menu? voor Jemen kam en nog wat vragen

Marianne

Re: menu? voor Jemen kam en nog wat vragen

Berichtdoor Marianne » Vr Jun 08, 2012 22:59

ja die topics heb ik gevonden en daarom ben ik ook ontzettend in de war, nog steeds eigenlijk :o

want jij geeft volwassen dieren veel minder vaak bepoederde voederdiertjes dan esther, als ik het allemaal goed lees.

en die calcium moet dat wel altijd elke dag?? of hoeft dat niet extra als je minerall D3 gebruikt?

en voederdieren wel altijd gutloaden met fruit etc en vitt All?
My dogs are highly sophisticated, they don't play with balls, they play with edgeless cubes.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Jun 08, 2012 23:00

Haha ik begrijp ook dat het er niet makkelijker op wordt.
Welkom in de wereld die kameleonverzorging heet ;)

In de zomer MinerAll zonder D3 (outdoor) gele dop, en alle voederbeurten waarbij je niet MinerAll gele dop gebruikt.

Ik zit nu alles te tikken op mijn smartphone. Morgen ga ik er eens voor zitten achter mijn laptop.
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Marianne

Berichtdoor Marianne » Vr Jun 08, 2012 23:03

dank je!! zal erg gewaardeerd worden :Y

en sja als ik eenmaal weet hoe en wat , en een goed begin kan maken, wordt het vanzelf gemakkelijker

ik voer mijn honden rauw en daar zijn ook heel veel manieren van, en heel veel juiste, daar moest ik ook in groeien wat voor mij en mijn honden het fijnste was, en nu is het erg vanzelfsprekend geworden allemaal. en als je het eenmaal weet, ook lang niet zo ingewikkeld meer :Y
My dogs are highly sophisticated, they don't play with balls, they play with edgeless cubes.

EST

Berichtdoor EST » Vr Jun 08, 2012 23:06

De combinatie die Wendy aangeeft gebruikte ik ook. Enkel de frequentie was in mijn geval anders omdat ik (uitgaande van mijn laatste opstelling) te maken had met 1 bejaarde calyptratus man, 12 calyptratus jonkies en 1 quadricornis, die allemaal op hun beurt weer andere behoeften hadden qua voedseldieren en vitaminen/mineralen.

Denk dus dat Wendy wel de juiste frequentie aangeeft voor een calyptratus. De arcadia D3 lamp is een geschikte lamp. Door de opname van UVB licht (wat normaal door de zon wordt afgegeven) wordt vitamine D3 aangemaakt in het lichaam. Vitamine D3 zorgt o.a. voor de ontwikkeling van het skelet. De Vitamine D3 wordt echter alleen opgenomen als er ook calcium binnen komt. In samenwerking met de calcium wordt dan het skelet gevormd en versterkt.

Marianne

Berichtdoor Marianne » Vr Jun 08, 2012 23:10

thanks weer, de werking en reden van behoefte snap ik helemaal, maar nu de dosering nog, en dan met name voor een volwassen calyp.

menu schemas zijn dus welkom O-)

ik wacht in spanning op wendys uitgebreide antwoord vanachter dr laptop morgen *O* haha

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Jun 08, 2012 23:16

Nou ok, nu ik toch bezig ben!
Ik voer de volgende voedseldieren:
-steppekrekels
-sprinkhanen
-kakkerlakken (dubia eigen kweek)
-moriowormen
-calciumwormen
-black soldier vliegen (verpopte calc.wormen)
-tebo's
-zijderupsen
-wasmotlarven (1x pwk)
-lev. babymuisjes (1x per maand/om de maand)
-huisspinnen (die ik vind)

Al mijn voedseldieren gutload ik met VitAll en eigen mix van wilde kruiden (paardensla, klaver etc), groenten, fruit, biol.muesli, voer voor insecten etende vogels (met bv. bijenpollen etc).

Opgroeiende dieren: elke voedselbeurt MinerAll gele dop, 1x pwk Korvimin
Volwassen dieren: elke voedselbeurt (3 tot max 4 x pwk voeren) elke voedselbeurt MinerAll rode dop (zonder D3) en 1 voedselbeurt met D3. In zomer alleen rode dop. 1x per 2 weken Korvimin.

Marianne

Berichtdoor Marianne » Vr Jun 08, 2012 23:18

hahhahaa super bedankt!!

maar jij voert dus geen extra calcium bij begrijp ik? ook niet aan opgroeiende dieren?

EST

Berichtdoor EST » Vr Jun 08, 2012 23:19

Trouwens, wat Wendy bedoeld in de zomer is puur gebaseerd op als de kameleon ook echt buiten zit in de zomer. Bij veel mensen kan dit niet of mensen nemen er de moeite/tijd niet voor. Echter komt het de gezondheid en de kleuren van de kameleon erg ten goede! Ze knappen er echt van op en genieten van de zon, echt een prachtig gezicht om je kameleons buiten te hebben. Ik probeerde elke dag (indien 20+ graden en geen wind/regen) 1-2 uur naar buiten. Hartje zomer had ik ze dag en nacht buiten.

Ik heb eigenlijk nooit gewerkt met schema's en berekeningen. Het is gewoon meer van 'al doende leert men' er is namelijk niemand die exact weet wat de behoefte is van een kameleon. De hoeveelheden en frequentie van van poederen is aan de hand van verschillende aandoeningen bepaald. Als zich een aandoening voordoet die door over- of onder dosering voorkomt dan weet je dat je iets moet minderen/meerderen. Exacte cijfers zul je echter nergens vinden. De één geeft 1 keer heel veel, de ander doet elke dag een beetje. Ikzelf wisselde gewoon af, standaard elke dag calcium en vitaminen/mineralen voor de jongen. Mijn volwassen jemen kreeg elke dag calcium (ook i.v.m ouderdom) en vitaminen om de dag. Echter mijn quadricornis is een zeeeeer traag groeiende soort die maar erg weinig vitaminen mag hebben, die kreeg het dus maar 1 keer per week. calcium en mineralen kun je niet snel overdoseren, bij vitaminen moet je bij volwassen dieren gewoon minderen.

Marianne

Berichtdoor Marianne » Vr Jun 08, 2012 23:22

ik zal mijn weg er wel in gaan vinden, van jullie beide neem ik aan dat jullie echte kenners zijn en ga van jullie adviezen uit ^O^

maar begrijp ik dan goed dat als een kam jicht ofzo ontwikkelt dat je dat dan terug kan draaien door je doseringen aan te passen?
maar botbreuken enzo dan ivm te weinig calcium of vergroeiingen door te weinig of te veel calcium? dat is toch onomkeerbaar?

ik denk misschien te moeilijk, maar ja beter zo dan helemaal niet toch? :?

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Jun 08, 2012 23:23

Zoals ik al aangaf, mensen varieren hierin omdat niemand exact weet wat de doseringen zijn.

...de meningen lopen ook nogal eens uiteen ;)

Ehm MinerAll is calcium plus mineralen waarvan de indoor verrijkt is met vitamine D3. Ik heb ook een pot pure calcium staan wat ik wel eens mix met Korvimin, maar MinerAll outdoor bevat ook puur calciumpoeder.
Mijn dieren drinken extra bij via pipet waarbij het water verrijkt is met calciumlactaat. Ze krijgen zo naar mijn idee afdiende calcium binnen.

EST

Berichtdoor EST » Vr Jun 08, 2012 23:25

Ik heb zelf nooit problemen gehad met aandoeningen, maar toch deed ik het weer anders dan Wendy. Ik had Korvimin, Minerall Indoor en calcium carbonaat. De calcium gaf ik bij elke voedingsbeurt, de minerall en korvimin deed ik de dag erop er dan weer bij (voor de jemen's dan) dus de frequentie lag bij mij dan al op 2-3 keer per week korvimin wat veel hoger is dan wat Wendy doet. Wat nu precies de juiste frequentie en hoeveelheid is blijft één van de lastigste dingen bij kameleons, maar bij alle reptielen is dit lastig.

Marianne

Berichtdoor Marianne » Vr Jun 08, 2012 23:28

niet bij mijn boas, die geef je gewoon goed doorvoedde muizen of ratten, de frequentie en grootte pas je aan aan de leeftijd van de boa, sim-pel _O-

ik ga alles eens opschrijven.
waarom gaf jij extra calcium als het al in de MinerAll zit?

( gewoon vraagje hoor, wil alles weten }) )

EST

Berichtdoor EST » Vr Jun 08, 2012 23:31

Jicht ontstaat voornamelijk bij ouderdom en heeft volgens mij te maken met langdurige uitdroging in combinatie met een overdosering van vitamine D3 die de nieren aantast. Er worden dan zuren afgescheiden die ontstekingen veroorzaken aan de gewrichten geloof ik. Het is echt al heel lang geleden dat ik hier een uitleg over gehad heb, dus weet echt niet exact meer hoe het zat met jicht, misschien dat Wendy dat weet? Botbreuken en vervormingen ontstaan door een combinatie van te weinig D3 en calcium. Als er te weinig calcium wordt gegeven dan wordt de D3 afgescheiden via de ontlasting en kan dan andere organen aantasten geloof ik. hoe dit precies allemaal weer zat is echt lang geleden dus durf het niet met zekerheid te zeggen.

@ Wendy, zoals hierboven al aangegeven, bij te weinig calcium wordt de D3 gebruikt voor andere dingen en kan schadelijk zijn voor organen. Aangezien je calcium niet over kan doseren, (mocht er teveel zijn is het onschadelijk, D3 niet) nam ik het zekere voor het onzekere en zorgde ik dus dat er altijd genoeg calcium binnen kwam.

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Vr Jun 08, 2012 23:37

Esther, je bedoelt @Marianne waarschijnlijk ;) , ik stelde geen vraag.

Denk dat je goed zit wat jicht betreft Esther..ik weet het ook niet zo uit het hoofd, zou het ook op moeten zoeken.

EST

Berichtdoor EST » Za Jun 09, 2012 00:13

Oh, ja nu zie ik het. Haha, het ging een beetje door elkaar allemaal.

Terug naar “Voeding”