Kameleon weigert krekels

saskiat

Kameleon weigert krekels

Berichtdoor saskiat » Do Nov 29, 2012 15:04

Hallo
mijn Jemen kameleon weigert sinds kort (anderhalve week) zijn krekels op te eten. wasmotlarven wil hij wel(5 per dag) maar krekels niet. wasmotlarven zijn niet gezond genoeg dus eigenlijk zou hij krekels moeten eten. vroeger liepen de krekels altijd los rond in het hok, maar nu liever niet meer omdat het terrarium op de slaapkamer staat. dus die ik ze in een bakje in het terrarium, maar daar eet hij niet uit. hoe kan ik hem dit het beste leren?

René Imming

Re: Kameleon weigert krekels

Berichtdoor René Imming » Do Nov 29, 2012 15:47

Hoi hoi,

Yemens zijn zeer voedsel gedreven en het duurt nooit lang voordat ze bijdraaien met oog hierop. Kijk eerder naar wat er precies is verandert in zijn omgeving. Je zei dat hij nu op een ander locatie staat? Is er iets wat evt stress oplevert? Is de licht inval verandert etc etc. Als hij bv vroeger voor het raam stond maar nu een hoekje van je slaapkamer heeft gekregen dan heeft het veel meer daarmee te maken dan dat hij zijn krekels niet meer pakt. En als hij gewend is te jagen maar nu alles uit een bakje moet schieten dan is het allemaal gewenning. Hij kan zeer snel bijdraaien maar het kan even duren. Als er verder niks is verandert aan zijn omgeving dan zou ik een grotere variatie aan voedseldieren proberen. Vroeger toen ik met deze hobby begon was dit een moeilijke zaak maar tegenwoordig worden verzorgers verwend met keuze en het gemak waarop we ze het kunnen bemachtigen. Probeer halfwas treksprinkhanen. Die ontsnappen zelden en kunnen heel kleurijk zijn (afhankelijk van de soort natuurlijk) en anders Zijderupsen. Veel voedzamer dan wasmotten en je dieren worden niet binnen een recordtijd papzakken. Opties zat :)

Ik hoop dat dit een beetje geholpen heeft. Afterall, it's just my two cents.

René Imming.

Frank

Berichtdoor Frank » Do Nov 29, 2012 16:00

Ik heb gemerkt dat die van mij ook niks uit een potje eet. Krekels en sprinkhanen in een bakje onder zn favoriete zonplekje pakte hij niet, maar wel naar de andere kant van t terrarium klimmen om achter de loslopende aan te jagen... Ach ja, is wel t meest natuurlijke denk ik.
Zorgen dat je geen gaten in je terra hebt waaruit de krekels kunnen ontsnappen is misschien wel de beste oplossing, omdat de kameleon er ook actiever mee bezig moet zijn om dan te kunnen eten.
Chamaeleo Calyptratus 1.0
American Staffordshire Terriër 0.1
Amerikaanse Bulldog x Old English Bulldog 0.1

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Do Nov 29, 2012 17:44

Misschien is de temperatuur ook een stuk lager dan eerst. Ik zou even niks voeren hij krijgt vanzelf honger.

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Do Nov 29, 2012 18:13

Ik heb hier ook dieren gehad die absoluut niet uit een bakje wilden eten. Als je 1 losse krekel aanbied, schiet hij die dan wel?

saskiat

Berichtdoor saskiat » Do Nov 29, 2012 20:54

bedankt voor de reacties! hij is inderdaad verhuist, naar een heel ander terrarium die veel groter is. het terra staat wel op dezelfde plek maar de lichtinval is inderdaad anders, want deze is van betonplex. ik zal eens sprinkhanen proberen. het rare is wel, toen ik vroeger altijd sprinkhanen gaf, hij er bang voor was! als ik er een voor hield deinsde hij achteruit. misschien is hij bij de vorige eigenaar door een gebeten?

als ik 1 losse krekel op zijn tak leg en dan vasthoud met een pincet wil hij hem wel. maar ook maar 3 of 4. het lijkt heel erg of hij twijfelt, dan staat hij klaar om te schieten met zijn bekje half open, dan wacht hij even en trekt zich toch terug.

marian

Berichtdoor marian » Vr Nov 30, 2012 00:18

diego eet ook een stuk minder de laatste weken,hij wil ook geen krekel meer uit mijn hand schieten ,hij zit ook veel langer onder de warmte lamp smorgens,ik denk dat het door de temperatuur komt :roll:

René Imming

Berichtdoor René Imming » Vr Nov 30, 2012 00:41

Hoi hoi,

Het is echt niet erg dat ze wat minder eten hoor en 3 a 4 krekels is nog steeds een redelijke maaltijd mits je krekels voert die zelf een volledig dieet hebben. Denk maar niet dat deze dieren de kans krijgen om zich iedere dag vol te stouwen tijdens de extreme droogtes etc in het wild. Meer is niet altijd beter. De meeste dieren zijn gezonder, vruchtbaarde en een stuk actiever als ze op het randje worden gehouden. Begrijp me aub niet verkeerd, ik zeg niet dat je je dieren moet uithongeren maar een te hoge vet percentage is voor de meeste diersoorten een silent killer. Ik denk dat ik nog nooit een foto hebt gezien van een chameleon in het wild die ''zwaar'' genoemd zou kunnen worden. Overvoeren is een menselijk eigenschap en behoefte dus wees niet bang als hij even een eet dipje heeft. Wat ik wel moet zeggen is als een cham zomaar een vrees of angst heeft gevormd voor een bepaalde voedsel soort dan kan het best lastig worden om ze daar overheen te krijgen. Te grote voedseldieren hebben vaak zo'n effect. Probeer anders dezelfde soort voedsel, alleen dan een maatje kleiner en kijken wat ie doet.

Succes, ik hoop dat dit een beetje helpt.

mvg,

René Imming.

saskiat

Berichtdoor saskiat » Za Dec 01, 2012 09:59

Bedankt! ik zal het proberen :) billy is nog niet te dik, je kunt zijn ruggengraat en ribben nog zien. is het een goed idee om geen wasmotten te voeren, alleen krekels of kleine sprinkhanen en dan als hij ze niet wil gewoon niks voeren?

marian

Berichtdoor marian » Za Dec 01, 2012 23:00

ik heb vanmiddag een lamp erbij gezet ,en zie wel dat diego weer door heel de bak loopt te striunen,nu ff afwachten of hij ook meer trek krijgt hierdoor ;)

saskiat

Berichtdoor saskiat » Ma Dec 31, 2012 19:20

hij eet nog steeds niks of weinig of wasmotlarven.
als hij wat eet zijn het meestal 1 of 2 krekels en een wasmot, en anders alleen wasmot.
ik probeer nu zoals jullie zeiden om krekels aan te bieden en als hij niet wil niks te geven zodat hij dan wel honger krijgt. dit is de 2de dag dat ik alleen krekels aanbied en geen wasmotten. hij heeft beide dagen niks gegeten :( ik weet niet zo goed wat ik moet doen, want ik denk dat het niet erg goed voor hem is omdat hij pas 10 maanden oud is. verder is hij wel gezond. zijn ogen staan bol, hij is erg actief en poept ook gewoon genoeg.

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Di Jan 01, 2013 11:10

Plaats eens een foto van je dier en z'n terrarium.
Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt. Zeker in de winterperiode zie ik bij mijn dieren een afname van eetlust, maar dat zouden ze in het wild ook hebben. Door het zo veel voeren van wasmotlarve zal je dier uiteindelijk vervetten. Probeer gevarieerder te voeren er zijn zoveel meer opties dan krekels en wasmotten.

Antoine

Berichtdoor Antoine » Di Jan 01, 2013 15:14

Hier ECHT hetzelfde Saskia. Lucifer is kei gezond...maar eet maar eens in 2 a 3 dagen, en dan maarax 4 krekels/sprinkhanen/calciumwormen enz.

Hij staat hier in de buurt van een raam en merkt gewoon dat het donkerdere dagen zijn....geen zorgen maken, denk ik ook.
1.0 Furcifer Pardalis Ambilobe (Lucifer)
1.0 Amerikaanse Stafford terrier (Tayco)
1.2 Henri Lawsonii

saskiat

Berichtdoor saskiat » Zo Jan 13, 2013 12:24

bedankt voor alle reacties! hij eet soms meer en soms minder, dus dat is goed denk ik.

nog een vraagje: in billy's terrarium heb ik een dunne druiventak gezet, waar hij graag inklimt enz. de druiventak staat in de grond.maar uit die druiventak komen nu wortels, en er groeien nieuwe blaadjes en takjes aan. ik heb gelezen dat druiventakken giftig zijn voor honden, maar is dat ook zo bij reptielen? en zijn plantenwortels schadelijk voor het terrarium? ze zitten tegen het glas aan.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Zo Jan 13, 2013 15:24

Durf het zo niet te zeggen Saskia, of de bladeren van de druif kwaad kan voor kameleons. Voor mensen zijn ze eetbaar.

Wortels die tegen het glas aandrukken kan gevaarlijk zijn uiteindelijk, het glas kan barsten als ze zich tussen twee delen bevinden. Los op 1 paneel kan het denk ik geen kwaad.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Terug naar “Voeding”