Wat gebruiken jullie als voederbakje?

Gunther

Wat gebruiken jullie als voederbakje?

Berichtdoor Gunther » Do Jan 03, 2013 16:51

Sinds we onze kameleon hebben voeder ik hem uit een voedersbakje aangezien hij dit gewoon was.
Eerst een krekeldoosje, nadien een kricketfeeder gemaakt zoals hier op het forum beschreven staat, nu gebruik ik terug een dieper plastiek potje met gladde wanden zodat de krekels er niet uit kunnen.
Allemaal zonder succes eigenlijk. Het blijft elke avond vind ik enkele ontsnapte dieren terug op de bodem. Ik doe er elke morgend een stuk of 4 in waarvan hij er 1 a 2 te pakken kan krijgen voor ze ontsnappen.

Dus nu is mijn vraag. Wat het best te gebruiken om de krekels in te doen of hoe ze er in te houden. Springpoten van de krekels amputeren is nu wel heel drastisch vind ikzelf.

René Imming

Re: Wat gebruiken jullie als voederbakje?

Berichtdoor René Imming » Do Jan 03, 2013 18:07

Hoi Gunther,

Dit is altijd een moeilijke. Er zitten naar mijn mening twee kanten hieraan. Niemand wil loslopende krekels in huis, ze zijn op zijn minst een overlast te noemen maar ik ben met opzet nooit overgegaan naar een voedselbak. Persoonlijk vind ik dat je dieren lui en suf worden door iedere keer maar opdezelfde wijze eten te krijgen. Loslopend voer wekt een jacht instinct op in deze dieren waardoor hun gehele lichaam wordt benut (met name spieropbouw maar ook voor algemene gemoedstoestand). Naar mijn mening kun je beter ervoor zorgen dat je terra krekel dicht is dan dat je overgaat tot zoiets. Er zullen vast wat mensen zijn die dit mierenneukerij zouden noemen maar persoonlijk vind ik dat dieren alleen gehouden zouden moeten worden als ze al hun natuurlijke gedrag kunnen tonen, van jagen tot paren, alles. En voor het geval dat je dit helemaal niet bedoelde en eerder bang was voor het feit dat er teveel dieren op de bodem blijven hangen. Zolang je chameleon geen houtsnippers of moeilijk/niet verteerbaar goed naar binnen kan krijgen tijdens het schieten zou ik me daar geen zorgen over maken. Zolang hij erbij kan zal hij vast wel werk van maken als hij honger genoeg heeft.

Just my two cents, je kent je eigen dier het beste.

mvg,

René Imming.

Antoine

Berichtdoor Antoine » Do Jan 03, 2013 18:25

Wat voor bodembedekking heb jij dan René ? Want in mijn vorige terra had ik cocopeat liggen, maar dat wemelde op een gegeven moment van de baby krekels, doordat de vrouwtjes constant bezig waren met eitjes leggen in dat coco.
DAT wil ik nu eigenlijk ook voorkomen.
Ben ook meer voorstander van los te laten, maar wil geen plaag in huis !
1.0 Furcifer Pardalis Ambilobe (Lucifer)
1.0 Amerikaanse Stafford terrier (Tayco)
1.2 Henri Lawsonii

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Do Jan 03, 2013 18:50

Probeer zoveel te voeren wat je kameleon binnen een korte tijd op eet. Op deze manier krijgen de vrouwtjes geen kans om eitjes te leggen. Ik gebruik ook cocopeat en heb nooit jonkies.

Antoine

Berichtdoor Antoine » Do Jan 03, 2013 18:53

Jij laat ze ook los Karin ?
Ik kan er bij Lucifer geen peil op trekken op het moment...hij eet weinig en ene moment 3 a 4 na elkaar en andere dagen laat hij ze een halve dag los lopen eer hij IETS eet.
1.2 Henri Lawsonii

Gunther

Berichtdoor Gunther » Do Jan 03, 2013 19:26

Hier is de bodem potgrond met een laag cocosvezel erover.
Over het eitjesleggen hierin had ik echt nog niet nagedacht...

De bodem is redelijk dicht begroeid dus de ideale verstopplaats voor de krekels.
Loslopen ja maar niet met zen duizenden. Dus liever geen plaag.
Terra is 95% krekelproof denk ik zolang het niet over de allerkleinste krekels gaat. Fijne gaas voor de verluchtingen en dergelijke. de enige mogelijke ontsnappingsroute volgens mij is de spleet tussen de schuiframen. Die is een mm of 6 denk ik.

Dus Liefst zou ik een ontsnappingsvrij bekertje of iets dergelijk willen waaruit hij kan schieten.

Antoine

Berichtdoor Antoine » Do Jan 03, 2013 20:22

Ik weet dat Anouska Bontrop, GELOOF IK, hier ergens een foto heeft staan van een HEEL geschikt potje van de Ikea, maar dat kan ik nergens meer vinden... niet in Ikea of andere winkels.
En sorry dat ik zo inhaak op je topic Gunther....maar ik tob hier ook al een tijdje over, zeker nu mijn nieuwe terra klaar is.
1.2 Henri Lawsonii

Anoeska Bontrop

Berichtdoor Anoeska Bontrop » Do Jan 03, 2013 20:38

Antoine schreef:Ik weet dat Anouska Bontrop, GELOOF IK, hier ergens een foto heeft staan van een HEEL geschikt potje van de Ikea, maar dat kan ik nergens meer vinden... niet in Ikea of andere winkels.
En sorry dat ik zo inhaak op je topic Gunther....maar ik tob hier ook al een tijdje over, zeker nu mijn nieuwe terra klaar is.

? weet even niet welk potje je bedoelt?
Onze dieren:

1.0.0 Furcifer Pardalis Ambilobe "red bar" (Harry)
1.0.0 Chamaeleo calyptratus (Koos)
0.1.0 Pogona Henrylawsoni (Dino) r.i.p.
1.0.0 Phelsuma Madagascariensis Grandis (Groentje)

Antoine

Berichtdoor Antoine » Do Jan 03, 2013 20:51

Dat groene glazen bolletje....of is dat er een op Wendy haar foto's geweest ??? Kan ook he, maar dacht op een van jouw foto's
1.2 Henri Lawsonii

Anoeska Bontrop

Berichtdoor Anoeska Bontrop » Do Jan 03, 2013 21:19

Denk inderdaad van Wendy ;) (of iemand anders)
Onze dieren:

1.0.0 Furcifer Pardalis Ambilobe "red bar" (Harry)
1.0.0 Chamaeleo calyptratus (Koos)
0.1.0 Pogona Henrylawsoni (Dino) r.i.p.
1.0.0 Phelsuma Madagascariensis Grandis (Groentje)

Antoine

Berichtdoor Antoine » Do Jan 03, 2013 21:46

Dan ga ik eens zoeken, want dat kan ik niet velen hahaha...ik denk dan van Wendy en jij eerste reactie daarop.

Gevonden, en mijn excuses Anoeska..hahaha, het blijkt ook niet van Wendy, MAAR van Cherry Vergers !

Hier staat het voederbak: http://www.de-kvn.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=5646&p=52117&hilit=ikea#p52117
1.2 Henri Lawsonii

René Imming

Berichtdoor René Imming » Vr Jan 04, 2013 00:04

Ik gebruik een zwarte kliko zak die ik onder de terra leg (Volledig gaas) en verder helemaal niks. Mijn dieren worden best ruim gehuisvest en komen echter nooit in aanraking met de grond met uitzondering van zwangere vrouwen. Het is makkelijk schoonmaken. Overtollige water verdampt heel snel en is zeer kost efficient om te vervangen. Mijn focus ligt op het gebied waar ze echt leven en niet waar ze hun behoeftes doen. Een gezonde kameleon zit niet graag dichtbij de grond en ik zou nooit het risico willen lopen dat ze per ongeluk iets wat ze niet kunnen verteren binnen zouden krijgen.

mvg,

René Imming

Terug naar “Voeding”