Hoe de voedsel dieren te bewaren?

Reinoud en Sabrina

Hoe de voedsel dieren te bewaren?

Berichtdoor Reinoud en Sabrina » Di Aug 21, 2012 13:52

Hoi allemaal,

Aangezien ik onze Kale (haha voorlopige naam hoor) graag het beste voer wil geven dat we vinden kunnen heb ik via de website van Kreca vanmorgen een bestelling binnen gekregen. (uitstekend! goede voorlichting, goede service en veel belangrijker, enkel en alleen levende dieren in de bakjes). Nu wil ik graag voor álle dieren graag goed zorgen, dus vandaar dat ik op deze manier probeer het een en ander op een rijtje te krijgen.

De diertjes zitten in vrij grote bakjes, erin zit voer en zaagsel waar nodig.

*3 bakjes huiskrekels (maatje 5) kleintjes nog,
*Een bakje met buffalo wormen,
*Een bakje met wasmotlarven in voer (geen zaagsel)
*Een bakje met krulvlieg larven.

Wat de krulvliegen betreft, deze staan inmiddels al in de koelkast, ik heb er kleine bakjes voor, waar ze in kunnen uitkomen, gewoon met de larven en zaagsel met een keukenpapiertje erover. Zodra deze gaan uitkomen zet ik een schelpje erin met wat brood met suiker en melk. Om de dag zo'n bakje uit de koelkast dan heb ik in ieder geval tot de volgende zending verse vliegjes, onze Kale is er gek op!

Er lopen nog wat krekels in het terrarium, om die happy te houden en bij de kameleon van zijn lijf, gooi ik er ook afwisselend een stuk rode paprika in en een stukje komkommer (Kale vind het plekje waar ik dat neer leg niet prettig om te zitten, in de hoek op de grond) dus zijn blokjes van een centimeter of 5 schat ik.

Dan nu mijn vraag.
Nu staat bij de info van Kreca hoe de dieren verzorgd moeten worden,

*krekels "Bij voorkeur tussen de 15 en 20 graden Celsius.
Als de krekels rond 15 graden staan, worden ze minder actief en eten ze ook wat minder. Tevens kan je ze hierdoor beter in leven houden."

*buffalowormen "Plaats de bak op een koele droge plaats: de ideale temperatuur ligt tussen de 10 en 15 graden Celsius."

*wasmotlarven "Tussen de 10 en 15 graden bewaren en vooral niet in de zon!Temperatuurbewaking is erg belangrijk! Bij een te hoge bewaartemperatuur kan er broei in de voedingsbodem ontstaan. De ontstane warmte doet de wasmotten naar de oppervlakte kruipen. Worden ze té warm (en té vochtig door de condensvorming), dan gaan ze dood. Door een hogere temperatuur worden zij actiever, met aangeknaagde dekseltjes en ontsnappingspogingen tot gevolg!"

Wij zitten in de nieuwbouw en ons huis is overal even warm. Koelste plek is de koelkast, kruipruimte is geen optie aangezien er bruine en zwarte mieren leven daaro. Nu staan ze in een rek onder de trap, geen zonlicht om bij te komen maar nog steeds zo'n 25 graden ..

Enig idee wat ik kan doen om ze toch koel genoeg te houden? ? Wil proberen met deze voorraad minstens 1,5 week doen.

groetjes,
Sabrina

nico-m

Re: Hoe de voedsel dieren te bewaren?

Berichtdoor nico-m » Di Aug 21, 2012 16:19

Op de grond in huis is het soms wat koeler op een warme dag, daar al gemeten? Ik zet zelf mijn voedseldieren met deze tropische dagen ook op de vloer in een slaapkamer. Samen met mijn Brevicaudatussen aangezien die ook deze temperatuur niet zien zitten.

Nico

Lukas

Berichtdoor Lukas » Di Aug 21, 2012 21:40

Ik houd mijn krekels ruim 2,5 week op kamertemperatuur. Ik doe ze in een grotere plastic box ( ongeveer 3 x groter als het krekeldoosje) met voldoende ventilatie. Daar leg ik partjes appel op de bodem. Ik zorg dat het fruit niet in contact komt met het eierkarton, anders heb je in no time schimmel. De key-words zijn, voedsel vocht en ventilatie.
Lukas

Reinoud en Sabrina

Berichtdoor Reinoud en Sabrina » Di Aug 21, 2012 22:02

Eierkarton heb ik niet in de doosjes zitten, wel een karton in de vorm van een X waar alle krekels dan ook gezellig op gaan zitten. Maar goeie tip, gewoon een grotere bak. Scheelt ook weer met ongewenste mieren hoop ik.
Had gehoopt dat de dieren gewoon in de koelkast konden, uit het zicht, geluidloos fris en veilig voor ander ongedierte, naja het is effe niet anders.

Ik gaat eens even speuren naar wat grotere bakjes dan, misschien wel iets waar snoep in gezeten heeft *grijnst* die zijn zo lekker makkelijk door te prikken met een naald voor ventilatie gaatjes.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Aug 21, 2012 23:02

In dierenwinkels hebben ze vaak van die plastic soort van terraria met een goed geventileerde bovenkant.
Die heb ik ook werkt prima. Ps geef ze ook droge brokken kattenvoer.

Reinoud en Sabrina

Berichtdoor Reinoud en Sabrina » Wo Aug 22, 2012 09:38

Okido dank je Glen :) ook geen goede optie!

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Wo Aug 22, 2012 22:01

Ik hou mijn krekels vrij warm, boven op de terraria. Ze zitten in grote curver bakken, een gedeelte van de bovenzijde heb ik vervangen voor aluminium horregaas (plastic horregaas knagen ze doorheen). Ze eten dus wel redelijk wat, maar zijn dus ook goed te gutloaden.
Let op dat wanneer je (krul)vliegen voert dat je deze goed moet bepoederen. Ze bevatten van zichzelf weinig voedingsstoffen.

Reinoud en Sabrina

Berichtdoor Reinoud en Sabrina » Do Aug 23, 2012 10:33

Dank je voor je reactie Karin :)
Alle krekels bepoederen wij met Minner-all van Sticky Toung Farms, de overige voedseldieren (krulvliegjes en buffalo wormen) met Repti-vit van Zoo Med.

Een grote curverbak klinkt goed, kan ik ze daar allemaal in bewaren, van alle doosjes? Dus gewoon op het terrarium geplaatst, ook de wasmotten in voer? Weet dat de motten in zaagsel in de koelkast kunnen.

Zijn er nog meer dieren die in de koelkast bewaard kunnen worden? Lijkt mij voor bij ons in huis toch een ideaal plekje. Staan nu nog op hetzelfde plekje in de originele bakjes onder de trap, maar merkte dat de wasmotten vanmorgen toch naar boven kwamen, vind het zo zonde als die voortijdig al verpoppen enzo.

Ik heb een krekelfeeder gemaakt en in het dopje zit een klein beetje poeder, achter het netje een stukje komkommer, zodat als er krekels zijn ontsnapt en die 'snachts weer op de komkommer afkomen, deze opnieuw bepoederd worden.

*hieronder trouwens een foto van de eerste zending voedseldieren fyi :)

Afbeelding

en de huiskrekels, maatje 5
Afbeelding

Bedankt weer voor het lezen en de tips!
groetjes,
Sabrina

Antoine

Berichtdoor Antoine » Do Aug 23, 2012 11:52

Advies dat ik van Wendy kreeg.....kijk wel uit met wasmotten en andere wormen...zijn vetmakers en zit verder weinig in....zie dat meer als snack. Geef dat 3 a 4x per week max.
1.0 Furcifer Pardalis Ambilobe (Lucifer)
1.0 Amerikaanse Stafford terrier (Tayco)
1.2 Henri Lawsonii

Karin van Miert

Berichtdoor Karin van Miert » Do Aug 23, 2012 19:55

De krekels kunnen in een curver bak op het terrarium, zorg dat je ze wel voert en van vocht voorziet, als je ze zo in de bakjes laat gaan ze dood.
Ook de Buffalo wormpjes zul je moeten voeren, blaadjes andijvie eten ze graag. Bij mij werden Buffalo wormen niet graag gegeten.

Reinoud en Sabrina

Berichtdoor Reinoud en Sabrina » Do Aug 23, 2012 20:27

Alle diertjes hebben een schep voeding vanuit de kweker meegekregen, ik geef ze ook om en om een stuk komkommer en een stuk paprika, vooralsnog werkt dat prima :)
De buffalowormen had ik geen idee van wat ik ze geven kon, dan gaan we eens kijken of ze nog andijvie in de winkel hebben ;)

Bedankt weer :)

Terug naar “Voeding”