Tsjirpende krekel in terrarium

Anouk

Tsjirpende krekel in terrarium

Berichtdoor Anouk » Di Mar 20, 2012 17:27

Hey iedereen,

Sinds een 2-tal weken zitten we met een tsjirpende krekel in ons terrarium. Dit is niet de eerste keer, maar het probleem lost zich meestal vanzelf wel op. Onze kameleon slaagt er echter blijkbaar niet in om deze krekel te vangen, en wij hebben hem ook nog niet kunnen pakken (al was het een aantal keer nipt :) ). We wonen in een appartement, en dus houdt de krekel ons ook 's nachts wakker. We zijn hem nu écht wel beu. Iemand tips om hem eindelijk te vangen?

Groetjes,
Anouk

Wendy van der Heeden

Re: Tsjirpende krekel in terrarium

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Mar 20, 2012 17:47

Lastig! Ik heb niet echt een ultieme krekelvangtip. Ooit werden wij gek van een grote veldkrekel-man. Ik heb letterlijk mijn terrarium leeggemaakt om het beest te vangen. Die had zich verschanst achter de tl-reflector! Toen vakkundig vermoord ~O>

Maar...koop in het vervolg steppenkrekels, die tsjirpen nauwelijks of heel zacht ;)
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Glenn Hendriks

Berichtdoor Glenn Hendriks » Di Mar 20, 2012 18:35

Er zijn krekel vallen te koop. Leg deze met wat fruit snachts in je terrarium en haal ze er weer uit voor de lamp aan gaat dan heeft je kam er geen last van. Voortaan geen huis of veld krekels meer los in je terrarium doen maar deze uit de hand voeren.

Zelf vind ik het getjilp een leuk geluid zo is het altijd alsof je op vakantie bent. :P

Anouk

Berichtdoor Anouk » Di Mar 20, 2012 20:17

In theorie voeren we de krekels niet los, maar er ontsnappen er altijd wel een paar. Misschien toch maar eens kijken naar een hogere beker zodat ze niet meer kunnen ontsnappen!

Het krekelvalletje probeer ik vannacht uit. Ik had deze al in huis, maar durfde het niet in het terrarium te zitten voor de kameleon. Maar ik zal het er inderdaad uithalen vooraleer de lichten terug aangaan.

Steppekrekels heb ik ondertussen al besteld bij Hans Stolk, maar ik moet er nog even opwachten. Hier zijn ze spijtig genoeg nergens te krijgen. Ik ben al blij dat het geen veldkrekel is, want heb al veel gehoord dat die nog veel meer herrie maken.

Bedankt voor de tips! Meer tips zijn nog welkom!

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Di Mar 20, 2012 22:36

Das een goeie Glenn, de val 's nachts gebruiken! :Y Niet aan gedacht...
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Di Mar 20, 2012 23:59

Als het je echt stoort (ik vind het wel fijn) maat 7 nemen die tsjierpen niet ;-)
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Anouk

Berichtdoor Anouk » Za Mar 31, 2012 23:52

We hebben de krekel eindelijk kunnen vangen, met een tip gevonden op een ander forum. Ik zal hem hier ook even zetten, kan misschien nog van pas komen!

Neem een leeg flesje, snijd de bovenkant er van af en draai de dop er af. Leg nu een stukje appel in de fles, en plaats de bovenkant omgekeerd terug in de fles. De krekel kan er nu dus wel in, maar er niet terug uit. Omdat plastic nogal glad is, kun je er best nog een stukje keukenrol insteken (of iets anders zodat de krekel grip heeft), maar zorg er wel voor dat de krekel niet terug uit het flesje kan kruipen. Plaats het flesje dan zo dat de krekels er makkelijk in kunnen. Wij hadden het tegen de achterwand gezet. Dan even geduld hebben, bij ons heeft het ook een paar dagen geduurd voor we prijs hadden...

Hopelijk is er iemand iets mee. Het is eigenlijk gewoon een variant op methode met plakstrip en appel, maar dit kan je ook overdag met een gerust hart in het terrarium laten staan.

Ruby
Lid
Lid

Berichtdoor Ruby » Ma Apr 02, 2012 08:43

Das idd ook een goeie! Thanx voor het delen!
Groetjes!

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Di Apr 03, 2012 20:30

In principe moeten krekels zich niet kunnen verstoppen in het terrarium, want dan gaat de poeder eraf.
Vaak zijn het in van die grove kurk achterwanden met gaten erin, daarom ben ik ook geen fan meer van dat soort kurk.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Jonathan van Luijk

Berichtdoor Jonathan van Luijk » Di Apr 03, 2012 21:18

Hmm,

Bij mij verstoppen ze zich ook niet (kan niet) maar toch zie je dat er vaak veel minder poeder op zit dan in het begin. Ten eerste wassen ze zichzelf en er wordt ook nog eens drie keer per dag gesproeid. Mijn kameleon houd er van om wat achter de hand te hebben voor een late night snack of voor een krekel in de vroege ochtend C_

Wat voor achterwanden ben jij dan fan van Mario? Ik heb nu eigenlijk geen achterwand, maar mijn nieuwe terra komt er aan en was van plan iets te maken in de trend van bramo (piepschuim/purschuim overstrijken met tegellijm en dan epoxy hars er overheen en daar cocopeat tegenaan strooien als het nog aan het uitharden is. Althans ik begreep dat het zo moet :P)
Furcifer Pardalis (Ankify) *26-6-2011

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Wo Apr 04, 2012 18:12

Ik gebruik dunne kurk, 2 mm ofzo, goedkoop verkrijgbaar bij de bouwmarkt.
Daar vreten de krekels ook weleens aan, maar dan komen ze niet verder dan het glas.
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Terug naar “Voeding”