Jemen Kameleon of Panterkameleon

NickvanEeuwijk

Jemen Kameleon of Panterkameleon

Berichtdoor NickvanEeuwijk » Wo Aug 12, 2015 15:56

Hoi allemaal,

Ik ben rustig aan een beetje informatie aan het zoeken over Kameleons, om misschien over een half jaartje ofzo eentje te kopen.
Dat is nog heel lang, maar alle nieuwsgierigheid valt moeilijk te onderdrukken en alvast wat vragen en opzoeken kan nooit kwaad.
De beste beginnerssoorten zijn de Jemen en de Panterkameleon, dit zijn ook de 2 waar mijn interesse het meest naar uit gaat.
Ik ben deze dus beetje aan het vergelijken wat uiteindelijk de beste keuze zal zijn.

Over het algemeen vind ik de Pardalis wat mooier, alleen sinds ik de foto's op het forum zie van de Calyptratus vind ik die ook steeds mooier, op google vind je vaak veel foto's dat ze helemaal met opgeblazen keel staan enzo en dat ziet er toch wel iets anders uit.

Wat ik redelijk vaak lees is dat de Calyptratus wat agressiever is dan de Pardalis, natuurlijk hoeft een Reptiel niet tam te zijn van mij maar het zou handig zijn als je gewoon het terrarium schoon kan maken zonder problemen en dat je makkelijk eens kan kijken of er iets mis is, niet dat die meteen in mijn vingers hangt.
Dus mijn vraag klopt dit, en zoja is het ook echt vervelend om bezig te zijn in het terrarium of valt dit allemaal wel mee?

Verder is de prijs nogal een verschil, vgm was dat bij de Calyptratus ca. 35 euro en bij de Pardalis ca. 130-150 euro, dat is ook niet onbelangrijk om over na te denken.

Luchtvochtigheid in terrariums heb ik niet echt ervaring mee aangezien dit bij een Baardagaam vrij laag is, in een terrarium met levende planten moet met 2 keer per dag sproeien toch wel een luchtvochtigheid van rond de 60% bij de Calyptratus en rond de 70% bij de Pardalis, haalbaar zijn? En dit is toch niet zo instabiel dit gaat toch gewoon na het sproeien omhoog en dan na een tijdje rustig naar beneden tot de volgende sproeibeurt?

Ik heb gelezen dat het het beste is om een Kameleon van tenminste 3 maanden oud te kopen, raden jullie aan om deze dan eerst in een opgroeiterrarium te zetten (bijv. 40x40x70) of meteen in een groot terrarium (bijv. 100x60x120)?

Als iemand nog een ander belangrijk verschil weet of iets wat belangrijk is om over na te denken. Misschien zullen wat mensen het afraden omdat ik zo jong ben, maar mijn vader staat ook achter me en verdiept zich er ook in en alles, hij is net zo enthousiast over deze mooie dieren als ik ben.

Ik hoor graag van jullie,

Nick

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Re: Jemen Kameleon of Panterkameleon

Berichtdoor Karin van Miert » Za Jan 02, 2016 20:50

Het karakter van een calyptratus is over het algemeen wat temperamentvoller, maar dit betekend niet dat je dan het terrarium niet zou kunnen schoonmaken. Ze kunnen wat feller reageren, maar als je de dieren went om gehanteerd te worden dan is het meestal geen probleem.

Wanneer je levende planten gebruikt en twee maal per dag sproeit blijft de luchtvochtigheid hoog genoeg.

Een kameleon van 3 maanden kan direct in het grote terrarium. Heb je een opgroei terrarium beschikbaar dan zou ik die in het begin wel gebruiken zodat je dier z'n voedsel iets makkelijker kan vinden.

Terug naar “Kameleons algemeen”