zonder koeling

Petra M V

zonder koeling

Berichtdoor Petra M V » Zo Jul 06, 2014 09:54

Gisteren was ik weer in de reptielen winkel, en wat me was opgevallen dat ze hebben daar een paar kameleons zitten maar doen niets aan de afkoeling voor de nacht, een Jacksonie, drie hoorn, en een panther kameleon, hebben ook dwergen gehad, die ik besteld had. :'( hebben ze gewoon toch verkocht.
Ze zeggen dat afkoeling snachts niet hoeft en hun hebben het niet maar de kameleons blijven wel allemaal leven.
De lichten waren al wel uit bij alle terrariums omdat het al te warm was in de winkel. denk toch wel tegen de 30 graden aan.
Hoe kan dit nu terwijl ik me rot zoek hoe je hun terrarium voor de nacht kunt afkoelen ? :'( en hun er niets aan doen.
Ik denk dat het geheim is dat je nakweek helemaal niet af hoef te koelen

Niels013

Re: zonder koeling

Berichtdoor Niels013 » Di Jul 08, 2014 17:46

Welke reptielen winkel was dit? Afkoeling is voor de kameleon die een paar weken in die winkel zit voor de verkoop kennelijk minder belangrijk dan eentje die een lang leven gewenst wordt bij iemand thuis.

Ik denk niet dat het werkt zoals met sommige zoogdieren als ze hier zijn geboren ze ook andere eisen stellen aan de omgevings temperatuur. Als dat wel zo werkt zou je een kameleon in de koelkast kunnen grootbrengen en hem het hele jaar buiten houden ;) .
1.0.0 Furcifer pardalis ambilobe red bar
1.0.0 Oryctolagus cuniculus
0.3.0 Homo sapiens

Tamara

Berichtdoor Tamara » Di Jul 08, 2014 19:39

Petra, ik merk dat je erg gefocust bent op nachtelijke afkoeling voor kameleons. Nu is het zo dat niet elke soort extra afkoeling nodig heeft die gereguleerd wordt door apparaten. Voor veel kameleons is het uitdoen van de verlichting e.d. al voldoende temperatuur verschil. Het niet hebben van verkoelende apparatuur is dus niet persee iets slechts.
Probeer je goed in te lezen via caresheets en kijk zo welke soorten wel of geen extra afkoeling nodig hebben.

Feit is natuurlijk wel dat in dierenwinkels niet altijd de zorg op de voorgrond staat.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Wo Jul 09, 2014 19:04

niks met nakweek te maken hoor.

Pardalissen is afkoeling minst belangrijke van alle soorten.

Voor driehoorns wel, maar wil niet zeggen dat ze bij 2 warme nachten gelijk dood zijn..., kan ook weken tot zelfs maanden duren... (bij Jacksonii's uit het met name in de mondhoeken door pseudomonas)
Bij zeer warme nachten, met lampje snachts schijnen op ze, moeten ze door slapen.... als de oogjes binnen een paar seconde open gaan is het zeker foute boel.

Beste, makkelijkste en goedkoopste afkoeling: Buiten zetten
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Di Jul 22, 2014 20:32

Ik sluit me bij Mario aan. Voor Pardalis is afkoeling niet heel belangrijk, dwergen en driehoorn kameleons zullen bij een lange tijd in een te hoge temperatuur wel problemen krijgen.
Helaas is het in winkels vaak zo dat de aanschaf van een airco vaak te duur is en ze eventuele uitval dus voor lief nemen.

Ik heb bij mij Jacksonii ook nooit met airco gewerkt, de dieren gingen de hele zomer naar buiten, uit de zon.

Petra M V

Berichtdoor Petra M V » Za Jul 26, 2014 23:16

Hallo.
Wouw toch reacties , was weggelopen van dit forum. moest veel nadenken en overwegen.
Aquarium cooler is te groot van 200 tot 1000liter, om die op m'n aqua terrarium te zetten voor de Berg kameleons, ombouwen zoals iemand mij de tip gaf krijg ik niet gedaan.
Woon in een flat 7 hoog met inpandig balkon,( heeft een harmonica deur) . als het snacht's gaat regenen loopt alles met water naar binnen, tot schimmel problemen toe. Dus op balkon houden snacht ken ook niet echt. Vindt het erg jammer.
Zo'n grote kameleon durf ik nog niet aan, een Pardalis. Was vanmiddag zo schattig in die winkel,was bij een meisje die zijn handjes en oogjes zo verschrikkelijk leuk vond !! een jonge Jemen kameleon kwam zo naar haar handen enaan het glas als ze voor het glas kwam .Precies wat ik dus ook vond. :* Was wel ff de enigste van een stuk of 20 daar.

KevinL

Berichtdoor KevinL » Za Jul 26, 2014 23:41

Mario Vermunt schreef:niks met nakweek te maken hoor.

Pardalissen is afkoeling minst belangrijke van alle soorten.

Voor driehoorns wel, maar wil niet zeggen dat ze bij 2 warme nachten gelijk dood zijn..., kan ook weken tot zelfs maanden duren... (bij Jacksonii's uit het met name in de mondhoeken door pseudomonas)
Bij zeer warme nachten, met lampje snachts schijnen op ze, moeten ze door slapen.... als de oogjes binnen een paar seconde open gaan is het zeker foute boel.

Beste, makkelijkste en goedkoopste afkoeling: Buiten zetten

beste mario.
ik las dat u sprak van pseudomonas.
is dit tengevolge van een lange periode in de warmte want deze bacterie is zowel actief in warme als koude plaatsen.
nu wat ik geleerd heb tijdens mijn verpleegkundige opleiding is dat Pseudomonas aeruginosa goed te behandelen is met azijnzuur dit is niet azijn die iedereen heeft staan in de keuken ofzo dus niet denken dat je dit kan gebruiken aub door dit puur te gebruiken.
nu in welke concentratie dit moet opgelost worden ga ik eens bekijken.in het ziekenhuis is dit 1%
ik weet niet of dit al toegepast is maar ik kan me voorstellen als je een swab met opgelost azijnzuur langs de mondhoeken smeert dat dit helpt het is tenslotten een aerobe bacterie!
ik zeg nog niet dat dit moet geprobeerd worden maar ik ga hier eens meer opzoekwerk overdoen.
1.4 R brevicaudatus
1.1 R temporalis
1.1 lucifer pardalis nosy be ( kiril & ksusja)
1.0 calyptratus (sasha)

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Aug 14, 2014 21:46

Hoi Kevin,

Lees het nu pas.

Het is van de warmte.
Als swab kun je H2O2 (waterstofperoxide) gebruiken, dat is bewezen dat het werkt. (in combinatie met Baytrill omdat de bacterie in hele lichaam zit.)
Azijnzuur weet ik niet maar de H2O2 werkt heel goed, gaat flink bruisen als ie er zit ;-)

Groetjes,
Mario
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Terug naar “Kameleons algemeen”