Ik vind dat VitAll maar niks!

Guido Rulof
Lid
Lid

Re: Ik vind dat VitAll maar niks!

Berichtdoor Guido Rulof » Do Mar 22, 2012 00:10

Ik zal even opzoeken of ik die lezing nog ergens heb.. En het ging wel degelijk om D3 Mario.
Maar misschien dat ik het niet geheel duidelijk heb verwoord, dat kan.
Ik dacht dat het neer kwam op "Als je gewoon jouw dieren bepoederd met een gecombineerde poeder waar ook D3 van deel maakt" dan zou je niet bang hoeven te zijn voor overdosering.

Ik denk dat een overdosis echt wel mogelijk is, gevaarlijk wordt het als een dier langdurend hoge concentraties kunstmatige D3 binnen krijgt. Maar gewoon door bepoederde voederdieren?
De problemen die jij noemt zijn inderdaad nier gerelateerd. Nierproblemen zijn echter veel vaker het gevolg van een tekort aan D3/calcium.

Hoe heb je overigens vastgesteld dat jouw Lateralis gestorven is als gevolg van de D3?
Wat waren de bloedwaardes van het dier?
Best interessant om dat onderzoek eens te openbaren.

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Mar 22, 2012 00:46

Dat kan heel gemakkelijk door poedertjes, sommige zijn zo sterk, dat heb ik laatst hier op het forum nog ergens voor gerekend, bij een overleden lateralis. Er zit een mega verschil in poedertjes, sommige zijn bedoeld om maar 1 keer per maand te geven, als je dat iedere dag gaat doen, gaat het fout. Op chameleon forums zijn ze zich daar wel al heel bewust van.

Nierproblemen zijn helemaal niet het gevolg van te weinig, maar juist van teveel D3.

Andersom als de nieren (of lever) niet meer functioneren, kun je wel een tekort krijgen aan D3 omdat ze het niet meer omzetten. (oorzaak en gevolg niet verwisselen)
Vaak wordt er gezegd dat nierproblemen door te weinig drinken komt en dat klopt op zich ook wel, want dat spoelt als het ware schoon. enkel hoopt zich er dus anders wat op en teveel D3 dan hoopt het nog harder op.

Bloedwaardes kan ik niet meten, maar een jong volwassen vrouwtje met opgezette lever/nieren met witte plekjes erop, geen parasieten te vinden en volop willen drinken, die ook nogeens langzaam wegkwijnt (hongerstaking, braken, veel drinken) binnen paar weken na toediening (wat achteraf als ik het uitreken ook veelvuldig de maximale dosis overschrijd, mea culpa) klinkt als de symptomen die genoemd worden voor overdosering.

Verdiep je er maar even goed in, dan zul je wel inzien dat bepaalde vitamine preparaten met D3 echt zeer ver de toelaatbare norm overschrijden als ze dagelijks gebruikt zouden worden. (en dat worden ze dus ook gehaaid, met al die standaard adviezen)
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Mario Vermunt

Berichtdoor Mario Vermunt » Do Mar 22, 2012 01:22

meest nuttige link over vitamines ter wereld denk ik:

http://www.chameleonforums.com/blogs/sa ... ments.html
C.Parsonii 2.3
F. Minor 4.6
T.Hermanii 5.8

Nosy faly, ambilobe en nosy be true blue nakweek

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Mar 22, 2012 08:00

Nou deze pagina is onder meer de aanleiding waarom ik voorzichtig ben...

Heel nuttig!
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Wendy van der Heeden

Berichtdoor Wendy van der Heeden » Do Mar 22, 2012 10:28

Misschien eens handig om deze pagina te vertalen en beschikbaar te maken via de site?
1.1 Trioceros melleri 'Melle' & 'Nera'
1.0 Chamaeleo calyptratus 'Pascal'

0.1 Trioceros melleri 'Tinke' † 2-6-2013
1.0 Furcifer verrucosus 'Fred' † 23-9-2013

Angelique Egele

Berichtdoor Angelique Egele » Do Mar 22, 2012 12:42

Guido, die discussie over d3 ging toen over mijn lateralis. Die had nierproblemen en nadat ik die link van mario had gezien leek het er verdacht veel op. we zijn toen na gaan rekenen hoeveel d3 hij binnen kreeg en toen ben ik erachter gekomen dat ik dus een oud potje miner-all nieuw had gekocht waar veel te veel d3 in zat.
zie dit topic: http://www.de-kvn.nl/forum/viewtopic.php?f=51&t=8062&start=30

gr,
1.0.0 Furcifer Pardalis Nosy be (Indigo)
2 Katten (Melly & Gucci)
1 Paard (Jetstream's Fuego)

Terug naar “Voeding”