met d3 of zonder d3

Anker

met d3 of zonder d3

Berichtdoor Anker » Di Nov 20, 2012 12:45

Hallo allemaal,

ik lees er verschillende dingen over dus hier toch maar even de vraag.

Ik heb een bright sun lamp. Deze geeft dus uv en warmte af, dit is dus de lamp waarin mijn kameleon zont.

Klopt het dat ik dan een vitamine poeder moet geven zonder d3 en dan als ik met d3 geef dat dat zelfs schadelijk is?
1.1.0 pogona vitticeps Bruno&Indi
1.0.0 Chameleo Calyptratus Benneton

gezelschaps aquarium (guppen, zebravisjes, kegelvisjes, zwarte tetra etc)

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Re: met d3 of zonder d3

Berichtdoor Karin van Miert » Di Nov 20, 2012 21:36

Vaak word aangeraden alleen bij dieren die buiten gehouden worden geen d3 aan te bieden. Een uv lamp hoe goed ook kan helaas de zon niet volledig vervangen.

Anker

Berichtdoor Anker » Wo Nov 21, 2012 17:22

oke prima dan heb ik gelukkig het goede poeder!

Was namelijk ergens een artikel over baardagamen dat het zelfs schadelijk zou zijn als je een goede uv lamp en d3 gaf..
1.1.0 pogona vitticeps Bruno&Indi
1.0.0 Chameleo Calyptratus Benneton

gezelschaps aquarium (guppen, zebravisjes, kegelvisjes, zwarte tetra etc)

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Wo Nov 21, 2012 22:02

Zo zit er ook verschil in reptielen, behoefte qua afkomst (biotoop) of ze dagactief of nachtactief zijn.

Alhoewel er op dit onderwerp nog onduidelijkheden bestaan, zijn er goede ervaringen met het gedoseerd kunstmatig toedienen van D3 aan kameleons door poeders maar ook door druppels via het drinkwater. Alles met mate.

Bij kameleons onder kunstlicht, zoals Karin al zegt is het toch verstandig kunstmatig D3 toe te dienen. Hier zijn richtlijnen voor waarover veel te vinden is op dit forum.

Kameleons waarbij continu natuurlijk zonlicht wordt aangeboden (wat in Nederland bijna onmogelijk is in verband met de seizoenen) hoeft geen kunstmatig vitamine D3 te worden toegediend. Het lijf regelt de aanmaak hiervan dan namelijk zelf en in de voor dat dier benodigde hoeveelheid.

Dan nog een aanvulling: je kunt vitaminepoeder toedienen waaraan D3 is toegevoegd, of je kunt mineraalpoeder toedienen waaraan D3 is toegevoegd. Een voorbeeld hiervan is of het gebruik van Reptivite met D3 of MinerAll met D3. Er zit ook onderling qua merk verschil in de hoeveelheid vitamine D3. Belangrijk om op dit forum eens na te lezen wat het (aangenomen) veilige uitgangspunt is.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Terug naar “Voeding”