Eten geven aan een Jemen Kameleon blijkt best moeilijk...

David_Raavi

Eten geven aan een Jemen Kameleon blijkt best moeilijk...

Berichtdoor David_Raavi » Wo Jan 01, 2014 15:36

Ik heb dus mijn Jemen Kameleon vandaag voor de 3e dag, en de eerste dag heb ik (omstebeurt) op een tak 3 meelwormen gelegd, (als er 1 op was legde ik er nog een neer), die heeft hij braaf opgegeten, toen heb ik nog een krekel erin gedaan, die heeft hij ook opgegeten, maar hij beweegt alleen als ik er niet bij ben!

De 2e dag heeft hij 1 krekel gegeten (als je 10 minuten lang stilzit voor z'n verblijf schiet hij wel), en een meelworm heb ik er nog in kunnen krijgen.

Vandaag is dag 3 en heeft hij 3 krekels gegeten tot nu toe, maar hij eet ze echt alleen als ze op schietafstand zitten, dus als hij niet hoeft te bewegen.

Ik wil niet dat hij de rest van z'n leven in dat hoekje blijft zitten maar dat hij een beetje rondloopt, ook dat hij moet bewegen om z'n eten te krijgen.

Ik zou niet weten hoe ik hem aan het bewegen kan krijgen met mij in de buurt... Ik heb niet elke dag tijd om erbij te staan wachten of hij ze wel opeet...

ChrisZ
Lid
Lid

Re: Eten geven aan een Jemen Kameleon blijkt best moeilijk..

Berichtdoor ChrisZ » Wo Jan 01, 2014 15:39

Antwoord is vrij simpel, maak een bakje in het terrarium waarin je het voer aanbiedt. Je moet je geen zorgen maken dat hij niet eet, een gezonde kameleon zal altijd zijn eigen eten gaan zoeken.

David_Raavi

Berichtdoor David_Raavi » Wo Jan 01, 2014 16:06

ChrisZ schreef:Antwoord is vrij simpel, maak een bakje in het terrarium waarin je het voer aanbiedt. Je moet je geen zorgen maken dat hij niet eet, een gezonde kameleon zal altijd zijn eigen eten gaan zoeken.

Ik heb op de grond (zo'n 80cm onder hem) een bakje met fruit en een meelworm, en ergens hangend aan een tak, (dan moet hij een stukje lopen) een bakje met een krekel, maar ik heb niet het idee dat hij een van de twee ook maar een beetje intressant vindt.

Vanja

Berichtdoor Vanja » Wo Jan 01, 2014 17:28

David_Raavi schreef:Ik heb dus mijn Jemen Kameleon vandaag voor de 3e dag, en de eerste dag heb ik (omstebeurt) op een tak 3 meelwormen gelegd, (als er 1 op was legde ik er nog een neer), die heeft hij braaf opgegeten, toen heb ik nog een krekel erin gedaan, die heeft hij ook opgegeten, maar hij beweegt alleen als ik er niet bij ben!

Geef het beestje even de tijd om te wennen. Als je hem nog maar 3 daagjes heeft dan is hij misschien nog een beetje gespannen van de verhuizing en zijn nieuwe eigenaar. Maak je geen zorgen en wacht het gewoon even een weekje af. Als je er niet bent gaat hij misschien wel aan de wandel en hij zal langzaam aan je moeten wennen.
1.0.0 bradypodion fischeri multituberculata Arco († 2006)
1.0.0 Chamaeleon calyptratus Fiero († 2008)
1.1.0 Pogona vitticeps Lana & Sunny
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (true) blue

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Wo Jan 01, 2014 17:36

Ik sluit mijzelf aan bij Vanja.

Waarom een bakje 80cm onder hem? Bij mijn terraria heb ik de voederbakjes (gewone krekelbakjes) bovenin de bak vlakbij de warmtespot.

David_Raavi

Berichtdoor David_Raavi » Wo Jan 01, 2014 17:56

ChrisZ schreef:Ik sluit mijzelf aan bij Vanja.

Waarom een bakje 80cm onder hem? Bij mijn terraria heb ik de voederbakjes (gewone krekelbakjes) bovenin de bak vlakbij de warmtespot.

nou, 80cm onder hem is de grond. Maar voedsel dat niet beweegt vind hij totaal onintressant,

Ik heb wel een bakje hangend aan een van de takken, zoals ik al zei, maar die vind hij ook niet intressant. Hij wil alleen maar eten als de krekel bij wijze van spreken over hem heen loopt.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Wo Jan 01, 2014 22:49

Gewoon geduld hebben. Dat is het enige.

David_Raavi

Berichtdoor David_Raavi » Do Jan 02, 2014 16:32

Glenn Hendriks schreef:Gewoon geduld hebben. Dat is het enige.

We hebben nu een bakje met krekels maar daar geeft hij ook geen aandacht aan, vandaag heeft hij nog niks gegeten! Hoe moet ik hem iets laten eten? Ik weet het echt niet!

Vanja

Berichtdoor Vanja » Do Jan 02, 2014 16:38

David_Raavi schreef:

We hebben nu een bakje met krekels maar daar geeft hij ook geen aandacht aan, vandaag heeft hij nog niks gegeten! Hoe moet ik hem iets laten eten? Ik weet het echt niet!

Geef hem de tijd je biedt hem zo te horen genoeg aan. Als hij wat eet wat je voor hem neerzet dan is dat mooi geef hem vervolgens gewoon de ruimte om te wennen. Nogmaals het is heel normaal dat de kameleon door de verhuizing de eerst week en misschien wel de eerste 2 weken minder eet of geen interesse toont in voedsel. Gun hem even wat tijd
1.0.0 bradypodion fischeri multituberculata Arco († 2006)
1.0.0 Chamaeleon calyptratus Fiero († 2008)
1.1.0 Pogona vitticeps Lana & Sunny
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (true) blue

David_Raavi

Berichtdoor David_Raavi » Vr Jan 03, 2014 11:38

Vanja schreef:
David_Raavi schreef:

Geef hem de tijd je biedt hem zo te horen genoeg aan. Als hij wat eet wat je voor hem neerzet dan is dat mooi geef hem vervolgens gewoon de ruimte om te wennen. Nogmaals het is heel normaal dat de kameleon door de verhuizing de eerst week en misschien wel de eerste 2 weken minder eet of geen interesse toont in voedsel. Gun hem even wat tijd

Gister heeft hij (of in de nacht) een meelworm uit het voedselbakje gegeten, maar fruit, hij snapt er niks van.

Ik heb nu een nieuw bakje met krekels, maar dat schittert heel erg, schrikt dat hem af? Of niet?

JasperO

Berichtdoor JasperO » Vr Jan 03, 2014 16:27

Ik denk dat hetgene wat hem afschrikt, is dat je hem steeds stoort. Hoe moeilijk ook, probeer em lekker met rust te laten. Komt ie sneller op zn gemak, en gaat ie vanzelf eten.

Als je mij in een glazen kooitje zet, met continu iemand die zo'n 100x groter is dan ik, die steeds naar binnen tuurt, heb ik ook geen honger ;)
Furcifer Major 0.1.0 (Rip 08-03-2014)
Hierodula Membranacea (Giant Asian Mantis) 2.3.100.2
Phyllocrania paradoxa (Ghost Mantis) 0.0.10
2 katten: Zorro & Ginny

David_Raavi

Berichtdoor David_Raavi » Vr Jan 03, 2014 21:50

JasperO schreef:Ik denk dat hetgene wat hem afschrikt, is dat je hem steeds stoort. Hoe moeilijk ook, probeer em lekker met rust te laten. Komt ie sneller op zn gemak, en gaat ie vanzelf eten.

Als je mij in een glazen kooitje zet, met continu iemand die zo'n 100x groter is dan ik, die steeds naar binnen tuurt, heb ik ook geen honger ;)

Vandaag heeft hij uit het bakje 1 krekel gegeten, en dat is alles wat hij heeft gegeten zover ik weet. Maar het lijkt me dat als hij echt honger heeft dat hij de andere krekels in dat bakje ook wel op eet.

Het is niet zo dat hij zichzelf uithongert, of wel?

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Zo Jan 05, 2014 11:58

RUST.....dat is het enige wat je dier op dit moment nodig heeft. Bied een paar voedseldieren in een bakje hoog in het verblijf en een paar voedseldieren los aan. Laat hem verder met rust!
Een kameleon is een stress gevoelig dier. De een wat meer dan de ander. De dieren moeten eerst wennen en hebben dus behoefte aan heel veel rust. Geef hem dat ook!

David_Raavi

Berichtdoor David_Raavi » Zo Jan 05, 2014 13:33

Karin van Miert schreef:RUST.....dat is het enige wat je dier op dit moment nodig heeft. Bied een paar voedseldieren in een bakje hoog in het verblijf en een paar voedseldieren los aan. Laat hem verder met rust!
Een kameleon is een stress gevoelig dier. De een wat meer dan de ander. De dieren moeten eerst wennen en hebben dus behoefte aan heel veel rust. Geef hem dat ook!

Ik weet niet waarom, maar hij eet op rare tijden.

Ik had gister 3 krekels in een bakje gedaan, en die heeft hij (s'nachts) opgegeten... Ik vind het een rare tijd om wel te gaan eten, maar hij eet in ieder geval al beter.

ian vlug

Berichtdoor ian vlug » Zo Jan 05, 2014 14:49

mischien omdat het snacht rustig is dat hj dan wel durft te eten
1.1.0 Eublepharis macularius

1.0 furcifer pardalis nosy mitsio

0.1 pogona vitticeps

Terug naar “Kameleons algemeen”