de temperatuur er niet helemaal vanaf over welk soort kameleon we het hebben en wat de gemiddelde (nacht)temperatuur in het land van herkomst is?

Bij veel kameleonsoorten (veel andere reptielen ook) is uit onderzoek gebleken (o.a Ferguson heeft hier over geschreven)dat de spijsvertering onder de 15 graden stil valt, met deze informatie erbij genomen dat een zwangervrouwtje toch al verzwakt is van de zwangerschap kan ik me voorstellen dat een verzwakt lichaam nog heftiger hierop reageerd.

Maykel Broekman schreef:beter is het om,wanneer de bodem kouder is dan 20 graden, deze te bestralen met een warmte lamp.

Bedoel je overdag en 's nachts?

Dit alleen overdag, zoals Maykel al aangaf kan jeje lampen het best de normale cicluslaten branden die het altijd brand, dit om stres tevoorkomen.

Maykel Broekman schreef:tijdens de zwangerschap is extra kalk welkom,dit kun je toedienen dmv een bruistablet in het (warme) sproeiwater te doen, of door het te geven met een pipet.

Waarom de voorkeur voor kalk in het water inplaats van op de voedseldieren?

Niet in plaats van, juist extra omdat het vrouwtje voor de aanmaak van de eieren heel veel kalk uithaar eigen lichaam trekt.

Maykel Broekman schreef:een kameleon gaat namelijk eerder dood aan een overdosis vitamine, dan aan een tekort.

Te veel or te kort is allebei even erg.
Ik ben het er wel mee eens dat het overbodig (en mogelijk schadelijk) is om tijdens de zwangerschap meer vitamines te geven.

Als ik de problemen aanhoor die bij mij gemeld worden door mensen die hulp vragen dan concludeer ik toch ook dat vooral bij mensen die zelfhun vitamines doseren (voornamelijk vloeibaar) er meer klachten voorkomen van teveel vitamines als te weinig. Heel veel kameleons gaan dood aan problemen met de nieren.

Maykel Broekman schreef:let goed op wanneer de zwangerschap op het einde gaat lopen,voer in deze dagen nog maar matig, en niet te groot,als ze weigert te eten,is dit heel normaal,zorg er dan voor dat er geen voedseldieren meer in het terrarium lopen,deze zouden het vrouwtje kunnen storen tijdens de eileg.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Laat haar eten als ze wil, maar zorg dat het haar absoluut niet verstoord.

Maykel Broekman schreef:dan komt de dag dat ze gaat graven, meestal maakt ze een aantal proefgaten,waarnaa ze een geschikte plek zal vinden om haar eitjes te leggen,dit leggen gebeurt onder invloed van een hormoon dat een aantal dagen in een hoge concentratie aanwezig is,zorg in deze periode ervoor dat het dier niet gestoord wordt(stress),geef haar ook geen vitamine,deze kunnen ervoor zorgen dat het hormoon wordt afgebroken, waardoor zie niet meer het bewustzijn heeft,dat ze zwanger is,(geef haar juist wel calcium door het sproeiwater) ze zal het graven dan staken,en zal overlijden aan legnood.(indien de eitjes er niet uitgehaald worden).

Dit is nieuws voor mij (niet sarcastisch bedoelt). Heb je hier een artikel ofzo over gelezen. Zou hier graag meer over horen.

Maykel Broekman schreef:laat de eitjes minimaal 1 nacht in de bodem liggen, zodat deze goed op kunnen drogen.hierdoor voorkom je dat er al snel een aantal eitjes kunnen verschimmelen.

Nogmaals, heb je dit zelf meegemaakt? In mijn ervaring (beperkt als het is) raken alleen de onbevruchte of afgestorven eieren beschimmeld. Ik denk zelfs gelezen te hebben dat de levende embryos de productie van een schimmel afstotend laagje op de eieren in gang zetten.

En ook, hoort de vochtigheid in the incubatie bakjes niet vergelijkbaak te zijn aan die in grond? Zo ja, waarom zouden de eieren in de grond meer drogen dan in de broedstoof?

In de natuur komt er een natuurlijke regenbui over de eieren heen die de grond vochtig houd. Het vrouwtje heeft een ruime keuze waar ze haar eieren legt en zal in de natuur een plek zoeken die voor de eieren het meest gunstige omstandigheden heeft. In een terrarium op de bodem heb je te weinig invloed op de temperatuur en vochtigheid van de aarde. Vermiculiet heeft geen bacterien en schimmels in zich wat grond wel heeft en houd perfekt vocht vast. In de stoof kun je dus het makkelijkst de vochtigheid en de temperatuur het beste reguleren.

Maykel Broekman schreef:let op de lichamelijke conditie van het vrouwtje, voordat je haar opnieuw laat paren,( meestal zo'n 2 weken na de eileg) ook als je haar niet laat paren, zal ze waarschijnlijk wel weer een nieuw legsel aan gaan maken.

Nogmaals de vraag op welke soort kameleon baseer je dit?

Wederom het bovenstaande antwoord

- Suzanne

Maykel zal zelf wellicht ook reageren maar de antwoorden zoals ik ze zie heb ik erbijgezet. Dit is grotendeels ook de manier waarop ik het doe (ik heb dan ook veel informatie van Maykel gehad toen ik het voor het eerst deed en het een beetje naar mijn eigen manier omgezet)
Gr Aloys
What we do in life, echoes to eternity
One life, live it!
Just my 2 cents ;)

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Wo Jan 30, 2008 03:37

Aloys Simons schreef:Nouja wat kan ik aan de post van Maykel toevoegen, deze omstandigheden kan je sowieso aanhouden van pardalis en calyptratus (andere soorten zijn toch niet geschikt voor beginners)

Ik zag deze post niet als iets dat alleen voor beginners interessant is. Vandaar.

Suzanne schreef:Te veel or te kort is allebei even erg.

Aloys Simons schreef:Als ik de problemen aanhoor die bij mij gemeld worden door mensen die hulp vragen dan concludeer ik toch ook dat vooral bij mensen die zelfhun vitamines doseren (voornamelijk vloeibaar) er meer klachten voorkomen van teveel vitamines als te weinig. Heel veel kameleons gaan dood aan problemen met de nieren.

Helemaal mee eens, maar het feit dat het vaker voor komt wil niet meteen zeggen dat het schadelijker is. Door het risiko van overdoseren met vit A hoor ik toch ook geregeld (niet perse hier) dat men afraadt om uberhaubt vit A te geven. Alsof vitamine A 'de moeite niet waard is' en dat leidt tot even grote problemen.
Nierproblemen komen trouwens ook niet alleen door over supplementatie maar ook door sub-optimale hydratie en overvoeding.

Suzanne schreef:Nogmaals, heb je dit zelf meegemaakt? In mijn ervaring (beperkt als het is) raken alleen de onbevruchte of afgestorven eieren beschimmeld. Ik denk zelfs gelezen te hebben dat de levende embryos de productie van een schimmel afstotend laagje op de eieren in gang zetten.

Aloys Simons schreef:In de natuur komt er een natuurlijke regenbui over de eieren heen die de grond vochtig houd. Het vrouwtje heeft een ruime keuze waar ze haar eieren legt en zal in de natuur een plek zoeken die voor de eieren het meest gunstige omstandigheden heeft. In een terrarium op de bodem heb je te weinig invloed op de temperatuur en vochtigheid van de aarde. Vermiculiet heeft geen bacterien en schimmels in zich wat grond wel heeft en houd perfekt vocht vast. In de stoof kun je dus het makkelijkst de vochtigheid en de temperatuur het beste reguleren.

Mijn vraag had niets te doen met de reden voor het uitbroeden in een broedstoof, maar meer waarom het noodzakelijk is om de eieren een nacht in de grond te laten. Waarom kunnen ze niet meteen in de broedstoof?

Voor alle duidelijkheid, ik twijfel niet aan Maykel kennis, maar ik hoor graag waar bepaalde informatie vandaan komt.
Helemaal voor beginners kan het erg lastig zijn om het kaf van het koren te scheiden als er geen onderbouwende informatie wordt gegeven.
Ik heb helaas vooral met medische zaken vaak genoeg de alarm klokken horen luiden over iets wat misschien heeft bijgedragen aan de dood van 1 kameleon.

Suzanne

www.gibbonsrock.com

Lucas van Woerden

Berichtdoor Lucas van Woerden » Wo Jan 30, 2008 11:31

Mooi stukje, Maykel!
2.2.1 Varanus acanthurus
1.2.0 Varanus glauerti
1.2.0 Heloderma suspectum suspectum

Jeannette van Lieshout

Berichtdoor Jeannette van Lieshout » Wo Jan 30, 2008 17:53

Ik vind het top dat je de moeite hebt genomen om het zo uitgebreid neer te zetten >:O
Jeannette

Website www.beardeddragons.nl

Mark Blooi

Berichtdoor Mark Blooi » Wo Jan 30, 2008 18:15

Even over de proefgravingen die de dame gaat maken. Qua hormonen vliegt er inderdaad enige dagen voor de eileg het een en ander overhoop. Het hormoon dat tijdens de zwangerschap domineert en de zwangerschap instand houdt daalt het laatste deel vrij plotseling en een ander hormoon gaat domineren --> dit zorgt voor gedragsveranderingen en voor het begin van de eileg.

groetjes, Mark
1.1.0.39 Furcifer pardalis sambava

1.1.0 Uromastyx ocellata
1.1.0 Eumeces schneiderii
1.1.0 Gekko ulikovskii

Maykel Broekman

Berichtdoor Maykel Broekman » Wo Jan 30, 2008 18:57

hierbij wil ik graag nog een stukje duidelijkheid geven,

het gaat hier om mijn ervaringen met pardalissen.

ik heb eens een vrouwtje gehad , in een terrarium dat ik in de kelder hield,het vrouwtje dat ik daarin hield,is na enkele proefgaten gegraven te hebben,vier dagen onder de grond gebleven,ik dacht dat ze was overleden, en heb haar opgegraven, ik trof haar in ernstig verkrampte toestand aan , en heb haar daarop met terrarium verplaatst naat mijn dieren(cq) slaapkamer waar de temperatuur rond de 25 graden overdag, en 18 graden snachts was, de volgende dag is ze gewoon weer de grond in gekropen, en heeft diezelfde dag nog haar eitjes gelegd.

ik vind het idd erg belangrijk dat ze genoeg calcium binnen krijgt,dit doe ik dan ook door de voedseldieren te bepoederen, maar wanneer ze gestopt is met eten, doe ik het door al het water wat ik sproei, om er zeker van te zijn dat ze het in ieder geval toch binnenkrijgt, zonder dat ik haar daarvoor hoef te storen.

ik geef geen vitaminen extra rond de laatste dagen(zelfs helemaal niets)
omdat ik bang ben om de hormonale huishouding te verstoren.
beginners kunnen nog wel eens denken,dat ze juist extra veel nodig hebben in deze dagen,en verhogen vaak ook de dosering tot abnormale hoogte, wat de lever en nieren onnodig zwaar kan belasten,of zelfs uitschakelen, met als resultaat dat de eitjes mogelijk niet worden gelegd,en een giftig hoge dosering vitaminen in 'het vrouwtje.

verder wil ik nog wat kwijt over de eitjes, ik heb ondervonden, dat het laten liggen van de eitjes voor een periode van minstens 24 uur, betere resultaten geeft .
als de eitjes worden gelegd, zijn deze namelijk nat door het lichaamsvocht.
ik vermoed dat dit een soort van antibacteriele coating is.
ga je ze meteen opgraven,en maak je ze schoon met een keukenpapiertje, dan veeg je dus eigenlijk dit laagje eraf.
hier komt nog bij dat je grote kans hebt,dat je bacterien overbrengt met je handen op het ei, die op het afgeveegde stuk goed kunnen gedijen,al helemaal in een vochtige omgeving,en bij een goede temperatuur. vandaar dat ik dus de eitjes onder de grond laat liggen, om het vocht wat met het leggen is meegekomen,door de eitjes te laten absorberen.

verder is het ook helemaal geen probleem als de eitjes een keer nat worden, dat gebeurt in de natuur natuurlijk ook.
hoop dat het hiermee meteen weer een stukje duidelijker is.......
mvg
maykel

Suzanne

Berichtdoor Suzanne » Wo Jan 30, 2008 19:14

Dank je wel, Maykel! :W

Maykel Broekman schreef:verder wil ik nog wat kwijt over de eitjes, ik heb ondervonden, dat het laten liggen van de eitjes voor een periode van minstens 24 uur, betere resultaten geeft .
als de eitjes worden gelegd, zijn deze namelijk nat door het lichaamsvocht.
ik vermoed dat dit een soort van antibacteriele coating is.
ga je ze meteen opgraven,en maak je ze schoon met een keukenpapiertje, dan veeg je dus eigenlijk dit laagje eraf.
hier komt nog bij dat je grote kans hebt,dat je bacterien overbrengt met je handen op het ei, die op het afgeveegde stuk goed kunnen gedijen,al helemaal in een vochtige omgeving,en bij een goede temperatuur. vandaar dat ik dus de eitjes onder de grond laat liggen, om het vocht wat met het leggen is meegekomen,door de eitjes te laten absorberen.

OK, dat verklaard het inderdaad.
Ik had de eieren van mijn melleri o.a. voor die reden niet schoongemaakt en alleen met lab handschoenen aan opgepakt.
Ik was eerlijk gezegd te nieuwsgierig over hoeveel het er waren om ze langer in het 'nest' te laten. :@ :)

www.gibbonsrock.com

Maykel Broekman

Berichtdoor Maykel Broekman » Wo Jan 30, 2008 19:38

fijn dat het nu wat helderder is....... :s) ...

aan iedereen: als er mensen zijn die vinden dat dingen anders kunnen of moeten, hoor ik het graag...........niemand is te oud om te leren.....

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Wo Jan 30, 2008 23:08

Maykel bedankt voor deze leerzame bijdrage!

Jolanda Wulder

Berichtdoor Jolanda Wulder » Zo Feb 03, 2008 17:06

Helder en duidelijk, en zeer zeker leerzaam! Bedankt.

Nog even een kleine toevoeging over het hormoonverhaal. Je mag mensen en reptielen niet met elkaar vergelijken, maar voor de duidelijkheid doe ik het toch even. Persoonlijk heb ik meer ervaring met baringen van mensenkinderen dan met kameleoneieren. Bij zowel mensen- als kameleonvrouwtjes is het hormoon oxytocine verantwoordelijk voor goede weeën. En wat eigenlijk voor het gehele dierenrijk geldt: een zwangere bevalt alleen goed in een rustige, veilige omgeving. Alleen dan kan de oxytocine goed zijn werk doen, niemand wil zijn kind/ei neerzetten in een onveilige omgeving! Zodra angst, stress of ander geestelijk ongenoegen de kop op komen steken, steekt ook de adrenaline de kop op, een ander hormoon wat de oxytocine overstemt.
De beste tip is dus inderdaad (voor zowel kameleon- als mensenvrouw): zorg bij een baring voor een veilige, stressloze omgeving.

Over de vitaminen: ik hoorde tijdens een lezing van Rogier van Rossem eens dat het bij aanschaf van wildangdieren onverstandig is ze de eerste 2 dagen na aanschaf vitaminen toe te dienen. Dit omdat de organen, met name de nieren, al een klap gehad hebben van de reis en alle negatieve gevolgen ervan. Belangrijk is dan eerst om de uitdroging tegen te gaan, dus vocht toe te dienen, en het lichaam weer wat op krachten te laten komen. Dien je toch vitaminen toe, dan heeft dit eerder nadelige gevolgen, omdat de nieren en lever dit niet goed kunnen verwerken op dat moment. Sindsdien pas ik persoonlijk deze tip ook toe bij alles wat ziek of verzwakt is, en dit lijkt me dus ook van toepassing bij net bevallen vrouwtjes.
1.1.0 Furcifer Pardalis Sambava
1.1.0 Furcifer Pardalis Ankaramy

Dylon

Berichtdoor Dylon » Do Feb 19, 2009 15:37

Bedankt voor het toevoegen van dit stuk!

Dylon
1.0.0 furcifer pardalis Nosy Mitsio - Perry
1.2.0 dyscophus guineti - Bert, Samantha, Shaniqua

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Zo Okt 14, 2012 13:34

Ik heb een specifieke vraag mijn vrouwtje is nu ongeveer 9 maanden. Wanneer kan ik de man erbij zetten voor een paring? Ps mooi stukje!

Terug naar “Kweek”