menu? voor Jemen kam en nog wat vragen

Guido Rulof
Lid
Lid

Re: menu? voor Jemen kam en nog wat vragen

Berichtdoor Guido Rulof » Za Jun 09, 2012 20:58

Jicht is niet direct gekoppeld aan ouderdom... Jicht is indirect het gevolg van een nierprobleem, nieren die om de een of andere reden niet in staat zijn het urinezuur af te voeren. Er zal verzuring van het dier optreden. Een lichaam zal hiermee aan de slag gaan en wil het urinezuur weer op normale waardes terugbrengen. Er gaat een ander mechanisme in werking, het urinezuur wordt gebonden, bij elkaar gebracht in kristallen. Deze kristallen slaan vaak neer in gewrichten, hetgeen ontstekingen veroorzaakt. Een zeer pijnlijk gebeuren welke in lange duur voor onherstelbare schade kan zorgen.
Als men tijdig en juist ingrijpt, is de jicht redelijk in de hand te houden.
Er zijn vele redenen die voor Nierproblemen kunnen zorgen.O.a Te weinig drinken of stress.

@ Esther.

De nieren hebben niets te lijden door een teveel aan calcium?
Hoe verwerkt het lichaam een teveel aan calcium?
Wat doet het lichaam dan met D3 als er te weinig calcium is?
Waar haalt het lichaam calcium vandaan als er niet voldoende binnen komt en op de juiste manier verwerkt kan worden?

EST

Berichtdoor EST » Za Jun 09, 2012 22:33

Dank Guido, voor deze duidelijke uitleg.

Om antwoord te geven op je vragen, zover ik dat kan:

Mij is altijd verteld dat overtollig calcium via de ontlasting, zonder verder schade toe te brengen aan organen, wordt afgevoerd. Overtollig D3 zou daarentegen via het bloed terechtkomen in andere organen en o.a. schade aan nieren en lever kunnen doen. De schade aan de nieren in combinatie met vaak vocht tekort zou dan volgens de door jouw gegeven uitleg jicht veroorzaken.

Bij een tekort aan calcium, terwijl er wel D3 omgezet wordt, wordt logischerwijs gehaald uit de plaatsen van het lichaam waar zich de meeste calcium bevindt, namelijk het skelet. Daarom dat ik altijd extra calcium aan m'n dieren gaf, zodat de D3 actief zou worden omgezet voor de aanmaak van het skelet in plaats van de afbreuk. Meegenomen dat mij altijd verteld is dat calcium niet schadelijk is voor de organen.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Zo Jun 10, 2012 09:06

Hoeveel calcium er in het lichaam komt (opname uit darm) wordt bepaald door de hoeveelheid D3 in het lichaam, niet door hoeveel calcium er gegeven wordt (mits een tekort aan calcium gegeven wordt)

Dit komt er normaal gezien dus niet in, bij pure dosering overdosis oraal (vloeibare calcium) of injectie mogelijk wel, bij overdosering verstrammen de spieren met hartaanval tot gevolg.

Dan gaat het D3 het calcium uit de botten halen

Waar haalt het lichaam calcium vandaan als er niet voldoende binnen komt en op de juiste manier verwerkt kan worden?
Dan wordt het calcium uit de botten gehaald
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Zo Jun 10, 2012 16:56

Hoeveel calcium er in het lichaam komt (opname uit darm) wordt bepaald door de hoeveelheid D3 in het lichaam, niet door hoeveel calcium er gegeven wordt (mits een tekort aan calcium gegeven wordt)

Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij kan een teveel aan calcium wel degelijk kwaad. (hypercalciëmie)
Dit komt er normaal gezien dus niet in, bij pure dosering overdosis oraal (vloeibare calcium) of injectie mogelijk wel, bij overdosering verstrammen de spieren met hartaanval tot gevolg.
Als ik mij niet vergis wordt het teveel aan calcium met het urine uitgestoten. Dat betekend dat het via de nieren moet worden verwerkt. Dit kan wel degelijk voor nierproblemen zorgen. Een teveel aan calcium (hoe gek het ook klinkt) kan ook voor botontkalking zorgen. Dieren kunnen moeite krijgen met het ontlasten, lusteloos worden en de eetlust verliezen.
Dan gaat het D3 het calcium uit de botten halen
(Esther stelde dat bij te weinig Calcium het D3 organen ging aantasten. Ik was enkel benieuwd naar welke organen en hoe dan)
Maar even op jouw spoor Mario.
Ik dacht dat het D3 nodig is om het calcium via de darmen op te nemen. Geen D3 is geen calciumopname.
Als er geen calcium word aangeboden of geen D3, gaat het lichaam het uit eigen botten onttrekken. Daar is dacht ik echter geen D3 voor nodig.
Dan wordt het calcium uit de botten gehaald

Met als gevolg MBD en steeds slechter werkende organen en spieren.

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Zo Jun 10, 2012 17:54

Volgens mij is er pas spraken van hypercalciëmie als er teveel calcium in het lichaam wordt opgenomen wat na mijn idee bij een kam bijna onmogelijk is. Dus al het overtollige calcium blijft in de darmen tot het wordt uitgescheiden. Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag.

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Zo Jun 10, 2012 18:05

Waarom is dat bij een kameleon bijna onmogelijk dan?
Als je heel veel calcium geeft en ook genoeg D3, kan het dan niet?
En wat is Bijna. Je bedoeld dat het dus wel mogelijk is?

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Zo Jun 10, 2012 18:41

Mijn gedachte.
Als je heel veel d3 geeft en heel veel calcium misschien dat het dan zou kunnen. De kans lijkt mij alleen vrij klein. Ik denk dat je dan eerder last krijgt van een teveel aan d3. Ook denk ik dat het dan om zulke grote hoeveelheden calcium gaat dat dit via normale inname niet mogelijk is.
Maar in theorie heb je gelijk als je hele grote hoeveelheden d3 en calcium in het dier kan krijgen is er kans op hypercalciëmie.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Zo Jun 10, 2012 21:27

Klopt wat je zegt Glenn.
Het blijft in de darmen inderdaad tot het wordt uitgescheiden, feitelijk is het nooit het lichaam in geweest.
Als je overdoseerd met D3 via poeders/druppels zou het wel kunnen want dan wordt er meer calcium opgenomen.

Ook zou ik een uitzondering maken voor de vloeibare calcium, Ik weet namelijk iemand die de vloeibare calcium puur met de pipet had gegeven, waardoor er een aantal dieren acuut dood gingen. (Enfin, zuurstof hebben we ook nodig, maar als je 100% zuurstof inademt ben je een paar minuten later ook dood)

Het verschil zou em erin kunnen zitten, maar dat bekijk ik even vanuit de chemie als theorie dat normaal het calcium wat wij geven gebonden is als CaCO3 een vrij groot molecuul tov Ca puur opgelost. (CaCO3=calciumcarbonaat) is namelijk zeer slecht oplosbaar in water. Niet alle moleculen kunnen zomaar door de darmwand, de darmwand is eigenlijk een membraan waar alleen kleine moleculen tot een bepaald formaat doorheen kunnen.(daarom hebben we een maag, met maagzuur, die de moleculen afbreekt)

Voor het onttrekken uit de botten is ook D3 nodig, je kan als diagnose (gewoon zien) aan een kameleon 2 varianten onderscheiden, de botten worden krom (kalk ontrokken) of de voetjes gaan trillen bij het lopen (acuut tekort calcium in spieren)
Botten krom = calcium tekort (Het D3 was er nog want het calcium wordt nog steeds ontrokken door het D3)
Trillen= D3 tekort (Er kan niks opgenomen worden uit darmen of uit botten, de spieren hebben geen calcium meer voorhanden en gaan ongecontroleerd trillen)
Combinatie van beide kan natuurlijk ook.

Trillen natuurlijk niet verwarren met het waggelen op de wind wat de meeste van ons wel kennen. ;-)

Verder weet ik inmiddels ook dat bij Parsonii's zwangere vrouwen een enorm hoog calcium nivo krijgen, er is een 3 tal maal bij verschillende vrouwen de calcium waarde in het bloed gemeten, wat "door het dak ging" enorm hoog, wat de betreffende dierenarts nog niet eerder had gezien. Op zich ook logische als je weet hoe dik de eischaal bij hun wel niet is. Ook wordt er gemeld dat zwangere Parsonii's in de winter meer de lamp opzoeken (de niet zwangere doen dat niet zo) In hun leef omgeving is maar rond de 1 uw/cm2 (bij Pardalis een paar 100 uw/cm2) Mogelijk krikken ze zo door extra UV-B te zoeken het calcium nivo in hun bloed op door meer D3 aan te maken.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Zo Jun 10, 2012 22:58

Helder stuk mario ^O^

Marianne

Berichtdoor Marianne » Ma Jun 11, 2012 01:32

Glenn, Guido en Mario, bedankt voor jullie bijdragen, echt heel leerzaam, maar nu mijn vraag weer , wat adviseren jullie als menu voor een opgroeiende en een volwassen Jemen ? want daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
My dogs are highly sophisticated, they don't play with balls, they play with edgeless cubes.

EST

Berichtdoor EST » Ma Jun 11, 2012 02:39

@ Mario 'Vind ik leuk" ^O^ Mooi stukje info weer, is het voor mij ook weer even opgefrist. Ik zat dus wel goed te denken, alleen de precieze werking kon ik niet zo uitleggen, maar dat heb jij zoals gewoonlijk weer perfect opgelost :)

Guido Rulof
Lid
Lid

Berichtdoor Guido Rulof » Ma Jun 11, 2012 14:14

@Marianne,
Ik weet alleen wat er al die jaren is gegeven, of dat beter kan.. Het zal.
Men geeft een afwisselend menu van voederdieren welke een goede gutload hebben
http://www.de-kvn.nl/verzorging/voeding/gutload/
Daarnaast worden de voederdieren van een supplement voorzien. Bij een opgroeiende Calyptratus zou ik dat dagelijks doen.
Ikzelf gebruik 2/3 MinerAll (gele dop) en 1/3 Corvimin. Een ander mengsel waar ook succes mee wordt geboekt is Corvimin dat extra aangevuld word met Calcium. Verhouding weet ik zo ff niet.
Een goed UV lamp heb je (Arcadia toch?). Zet het dier zo nu en dan ook eens lekker in direct zonlicht, beter dan dat bestaat niet. Om te zorgen dat het dier een goede nierwerking blijft behouden is drinken zeer belangrijk. Zet het zo nu en dan ook een onder de douche. (vinden ze in het begin niet leuk)

Marianne

Berichtdoor Marianne » Ma Jun 11, 2012 15:08

thanks!! ik had gelezen dat de arcadia de beste lamp zou zijn, dus die ga ik aanschaffen, ik heb nog wat vragen over het terrarium maar die heb ik in een ander topic gezet om het overzichtelijk te houden.

uiteraard mag de Kam mee naar buiten als het weer dat toelaat!! bij de bouw van ons nieuwe terras gaat er ook rekening mee gehouden worden 8-)

gele dop is indoor toch? dat mag je hem gewoon het hele jaar door geven? ook op de dagen dat hij mee naar buiten kan een paar uur?

is een goede gutlaod voor de krekels Vitall? of Repashy superload? en doe je dat 24 uur van te voren alleen bij de dieren die je dan gaat geven aan de kam? of kan ik dat gewoon als voeding bij de krekels in hun bewaarbak zetten?

dat douchen, hoe gaat dat in zn werk? hoe vaak? drinken ze dan ook daarvan?
lauw water? en gewoon de ( zachte ) straal voorzichtig op hem zetten? hoe wen je een kameleon daaraan? :?
My dogs are highly sophisticated, they don't play with balls, they play with edgeless cubes.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Ma Jun 11, 2012 18:51

MinerAll gele dop is MET D3.. dat is een vitamine die een kameleon aanmaakt als ze worden bloot gesteld aan UV licht. Maar omdat UV kunstverlichting (TL, spaarlamp e.d.) natuurlijk zonlicht niet genoeg benadert geven we het als ondersteuning bij dieren die doorgaans onder kunstlicht zitten. Bij calyptratus mag je dit bij elke voeding geven tot een jaar oud, dan nog maar 1x per week.

Dieren die in de zomer veel buiten zitten en aan natuurlijk zonlicht worden bloot gesteld geven we geen MinerAll gele dop dus met D3, omdat ze onder invloed van natuurlijk zonlicht zelf vitamine D3 kunnen aanmaken.

VitAll is een super goede gutload, van Repashy gebruik ik zelf niet, maar weet dat dit ook een goed merk ik. Dit gebruikte ik altijd bij mijn daggekko's (vitamines en papjes etc). 24 uur van te voren kun je het geven, ik meestal 12 uur van tevoren.

Douchen doe je door een stevige kamerplant vb Ficus of een andere in de douche te zetten, de straal van je douchekop op hard te zetten en de sproeikop op de muur te richten, zodat de spetters op je kameleon komen. Zo lijkt het net of het regent. In het begin proberen ze weg te kruipen. Later raken ze hieraan gewend en zullen ze blijven zitten, vaak met opgekrulde staart en beginnen ze na niet al te lange tijd te drinken. Zo kun je ze een kwartiertje ofzo laten zitten. Ze drinken zich goed vol en kunnen hun ogen schoon maken. Mijn tip is wel om dit nog niet te doen met een diertje van een maand of 3 maar met een ouder dier.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Karin van Miert
Vice-voorzitter / Secretaris
Vice-voorzitter / Secretaris

Berichtdoor Karin van Miert » Ma Jun 11, 2012 20:21

Er zijn een aantal dingen die we weten over calcium en d3, maar hoeveel we ze precies moeten geven is toch onbekend.
Ik heb bij jongen dieren altijd Miner-all indoor dagelijks op alle voeder dieren gegeven. Volwassen dieren voer ik niet dagelijks, maar die krijgen nog steeds miner-all indoor over hun voederdieren.

Terug naar “Voeding”