Hoe slim is een kameleon?

Milou

Re: Hoe slim is een kameleon?

Berichtdoor Milou » Di Mei 10, 2011 20:11

Er zijn genoeg dieren die wel slim zijn, maar ook genoeg die echt dom zijn (struisvogel, parelhoender)
Ik vind een kameleon ook niet bijster intelligent overkomen. Vanaf dag 1 viel me dat al op. Geeft verder niks, het blijven leuke dieren!

Groetjes Milou

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Mei 10, 2011 23:52

Volgens mij zit er ook bij reptielen nog best veel verschil in inlelligentie. Mijn luipaardgecko's b.v. Reageren echt op de bak waar het voedsel in zit. Als ik deze pak staan ze met z'n vieren bij de ruit te wachten op eten. Naar mijn idee zit er minder iq in een kam maar hier kom je moeilijk achter door 1 dier goed te kennen. Daarom is het leuk om deze ervaringen te delen.
Ik heb nog een voorbeeld van "dom" gedrag.
Laatst zat de kam buiten in een boom. Hij zag een tak die naar een hogere boom ging. In het brein van een kam is het vaak hoger is beter dus hij ging proberen daar te komen. Helaas was de tak te dun dus hoe hoger hij klom hoe verder de tak zakte. Toen hij dat door had ging hij ergens anders zitten. Binnen een uur heeft hij het nog 3 x geprobeerd op dezelfde tak.
Hij kon het dus niet onthouden of de prikkel was te groot.

Helaas was deze tak 3 weken later wel sterk genoeg..... Ik was nog net op tijd anders zat hij 5 meter hoog. ( de tak is nu geknipt)

MartinV

Berichtdoor MartinV » Wo Mei 11, 2011 18:33

Hier dan even een oude IQ test (oude foto)

Afbeelding

Deze Jemen gedroeg zich als een kat, altijd bij je willen zitten en buiten ze bak maakte verder ook nog meters met overal naar toe lopen.
De Ara kijkt erg geïnteresseerd en nu dan de vraag, heeft de Jemen een IQ? De Jemen die geen gevaar in de Ara ziet of wordt de Jemen gelokt door de felle kleuren? C_

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Do Mei 12, 2011 13:22

MartinV schreef:Hier dan even een oude IQ test (oude foto)

Afbeelding

Deze Jemen gedroeg zich als een kat, altijd bij je willen zitten en buiten ze bak maakte verder ook nog meters met overal naar toe lopen.
De Ara kijkt erg geïnteresseerd en nu dan de vraag, heeft de Jemen een IQ? De Jemen die geen gevaar in de Ara ziet of wordt de Jemen gelokt door de felle kleuren? C_

Dit is eigenlijk niet wat ik bedoel. Ik doelde meer op iets wat ze geleerd hebben. En of ze iets kunnen onthouden. Een koe loopt ook rustig tegen schrikdraad als hij nog nooit een schok heeft gehad. Nu bedoel ik niet dat je die ara z'n gang moet laten gaan en kijken of de kam hem dan wel eng vind de 2e keer. Maar het zou leuk zijn als jullie leer ervaringen hebben van jullie dieren.

Nick Bolt

Berichtdoor Nick Bolt » Do Mei 12, 2011 15:45

Mijn Pardalis heeft geleerd dat er water uit een plantenspuit komt :D

Elke keer als ik met de plantenspuit voor zijn terra staat sprint ie naar de deurtjes om via de sproeier naar buiten te klimmen want water is nat, en dus akelig _O-

Dit doet hij echter niet wanneer ik er zonder plantenspuit voor sta :7
1.0 Furcifer Pardalis Ambliobe Blue Bar - Pietje
1.0 Furcifer Oustaleti - Japie

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Do Mei 12, 2011 16:07

Nick dit is wat ik voor ogen had.

Bedankt voor je reactie

MarcoG

Berichtdoor MarcoG » Do Mei 12, 2011 18:05

MarcoG schreef:Die van mij heeft ontdekt dat alle krekels na het voeren vanzelf via de kurkwand omhoog lopen en op dat moment wat van dat vieze poeder zijn kwijt geraakt.
Bij het voeren draait hij zich ook altijd om en waggeld naar de achterwand om daar de rest van de dag te blijven wachten.

Een echte "jager" :P

Vanmorgen duurde dat blijkbaar te lang, is zelf maar langs de achterwand naar beneden gekropen, onderweg de krekels schieten. _O-
Even if you fall on your face, you're still moving forward.
0.4.0 Lepidodactylus lugubris

MartinV

Berichtdoor MartinV » Do Mei 12, 2011 19:31

Glenn Hendriks schreef:
MartinV schreef:Hier dan even een oude IQ test (oude foto)

Dit is eigenlijk niet wat ik bedoel. Ik doelde meer op iets wat ze geleerd hebben. En of ze iets kunnen onthouden. Een koe loopt ook rustig tegen schrikdraad als hij nog nooit een schok heeft gehad. Nu bedoel ik niet dat je die ara z'n gang moet laten gaan en kijken of de kam hem dan wel eng vind de 2e keer. Maar het zou leuk zijn als jullie leer ervaringen hebben van jullie dieren.

Precies wat er staat, kameleons zijn gewoon dom *) . Het lijkt op IQ (slim), maar is een patroon wat door ons mensen wordt aangelegd bij het reptiel. We noemen dit ook wel aangeleerd gedrag, wat echter geen IQ is ofwel niets met slim te maken heeft. Wij mensen wil dit nog wel eens verwarren met elkaar.

Een Ara heeft wel een IQ, onderzoekt en manipuleert de mens door op het gedrag en zwaktes van de mens in te spelen. Dit IQ is dan ook vergelijkbaar met een vierjarig kind (wetenschappelijk bewezen) en moet dan ook als zo behandeld worden.
Dus gedrag van slimheid kan ik je na al die jaren niet geven :roll:

MarcoG

Berichtdoor MarcoG » Do Mei 12, 2011 19:33

MartinV schreef:Precies wat er staat, kameleons zijn gewoon dom *) . Het lijkt op IQ (slim), maar is een patroon wat door ons mensen wordt aangelegd bij het reptiel. We noemen dit ook wel aangeleerd gedrag, wat echter geen IQ is ofwel niets met slim te maken heeft. Wij mensen wil dit nog wel eens verwarren met elkaar.

Een Ara heeft wel een IQ, onderzoekt en manipuleert de mens door op het gedrag en zwaktes van de mens in te spelen. Dit IQ is dan ook vergelijkbaar met een vierjarig kind (wetenschappelijk bewezen) en moet dan ook als zo behandeld worden.
Dus gedrag van slimheid kan ik je na al die jaren niet geven :roll:

Maar een kameleon kan ook zich zelf wat aanleren, zonder hulp van de mens.
Even if you fall on your face, you're still moving forward.
0.4.0 Lepidodactylus lugubris

Daniel Botwina

Berichtdoor Daniel Botwina » Do Jun 09, 2011 19:13

mijn kameleon probeert eerder mijn hand proper te laten dus hij poept in zijn terrarium altijd op dezelfde plek

Rianne en Thomas

Berichtdoor Rianne en Thomas » Vr Okt 07, 2011 10:13

Nieuw punt om toch maar weer te bewijzen dat kameleons ECHT HEEL DOM zijn: op je voerbakje gaan zitten en vanaf daar schieten op een druppel water....

Ik wou dat ik hem meer credit kon geven, maar dit was toch wel een hele suffe actie net... :P
Groetjes, Rianne en Thomas

Ruby
Lid
Lid

Berichtdoor Ruby » Vr Okt 07, 2011 12:04

Hahahahaha wat moet jij jezelf kapot gelachen hebben :P Geniaaaal haha
Groetjes!

Milou

Berichtdoor Milou » Vr Okt 07, 2011 18:25

Hier ook een voorbeeld van een niet zo slimme actie van net:

Jojo stond met zijn poten op 2 sprinkhanen (ws niet zo´n honger meer ;)). Eén sprinkhaan was het hier niet mee eens en ging op zijn poot zitten, wat Jojo erg vervelend vond. Toen hij hem na wat spartelen er niet af kreeg, " dacht" hij waarschijnlijk dat het beter was om hem dan maar op te eten. Schiet hij degene die nog op de tak zat |:( , de andere was in de tussentijd op zijn rug gaan zitten.

Ik heb hem toen maar ff geholpen om van zijn belager af te komen.

kevin

Berichtdoor kevin » Za Okt 08, 2011 14:28

Mijn Pardalis loopt van me linker ( of rechterhand ) over me arm, door me nek, over mijn andere arm en dan op me hand. soms een x keer achter elkaar. En drinkt uit het waterbakje. ( en ja ik sproei ook ).
1.1.0 Pogona Henrylawsoni ( dwergbaardagamen )
1.0.0 Physignathus Cocincinus ( groene wateragaam )
0.1.0 Furcifer Pardalis ( panterkameleon )
0.1.0 Pogona Vitticeps ( Baardagaam )
1.0.0 Labrador Retriever
1.0.0 Chamaeleon calyptratus

RIP

1.0.0 Crotaphytus bicinctores ( halsbandleguaan )

Milou

Berichtdoor Milou » Za Okt 08, 2011 19:34

Huh? wat wil je hiermee zeggen dan?

Terug naar “Kameleons algemeen”