Wildvang sprinkhanen

ChrisZ
Lid
Lid

Wildvang sprinkhanen

Berichtdoor ChrisZ » Ma Jul 09, 2012 18:22

Wie heeft hier ervaring mee? Heb het vanmiddag geprobeerd, heb met een kleed een aantal bakjes sprinkhanen gevangen. Wat mij gelijk opviel was het enthousiastme waarmee deze dieren gegeten werden! Heel anders dan sprinkhanen van de dierenwinkel.

Voorbeeld: Mijn jacksonii vrouwtje wat normaal vrij rustig is begon gelijk 2keer op het bakje zelf te schieten toen deze er nog niet eens in stond! Ze kwam gelijk op me af toen ik voor het terrarium zat en begon gelijk te schieten. Nadat ik het bakje geopend had heeft ze in mijn bijzijn, binnen 5minuten 5 sprinkhanen gegeten. Iets wat ik nog nooit heb gezien aangezien ze normaliter max 2 krekels of 1 grote sprinkhaan per 1 of 2 dagen eet.

Mijn Jemen was helemaal doorgedraaid. Had er 15 in een bakje en die waren binnen 5minuten allemaal weg.

Alsjeblieft geen reacties als "Dit mag niet" of iets in die richting.

Mario Vermunt

Re: Wildvang sprinkhanen

Berichtdoor Mario Vermunt » Ma Jul 09, 2012 18:37

Er is niks mooier dan van buiten voeren (als je de tijd hebt om te zoeken)

Pissebedden is ook nog iets moois en (kleine) huisjes slakken ook, beide vol calcium
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Di Jul 10, 2012 08:35

Hier kan ik helaas niets van buiten voeren, buren spuiten veel met insecticide, maar anders kan het voor je kameleons zeker geen kwaad. Zelf zou ik wel alleen dieren voeren die in grote getalen aanwezig zijn en de mee gevangen vlinders weer uitzetten.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Jul 10, 2012 10:50

Kan dit alleen maar toejuichen! Alleen al de graagte waarmee ze gegeten worden zegt genoeg.

Heb zelf nog niet de moeite genomen, maar zou het zo kunnen doen.

Kun je vertellen hoe je ze gevangen hebt, en waar etc?
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Di Jul 10, 2012 12:32

Ik ben er zeker van dat de niet giftig zijn want ik heb ze namelijk gevangen in het duin. Het is me aardig makkelijk afgegaan, had verwacht dat het heel veel werk zou zijn voor je er 10 zou hebben maar ik heb er denk ik een stuk of 50-60 gevangen in een minuut of 20.

Ik heb een groot kleed meegenomen deze heb ik midden in het veld neergegooid. Vervolgens ben ik een rondje om het kleed gaan lopen zodat alle sprinkhanen wegspringen (Er zitten er serieus 1000'den in het veld waar ik was) Vervolgens springen de sprinkhanen op het kleed. De grote sprinkhanen blijven met hun pootjes in het kleed haken, de kleinere kan je met een snelle handbeweging zo vangen.

Dus het enige wat je nodig hebt in een kleed en bakjes om het in te doen. Eventueel wat vochtige doekjes meenemen is ook geen overbodige luxe aangezien je handen na afloop oranje zijn van het spuug van de sprinkhanen.

Ik vind sprinkhanen echt een super groot voordeel hebben ten opzichte van krekels gezien het feit dat deze overdag zitten te zonnen onder de lamp en niet wegduiken zoals krekels doen. Ook dat ze 's avonds stil zijn is zo heerlijk.

Als er nog vragen zijn, of als mensen dit ook uitgeprobeerd hebben wil ik het graag even weten :)

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Di Jul 10, 2012 12:38

Nog even een kleine toevoeging: het kan ook met een net maar dit is niet aan te raden. Het gevolg hiervan is dat je allemaal verschillende beestjes vangt en de natuur heel erg verstoord. In het veld waar ik was zitten heel veel kevers, wantsen heb ik gezien geloof ik, mieren, libelles, vlinders en dergelijke.

Door een kleed te gebruiken verstoor je de rest zo min mogelijk en neem je alleen mee waarvoor je komt.

Iemand enig idee trouwens of er een manier is om sprinkhanen te lokken?

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Jul 10, 2012 13:26

Heel gaaf! Ben benieuwd hoe die wildvang sprinkhanen eruit zien. Heb hier ooit een kleine soort in een lange grashalm gezien. Ik weet dat er ook grotere sabelsprinkhanen zitten.

Kan me voorstellen dat de kammies ze graag eten.

Vang je ze dan in relatief hoog gras?

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Di Jul 10, 2012 14:11

Het zijn kleine sprinkhanen, mannetjes zijn ongeveer 1.5 cm en kunnen vliegen. Ook is er een ander soort waarvan ze een stuk groter worden. Ik heb bruine en groene gevangen. Het verschil weet ik niet.

Ik vang ze in gras wat ongeveer 30-40 centimeter hoog is. Pas wel op voor teken e.d.!

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Do Jul 12, 2012 19:58

Al mensen die het geprobeerd hebben? Ik ga vanavond weer eens kijken of ze er nog zitten.

Ik ga expres wat later op de avond heen zodat de sprinkhanen een stuk minder actief zijn. Bij mooi weer zijn de super snel !

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Jul 13, 2012 16:29

ZOu je foto's kunnen maken van de sprinkhanen? Ben benieuwd!

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Vr Jul 13, 2012 20:51

Wendy van der Heeden schreef:ZOu je foto's kunnen maken van de sprinkhanen? Ben benieuwd!

Hierbij de foto's

Dit is wat ik heb gevangen, de bruine zijn volgens mij mannetjes, deze hebben lange vleugels en kunnen vliegen
Afbeelding

Afbeelding

Deze was denk ik 3keer zo groot als alle andere. Het is een volwassen vrouwtje met een legboor van +-3 centimeter. Deze ging er ook heel snel in bij mijn jemen (Let op het bruine mannetjes op de achtergrond dan is goed te zien hoe groot deze was)
Afbeelding

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Jul 13, 2012 23:54

Geweldig Chris!! Ik ga dit ook doen binnenkort! Super, super goed voer!

Glenn Baeten

Berichtdoor Glenn Baeten » Za Jul 14, 2012 12:35

Ik denk dat ik met mooi weer ook maar eens na het bos ga :P
Chamaeleo Calyptratus 1.0 (Tito)

ChrisZ
Lid
Lid

Berichtdoor ChrisZ » Za Jul 14, 2012 13:16

Glenn Baeten schreef:Ik denk dat ik met mooi weer ook maar eens na het bos ga :P

Dan zijn ze wel amper te vangen! Het beste kan je met mooi weer gaan kijken waar ze in grote getallen zitten en dan als het bewolkt is, of rond 8uur 's avonds gaan als het afgekoeld is want dan zijn ze sloom. Als het warm is springen ze gelijk weg zodra je in de buurt komt en anders blijven ze zitten.

Laten jullie weten als jullie geweest zijn? En ik wil ook foto's! haha

Glenn Baeten

Berichtdoor Glenn Baeten » Za Jul 14, 2012 13:40

Bedankt voor de tip! Zal het onthouden :P Anders zag ik me al in het bos achter de sprinkhanen aan rennen _O-
Chamaeleo Calyptratus 1.0 (Tito)

Terug naar “Voeding”