Nieuw terrarium? nieuw dier?

saskiat

Nieuw terrarium? nieuw dier?

Berichtdoor saskiat » Za Mar 28, 2015 22:45

Hallo iedereen,

Mijn Jemen kameleon is helaas overleden en ik ben nu een beetje aan het zoeken of ik een nieuwe kameleon zou aanschaffen.

Ik zit vooral te denken aan een Panterkameleon, maar deze hebben wellicht een heel andere verzorging nodig dan Yemen kameleons.
mijn oude terrarium (120Hx70Bx60D) ben ik nu aan het verkopen, ik hoop er 150 euro voor te krijgen. het oude terrarium had niet precies de goede ventilatie( 7cm boven en voor) en ik gebruikte ook veel dikke stokken, die niet zo goed vast te grijpen zijn voor kameleons.

Ik ben nu dus ook aan het zoeken voor een nieuw terrarium, met iets van 110Hx80Bx60D . weet iemand een goede site waar ik een terrarium kan bestellen? (het liefst niet heel duur :P)
Mijn vorige kameleon had ik gekocht via marktplaats, deze had toen al nierfalen :'( . op de meeste sites verkopen ze alleen jonge Panterkameleons, ik ben eigenlijk het liefst op zoek naar een diertje dat al volwassen is (en gezond :) ), omdat ik veel lees dat baby's heel gevoelig zijn en een heel andere verzorging nodig hebben.

Verder had ik nog wat vragen over de inrichting:
-Maakt het uit of het terrarium van betonplex of glas gemaakt is? ( mijn vorige hok was van betonplex, dit begon een beetje te lekken)
- wat kan ik als bodemsubstaat gebruiken? ik had coco peat, maar dit werd zo vochtig dat er paddenstoelen gingen groeien.. zou ik ook gewoon geen bodembedekking doen? (of een vloer gemaakt van keukensponsjes :P )
- hoe doe ik het met die lampen? ik had ze eerst in het terrarium hangen, maar dit werd erg vochtig en de lampen knapten vaak. ik zit te denken aan een terrarium met gazen bovenkant, zodat ik de lampen erop kan zetten?
-waar kan ik goede takken vandaan halen? gewoon uit de tuin plukken?
- is een gazen bovenkant genoeg of moet er ook nog ventilatie aan de voorkant?

en doe ik de vitamines/ mineralen nu goed? ik heb:
-Minerall indoor 1x per 3 dagen
-vitall voeren aan krekels
-Arcadia forest compact lamp ( die er nog geen halfjaar hangt)

Dr. Marja Kik zei namelijk dat ik elke dag poeder over de krekels moet doen. op internet lees ik dan weer veel dat overdosering ook voor nierproblemen zorgt?

Saskia

EmielvdS

Re: Nieuw terrarium? nieuw dier?

Berichtdoor EmielvdS » Wo Apr 01, 2015 20:06

Hoi saskiat,

Ik weet niet zo heel veel over pantherkameleons. Wat betreft het terrarium kan ik je misschien wat op weg helpen. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij rainforest frogs of blue lagoon om een terrarium op maat te laten maken. De maten die een kameleon nodig heeft zijn vaak wat lastig te vinden nml. Als je ergens een site tegenkomt raad ik je aan altijd klantenbeoordelingen op te zoeken. Er zijn namelijk een paar sites op internet te vinden die wel je geld ontvangen maar geen terrarium leveren :P

Succes!

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Re: Nieuw terrarium? nieuw dier?

Berichtdoor Karin van Miert » Do Mei 07, 2015 22:23

Even tussen jou vragen mijn antwoorden:

-Maakt het uit of het terrarium van betonplex of glas gemaakt is? ( mijn vorige hok was van betonplex, dit begon een beetje te lekken)
Nee dit maakt niet uit, als het met goede kit aan elkaar bevestigd is zou het niet uit moeten maken.
- wat kan ik als bodemsubstaat gebruiken? ik had coco peat, maar dit werd zo vochtig dat er paddenstoelen gingen groeien.. zou ik ook gewoon geen bodembedekking doen? (of een vloer gemaakt van keukensponsjes :P )
Voor een vrouw moet je altijd een dikke laag bodem aanbrengen, maar voor een man maakt het niets uit. Wat gebruikt wordt is, cocopeat, keukenpapier, zand, kunstgras etc...
- hoe doe ik het met die lampen? ik had ze eerst in het terrarium hangen, maar dit werd erg vochtig en de lampen knapten vaak. ik zit te denken aan een terrarium met gazen bovenkant, zodat ik de lampen erop kan zetten?
Het is erg verstandig de lampen boven op het terrarium te zetten of in een beschermkap erin. Met het sproeien is het wel belangrijk dat de lampen niet natgesproeid worden.
-waar kan ik goede takken vandaan halen? gewoon uit de tuin plukken?
Reptielen zaak, tuincentrum, sommige decoratie takken zijn geschikt en ook sommige takken uit de tuin kun je goed gebruiken (zoals wilg)
- is een gazen bovenkant genoeg of moet er ook nog ventilatie aan de voorkant?
Ventilatie aan de voorkant is ook onmisbaar voor een kameleon.
en doe ik de vitamines/ mineralen nu goed? ik heb:
-Minerall indoor 1x per 3 dagen
Bij een jong opgroeiend dier moet dat vaker.
-vitall voeren aan krekels
-Arcadia forest compact lamp ( die er nog geen halfjaar hangt)
Belangrijk de arcadia UV lamp horizontaal te hangen zodat het oppervlakte wat uit kan stralen groot genoeg is.

Terug naar “Kameleons algemeen”