Water tekort??

MelissavdV

Water tekort??

Berichtdoor MelissavdV » Do Jan 17, 2013 00:06

Beste mensen,

Ik heb sinds kort een yemen kameleon en hij is nu ongeveer 6 maandjes oud. heb hem gehaald toen hij 3 maanden was. In het begin moest hij natuurlijk heel erg wennen aan het terrarium, omgeving en aan ons. Het ging een hele tijd heel goed hij at goed en klom over ons heen. Maar helaas doet hij dat nu niet meer hij word aggresief. Als ik maar even dichtbij kom met mijn hand begint hij te blazen en probeert me aan te vallen. wel eet hij gelukkig nog goed. maar dan heb ik nog het grootste probleem.. Ik zie hem eigenlijk nooit drinken. en ik heb hieronder een website staan met een foto van mijn kleine vriend. heb namelijk het gevoel dat zijn kam en ogen wat beginnen in te vallen. en dat is geen goed teken weet ik.
Ik besproei zijn terarrium altijd 2 keer per dag soms zelfs vaker. en ik ga zaterdag een dripper installeren.

Zouden jullie kunnen kijken wat jullie ervan vinden en wat jullie als oplossing zien.
En hoe zou ik hem minder aggresief kunnen maken?

Alvast bedankt!

Groetjes melissa en kameleon Cho.

https://www.facebook.com/melissa.vandenvelden?fref=ts#!/photo.php?fbid=461268347267765&set=a.223160087745260.54830.100001538111695&type=1&theater

Glenn Hendriks

Re: Water tekort??

Berichtdoor Glenn Hendriks » Do Jan 17, 2013 00:19

Als ik op de link klik zie ik geen foto van een kameleon.

MelissavdV

Berichtdoor MelissavdV » Do Jan 17, 2013 00:37

Glenn Hendriks schreef:Als ik op de link klik zie ik geen foto van een kameleon.

Ow stom van mij (ben vandaag pas lid geworden dus moet even uitzoeken hoe het allemaal werkt.
Zal morgen ochtend meteen een foto Erbij plaatsen.

Hoe kan ik het beste een foto op het forum zetten? (Ze staan op mijn telefoon en computer)

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Do Jan 17, 2013 00:41

Zijn ogen staan goed, mooi bol. Zijn helm zou wel iets boller kunnen staan maar zie geen tekenen van uitdroging ofzo. Kun je zijn ontlasting beschrijven en dan qua kleur. Zit er een wit gedeelte bij of is het oranje?

Ik heb de foto even zichtbaar gemaakt

Afbeelding

MelissavdV

Berichtdoor MelissavdV » Do Jan 17, 2013 00:49

[quote="ChrisZ"]Zijn ogen staan goed, mooi bol. Zijn helm zou wel iets boller kunnen staan maar zie geen tekenen van uitdroging ofzo. Kun je zijn ontlasting beschrijven en dan qua kleur. Zit er een wit gedeelte bij of is het oranje?

Dank u voor de foto zichtbaar te maken. Weet nog steeds niet hoe ik er een foto op zet!

Zijn ontlasting is een lange harde bruine keutel met daarna echt waterachtig geel. Helaas dus niet mooi wit maar echt goed richting geel.

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Do Jan 17, 2013 11:57

Plaats is even een foto ervan. Als je een URL van de foto hebt kun je deze selecteren als je een bericht plaats en dan op het knopje Img klikken dan is de foto zichtbaar.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Jan 17, 2013 12:42

Moet eerlijk bekennen dat ik nauwelijks iets over zijn helm kan zeggen, omdat deze overbelicht is weergegeven. De ogen zeggen ook iets maar daar zie ik niet meteen een vochttekort aan.

Veel kameleons drinken niet in bijzijn van verzorgers. Dan kun je wel aflezen of een dier gehydrateerd is door naar het urinedeel van de ontlasting te kijken. Groot gelig gedeelte, kan een vochttekort zijn.

In feite is het aanbieden van 2 of 3 x goed sproeien, zodat druppels op de bladeren blijven liggen voldoende voor het dier om te drinken. Je kunt een extra dripper installeren.

Over zijn gedragsverandering kan ik zeggen dat kameleons en zeker Jemens vanaf een maand of 4 of iets later gaan puberen en zich dan agressief/agressiever kunnen gaan gedragen. Deze gedragsomslag is volkomen normaal. Blijf zelf ook gewoon het dier verzorgen zoals je al deed. Ga ze niet extra belasten of tegen hun wil beetpakken of etc. Dit kan averechts werken en het dier kan dan echt een angst voor de verzorger gaan ontwikkelen. Laat aan de andere kant niet merken dat je er bang voor bent. Dan heeft het gedrag effect en zal dit misschien alleen maar toenemen. Kameleons kunnen weer 'tam' of 'tammer' worden maar dit hoeft niet..

Succes!
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

MelissavdV

Berichtdoor MelissavdV » Do Jan 17, 2013 13:08

hartelijk dank al voor de reacties. ik ga toch een dripper installeren gewoon voor de zekerheid.
De foto is inderdaad wat overbelicht omdat meneer boven op de lamellen zit en dus vollop in het licht.
Ik zal proberen vanavond nog even een goede foto te uploaden ( heb vandaag even erin verdiept hoe ik dit doe) :P

Ik ben blij te horen dat het aan de puberteit kan liggen dat hij was aggresiever over komt. Blijf hem gewoon hetzelfde behandelen zoals ik altijd deed en dan moet het dus wel weer goed komen.

Ik moet wel zeggen dat zijn ontlasting aan het eind gewoon waterig geel is. dus dit duid dan wel op water tekort?
Ga gewoon goed sproeien en die dripper zaterdag meteen ophangen.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Jan 17, 2013 19:28

Een gelig stukje is niet erg en vaak duidt gelei om urinedeel heen alleen maar op goede hydratatie.. ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Terug naar “Voeding”