wandelende takken

kees G

wandelende takken

Berichtdoor kees G » Di Okt 15, 2013 20:01

ik ben begonnen met het kweken van wandelende takken, de volwassen takken zitten op klimop/hedra
de eieren haal ik weg. De jongen als ze uitkomen krijgen roos en braam zodat ze geen giftige stoffen binnen krijgen,
en als ze een beetje op maat zijn kan ik ze voeren. Ik weet er zit niet veel voeding aan maar het is afwisseling en een leuke snack. :9

Wendy van der Heeden

Re: wandelende takken

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Okt 15, 2013 21:13

Over de specifieke kwaliteit qua voedzaamheid bestaat twijfel, maar dan nog, het is goed voor de afwisseling. Mijn dieren eten ze.

Overigens is het niet nodig om ander blad perse te gaan voeren hoor. Hedera (klimop) is giftig, dat klopt, maar er zijn meerdere forumleden die tijden lang takken gevoerd met Hedera, zonder problemen voor de kameleons. Misschien worden de gifstoffen in de takken zelf geneutraliseerd, of is de hoeveelheid aanwezige gifstoffen zo laag dat een kameleon er daardoor geen last van heeft.

Momenteel staan er heel wat takkeneitjes bij mij uit te komen.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

kees G

Berichtdoor kees G » Di Okt 15, 2013 22:12

ok hedra is een stuk makkelijker is wintergroen en volop verkrijgbaar bij mij in de buurt, als het geen probleem geeft dan voer ik ze gewoon, ik kan de takken ook een dag voor het aanbieden niet voeren ze poepen 24 7 dan zijn de afvalstoffen er ook uit

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Okt 16, 2013 17:53

Als je het veilig wilt Kees, is dit zeker een goed idee. ;)

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Do Okt 17, 2013 14:04

kees G schreef:ok hedra is een stuk makkelijker is wintergroen en volop verkrijgbaar bij mij in de buurt, als het geen probleem geeft dan voer ik ze gewoon, ik kan de takken ook een dag voor het aanbieden niet voeren ze poepen 24 7 dan zijn de afvalstoffen er ook uit

Heb je hier een bron over gelezen oid? Ik kan me niet voorstellen dat als een wandelende tak de giftige stoffen binnenkrijgt dat die er binnen 1dag uit zijn. Het lijkt mij dat deze toch wel voor geruime tijd aanwezig blijven in de wandelende tak. Net als bij gifkikkers die uit het wild komen, die blijven ook 3 maanden lang giftig omdat ze het nog in hun bloed hebben.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Okt 17, 2013 16:00

Het lijkt mij dat Kees niet op grote schaal wandelende takken gaat voeren, maar deze dieren slechts ter afwisseling en aanvulling op het menu zet. Ik doe dat ook. Hoogstens wordt er 1x per week één of meer wandelende takken gevoerd.

De vraag is allereerst, IS Hedera wel giftig voor kameleons? Daar is naar mijn weten niets over bekend. Misschien neutraliseert het lichaam van de tak het gif wel? Dan nog het feit inderdaad hoe hoog het gehalte gif is in de tak die de kameleon eet.

kees G

Berichtdoor kees G » Di Nov 05, 2013 21:55

ik heb op dit moment mijn wandelende takken op elze blad alnus glutinosa zitten en ze eten als malle ervan weer een voer plant zonder gif :P

Terug naar “Voeding”